Formula E

Div: Europees parlement wil elektrische raceklasse en F1

Het Europese Parlement heeft op FIA-President druk uitgeoefend om een elektrische raceklasse op te zetten. Overigens wordt er in Frankrijk al hard gewerkt aan een dergelijke klasse. De Firma SEGULA Technologies houdt zich al geruime tijd met een dergelijk project bezig.

Tekst: Willem J. Staat
Foto: SEGULA Technologies

formulec_ef_o1
De door Ross Brawn ontworpen Formulec EF 01 is al geruime tijd als rijdend laboratorium actief!

Europees Parlement oefent druk uit op FIA
Jean Todt verklaarde in “The Financial Times” dat hij nauw met parlementsleden zal samenwerken om nieuwe elektrische raceklasses te creëren, bestaande uit go-karts, toerwagens en single-seaters. Het ultieme doel moet een elektrisch aangedreven Formule 1-bolide zijn. Todt verwacht dat de FIA in 2013 voor het eerst een kampioenschap voor elektrisch aangedreven auto’s zal uitschrijven.

Overigens heeft SEGULA Matra Technologies in Frankrijk in samenwerking met Mercedes Petronas al een EF1 monoposto gebouwd waarmee op dit moment al uitvoerig getest wordt. De bolide is overigens ontworpen door Ross Brawn.



De Formulec EF 01 werd vorig jaar op het Parijse Autosalon gepresenteerd. De initiatiefnemers verwachten in 2013 een kampioenschap voor dit soort bolides te kunnen uitschrijven dat identiek aan de F3 moet zijn. “De wedstrijden hebben een lengte van ongeveer 45 minuten en binnen 40 minuten kunnen de batterijen gewisseld worden”, verklaarde Formulec EF initiatiefnemer Pierre Gosselin. Overigens maakte de Mexicaanse president vorig jaar in Cancun al kennis met deze bolide. Op Cancun kon men de acceleratie vergelijken met een GP2. De Formulec EF01 accelereerde van 0-100 km/u binnen 3.1 seconden. Als ontwikkelingsrijders zijn o.a. oud Masters-winnaar Jonathan Cochet en ex-Audi-coureur Alexandre Premat actief.

Volgens Gosselin is zijn de batterijen aanmerkelijk goedkoper dan een F3 Volkswagen of Mercedes lease-motor. De prijs zou slechts 50.000 euro bedragen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet