GT

GT: Mortara stelt orde op zaken met zesde zege in Macau, Van der Zande strandt op podiumkoers in slotronde

131117 Macau GT Mortara
Zesde overwinning in Macau: Edoardo Mortara.

Nadat Duncan Huisman gisteren zijn totaal aantal van Macau-overwinningen op vijf bracht, wist Edoardo Mortara wat hem te doen stond. Hij startte met zijn Audi als tweede achter pole-sitter Maro Engel in de Mercedes, met Renger van der Zande op de derde startplaats. Bij het Erebus-Mercedes-team was men na de goede kwalificatieresultaten hoopvol gestemd, maar ging men uiteindelijk met lege handen naar huis: Engel strandde met een lekke band, Van der Zande zag zijn kansen bij aanvalspoging op Porsche-rijder Alexandre Imperatori in de laatste ronde in rook opgaan, doordat hij na een uitrempoging en enig contact in Lisboa met zijn auto in de bandenstapels belandde. Mortara versloeg vervolgens in een spectaculair duel Imperatori en behaalde een fel bevochten zesde zege in Macau. Imperatori eindigde als tweede, voor Danny Watts in de Gulf-McLaren. Nadat Carlo van Dam al bij een kettingbotsing in de openingsronde was uitgeschakeld, was Porsche-rijder Francis Tjaia de enige Nederlander aan de finish: hij eindigde heel keurig als 13e.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Rebocar


Aan het eind van de formatieronde rijdt Jörg Müller met zijn BMW Z4 de pits in. Bij de rollende start pakt pole-sitter Engel de leiding, voor Imperatori en Van der Zande. Mortara valt terug naar de vierde plaats. Op het nauwe baangedeelte bij het uitkomen van Lisboa op weg naar San Francisco gaat het mis: Stefan Mücke duwt Earl Bamber naar links in de bandenstapels. Bambers Porsche komt terug in het veld en zorgt daar voor een kettingreactie, waarbij diverse auto's getroffen worden, waaronder de Lamborghini's van Carlo van Dam en Keita Sawa, de Ford GT van Samson Chan en de BMW van Takeshi Tsuchiya. Velen vrezen al voor rode vlaggen, maar de wedstrijdleider stuurt de safety-car de baan op. Tijdens de derde ronde verschijnt de ietwat curieuze mededeling 'safety-car instructed to go faster' op de beeldschermen van de tijdwaarneming.

131117 GT Macau Porsche schade Flinke schade aan Earl Bambers Porsche na de crash in de startronde

In de vierde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Op het rechte stuk na de eerste linksknik raakt de Singaporees Ro Charlz de vangrails en gaat in de rondte, waarna zijn Lamborghini op de baan tot stilstand komt. Opnieuw geldt safety-car. Onder safety-car-condities (!) gaat Sim Ching met zijn Audi R8 LMS in de rondte op vrijwel dezelfde plaats als waar de Lamborghini van Charlz staat en parkeert zijn auto naast die van Charlz. Omdat de baan geblokkeerd is met de beide gestrande auto's en de afsleepwagens, wordt het veld aan het eind van ronde vijf achter de Bentley-safety-car door de pitstraat geleid.

Bij de start van ronde zes mogen de rijders het opnieuw proberen. Bij het aanremmen van Lisboa zet Van der Zande zijn Mercedes naast de Porsche van Imperatori, maar aan de buitenkant heeft onze landgenoot geen kans en moet opnieuw achter de Zwitser aansluiten. Korte tijd later rijdt ook Mortara het gat naar Van der Zande dicht, iets verder daarachter rijdt Danny Watts in de Gulf-McLaren. Dan volgt Marchy Lee in de tweede Audi op zeer ruime afstand. In de negende ronde rolt Engel als leider in de wedstrijd uit bij Maternity. Daarmee rijdt Imperatori op kop, voor Van der Zande en Mortara.

131117 Macau GT Zande helm
Renger van der Zande bleef onbeloond voor zijn inzet

In de tiende ronde plaatst Mortara tussen San Francisco en Maternity een aanval op Van der Zande en passeert de Nijmegenaar aan de linker kant. In de elfde ronde worden de eerste auto's bij het uitkomen van Melco gelapt. In het verkeer profiteren Mortara, die Imperatori voorbijsteekt, en Watts, die voorbij Van der Zande en Imperatori doorschuift van de vierde naar de tweede plaats. In de slotronde probeert Van der Zande voor Lisboa Imperatori uit te remmen, maar verliest na een botsing met de Porsche de controle over zijn SLS en glijdt zijwaarts de bandenstapel in, waarmee ook zijn race ten einde is. Overigens gaat Imperatori hierbij ook niet vrijuit, zoals blijkt uit de melding van de wedstrijdleiding dat 'de aanrijding tussen de auto's 63 (Van der Zande) en Imperatori (99) wordt onderzocht'.  In ieder geval staat zo het Erebus-team, dat na de kwalificatie zo hoopvol was, uiteindelijk met lege handen. Mortara wint voor Watts en Imperatori, Marchy Lee komt als vierde over de eindstreep, voor Zhi Cong Li met de Asia Racing-Porsche. Francis Tjia rijdt de race van zijn leven en wordt 13e met de duidelijk minder krachtige Cup-Porsche, een uitstekende prestatie.

131117 GT Macau Tjia
Sterke prestatie voor Francis Tjia

Uitslag:
1. Edoardo Mortara (Ita), Audi R8 LMS, 12 r. in 37:12,211 (gem. 118,44 km/u)
2. Danny Watts (GBr), McLaren MP4-12C, op 1,504
3. Alexandre Imperatori (Zwi), Porsche 911 GT3-R, op 4,117
4. Marchy Lee (HKg), Audi R8 LMS, op 23,479
5. Zhi Cong Li (Chn), Porsche 911 GT3-R, op 46,373
6. Richard Meins (GBr), McLaren MP4-12C, op 47,001
7. Frank Yu (HKg), Aston Martin Vantage GT3, op 52,354
8. Stefan Mücke (Dui), Aston Martin Vantage GT3, op 52,889
13. Francis Tjia (Ned), Porsche 997 GT3 Cup, op 1:33,882

131117 GT Macau Liebchen
Vreugde bij Audi met hoofd GT3-klantensport Romolo Liebchen (r.) en een technicus. "Toch moet de FIA iets doen aan onze 'balance of performance', want daar klopt nog steeds niks van", aldus Liebchen.

En hier de beelden van de inhaalpoging van Van der Zande en de aanrijding met Imperatori, die de Nijmegenaar uitiendelijk in de bandenstapels aan de buitenkant van Lisboa deed belanden:

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet