GT

FIA GT1: Hoofdrace ook prooi voor Basseng en Winkelhock

2011_vreugdesprong_marc_basseng_zolder
Marc Basseng en Markus Winkelhock hebben na de winst in de kwalificatierace ook de FIA GT1 hoofdrace op hun naam geschreven. De All-Inkl Lamborghini-coureurs startten op het circuit van Zolder van pole-position en hielden die leiding de hele wedstrijd vast. Met Peter Kox als vierde en het Corvette team van Nick Catsburg en Mike Hezemans op de vijfde plek finishte geen enkele Nederlander deze race op het podium.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto: Willem J. Staat


Weer schade bij de start
Het begint een zorgwekkende trend te worden in het FIA GT1 wereldkampioenschap: de startcrash. Ook in de hoofdrace op het circuit van Zolder was het weer raak toen de DKR Corvette klem kwam te zitten tussen de Nissans van Jamie Campbell-Walter en Ricardo Zonta. Het resultaat was dat alledrie de auto's met veel schade achterbleven in de eerste bocht. Toen in de vierde ronde ook nog eens in een onhandig ongeluk de Belgian Racing Ford GT en de derde Nissan met elkaar in aanraking kwamen kon de wedstrijdleiding niet anders dan de safetycar de baan op te sturen in de hoop de coureurs wat te kalmeren. Inmiddels is de snelste auto van het veld, de Lamborghini van Nicky Pastorelli en Dominik Schwager dan al met versnellingsbakproblemen uitgevallen. Een desastreus begin van het seizoen voor de mannen die zowel in Abu Dhabi als in Zolder nog de snelsten waren in de kwalificatie.

2011_start_race
De start van de wedstrijd, hier is alles nog heel....

Pitsstops blijken opnieuw beslissend

Nadat de ergste ravage was opgeruimd bleek dat Marc Basseng nog steeds aan de leiding lag, vlak voor Mike Hezemans in de Corvette en Stefan Hohenadel in de Hexis Aston Martin. Deze drie coureurs vonden al snel hun eigen ritme en begonnen een voorsprong op te bouwen op de rest van het veld. Geen duimbreed werd elkaar toegegeven en het leek er al snel op dat de pitstops een beslissing moesten brengen. Hezemans stopte als een van de eersten maar ondanks een goede stop moest de ingestapte Nick Catsburg toezien hoe Hexis Racing de Aston Martin van Hohenadel en Piccini voor de neus van de Corvette wist te krijgen. Toen daarna ook Tomas Enge in de Young Driver Aston Martin voorbij stak aan de Corvette verdween het podium langzaam maar zeker uit het zicht van de Nederlanders.

Comfortabele race voor All-Inkl, Kox naar vierde plek
Vooraan kwam Marc Basseng ontzettend laat binnen en deze strategie pakte goed uit. Met een voorsprong van uiteindelijk twee seconden kon Winkelhock relatief rustig zijn eigen ritme oppakken waarna de All-Inkl Lamborghini ongenaakbaar was voor de beide Aston Martins en het podium in het laatste kwartier van de wedstrijd niet meer in het geding kwam. Peter Kox sleepte samen met teamgenoot Karl Wendlinger opnieuw een vierde plek uit het vuur in de Swiss Racing Team Lamborghini. “Vier wedstrijden en geen krasje op onze auto, dat is ongelofelijk”, weet Kox. “We worden elke wedstrijd beter en ik denk dat we dit seizoen nog wel voor een overwinning kunnen gaan!” De vierde plek van Kox ging in de eindfase ten koste van de “Nederlandse” Corvette die veel tijd verloor met bandenslijtage. Wel bleven Hezemans en Catsburg voor de Hexis Aston Martin van Stef Dusseldorp en Clivio Piccione. De winnaars van de hoofdrace in Abu Dhabi reden een hele strakke race maar hadden niet de supersnelle pitsstop die hun teamgenoten wel hadden. Wel zorgden zij ervoor dat ze met veel punten een redelijk weekend afsloten.

2011_kox_groep_autos
Peter Kox en het Swiss Racing Team hebben het steeds beter voor elkaar

Ongeloof
Na de wedstrijd kon Marc Basseng, die naast coureur ook nog eens teammanager is van het All-Inkl team alleen maar vol lof over zijn team spreken: “Wat een geweldig weekend! Alles liep voor ons zoals het moest en we nemen nu ook nog eens de leiding van het kampioenschap over! Dat is toch ongelofelijk!?”
Wat ook ongelofelijk blijft is de hoeveelheid schade die de auto's oplopen in een gemiddelde FIA GT1 wedstrijd. Het sprintkarakter van het wereldkampioenschap is iets wat deze klasse zo mooi maakt maar als de coureurs niet oppassen wordt de klasse door de schades onbetaalbaar en dat zou ontzettend zonde zijn. De wedstrijden op Zolder waren net als in Abu Dhabi van een hoog niveau maar het is jammer dat er na de eerste bocht al vijf auto's niet meer in competitie zijn.

Wie wel in competitie waren zijn Marc Basseng en Markus Winkelhock. De Lamborghini mannen waren niet te verslaan op Zolder. Op 7 & 8 mei treedt het FIA GT1 Wereldkampioenschap aan op het Portugese circuit van Portimao. Daar krijgt de concurrentie opnieuw de kans om de Lamborghini's thet hoofd te bieden.

Uitslag Hoofdrace
1. Basseng/Winkelhock All-Inkl Lamborghini 1h01m07.338s
2. Hohenadel/Piccini Hexis Aston Martin + 9.250s
3. Muller/Enge Young Driver Aston + 15.465s
4. Wendlinger/Kox Swiss Lamborghini + 17.970s
5. Hezemans/Catsburg China Corvette + 17.995s
6. Piccione/Dusseldorp Hexis Aston Martin + 20.987s
7. Turner/Mucke Young Driver Aston + 23.222s
8. Martin/Makowiecki Marc VDS Ford + 23.345s
9. Luhr/Krumm JR Nissan + 24.936s
10. Hennerici/Leinders Marc VDS Ford + 29.170s
11. Pavlovic/Matzke Belgian Ford + 48.558s

Uitgevallen:
Dumbreck/Westbrook JR Nissan 5 laps
Beche/Ickx Belgian Ford 4 laps
Schwager/Pastorelli All-Inkl Lamborghini 0 laps
Zonta/Bernoldi Sumo Power Nissan 0 laps
Campbell-Walter/Brabham Sumo Power Nissan 0 laps
Rossi/Camara DKR Corvette 0 laps
Nilsson/Janak Swiss Lamborghini 0 laps

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet