Columns

Column Rob Kamphues: "Op weg naar mijn eerste overwinning"

Rob Kamphues vertelt op AUTOSPORT.NL over zijn ervaringen met PS Autosport in het Dutch GT4 Championship.

header_kampheus

240_foto-1Daar staat hij dan: de BMW M3 GT4 van PS Autosport in de nieuwe oorlogskleuren. Nou ja nieuw: heel anders dan vorig seizoen is hij niet: wit met groen en blauw, de kleuren van hoofdsponsor Bowie. Alleen een paar sponsornamen zijn nieuw: Euro Work Wear en Avanade, een ICT-bedrijf waarvan ik op de teampresentatie de naam alleen goed uitspreek als ik eerst drie keer aan tapenade denk.

Op de zijkant weer het vertrouwde starnummer 34, mijn naam en die van teamgenoot Peter Stox met een rood-wit-blauw-vlaggetje erachter omdat we ook meerijden met het Europese kampioenschap. Dat vlaggetje, daarvan alleen krijg ik al een grijns op mijn gezicht. Ik ben weer een jaar lang parttime internationaal autocoureur op het allerhoogste niveau. Met dank aan mijn privé-sponsors TW Steel, Eurol Oil, DPA en Rucanor. Zo, dan zijn die ook meteen genoemd.

race_ps_autosport_presentatie_29_mrt_2011

Op de presentatie in chateau Neercanne – kan het sjieker ?– zie ik mijn M3 voor het eerst na vijf maanden weer terug. Alsof je partner op wereldreis is geweest, bruingebrand en vol verhalen terugkomt en je jezelf even een lulletje rozenwater voelt.
Ik ben geïmponeerd door mijn eigen racewagen. ‘Thuis’ heb ik een SEAT Leon. Die past twee keer in de M3 voor mijn gevoel. Hij is zo breed, zo lang, zo laag. Is het heus waar dat ik hier een seizoenlang mee over de circuits ragde zonder dat ik me afvroeg wat ik er deed?
Ik laat me in de cockpit glijden en constateer dat ik nog steeds tegen de bult van de motorkap aankijk. Dat is met mijn lengte vervelend, maar ik ben ook trots op die bult, want onder die bult zitten acht cylinders die samen 420 pk produceren.
Ik moet even prutsen met de knoppen. Wat doe je ook alweer eerst? De stroom erop, even wachten en dan de startknop. Wauw. De v8 gromt als een leeuw die wakker wordt.

480_foto_rob

Langzaam komt alles weer terug. De stoel die maar met moeite voor- en achteruit gaat. Immers: Peter Stox is bijna twee meter en ik kom tot zijn middel. De stoel staat ook niet in het midden, want anders kan hij niet ver genoeg naar voren voor mijn kaboutervoetjes. Met als resultaat dat ik het gevoel heb dat het stuur niet in het midden zit, maar bedoeld is voor de persoon naast me. Ik weet, ik weet, na twee rondjes ben ik dat allemaal vergeten, maar nu denk ik even: ga ik dit echt weer een seizoen doen?

Het antwoord is simpel: jazeker gaan we dit weer doen. Een seizoen lang, zeven races, in de Dutch GT4, strijdend om de Gentlemans Cup waarin ik vorig jaar ondanks wat pech op de zevende plek eindigde en teamgenoot Stox ondanks dezelfde pech tweede. Dit jaar moeten we dus ex-aequo eerste worden.

Op de perspresentatie is er nog veel onduidelijkheid over het deelnemersveld. Bekend is dat de prinsen een plekje hebben veroverd bij Ekris en met eenzelfde BMW als wij gaan rijden. Die zullen we dus wel tegenkomen op de baan. En Peter van der Kolk huurt Jeroen Bleekemolen weer in, dus wordt het nog een heis om in de hoofdwedstrijden de gele Corvette in het vizier te houden. En Jan Lammers, de enige echte legend eigenlijk in onze cup, heeft onderdak gevonden bij Phil Bastiaans en rijdt om twee kampioenschappen tegelijk: overall en legend. Maar, ik word liever tweede achter Jan, dan eerste voor de Petertjes.
’s Nachts droom ik van het eerste podium in mijn sprintrace. Op plek twee Jan en plek drie een prins. Ik denk dat ik daar maar voor ga, dit jaar.

logos_kamphues
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet