V8 Supercars: Ook de Holden Commodore lijkt te verdwijnen
Hoewel er rondom de toekomst van het merk Holden binnen GM nog steeds gediscussieerd wordt, lijkt het productiemodel van de huidige Holden Commodore een zelfde lot beschoren te zijn als de Ford Falcon
Tekst Willem J. Staat
Foto: René de Boer

Ook Holden Commodore lijkt te verdwijnen
Ford kondigde eerder dit jaar al aan dat de Ford Falcon in Australië definitief in 2016 uit het modellengamma van het merk verdwijnt. Een zelfde lot lijkt nu ook het huidige Holden Commodore model beschoren te zijn. De "Adelaide Advertiser" heeft een vertrouwelijk overheidsreport gepubliceerd waarin staat dat de productie van het huidige achterwielaangedreven model tussen 2016-2018 niet gecontinueerd gaat worden. De opvolger van de Commodore gaat zeker niet over een V8 motor beschikken en zal grotendeels bestaan uit elders geproduceerde onderdelen. Ook zou het gaan om een voorwielaangedrevenmodel.
De Holden Commodore die dit jaar zijn 35-jarige bestaan vierde won maar liefst 22 maal op Bathurst en behaalde twaalf keer de V8 Supercartitel. Het einde van de huidige Commodore en Falcon V8 modellen betekent een gevoelige klap voor de V8 Supercar-organisatie. Onder het huidige reglement zal men een gat moeten gaan vinden om tweedeurs modellen toe te gaan laten. Bij Ford gaat de Falcon vervangen worden door de Ford Mustang. Dit is uiteraard een GT en met een eventuele toelating van dit model gaat de essentie van het toerwagenracen verloren.
Bij Nissan Motorsport racet men in Australië met een 5L V8 motor. Het productiemodel wordt echter met een V6 motor verkocht. Ook voor het nieuwe voorwielaangedreven Commodore zou dit een mogelijke optie kunnen zijn. De nieuwe VF Commodore debuteerde aan het begin van dit seizoen en Shane van Gisbergen bezorgde dit type de allereerste overwinning tijdens de Clipsal 500. Met de veranderingen bij GM en Ford in het modellenpakket maakt men zich behoorlijk veel zorgen.
Tekst Willem J. Staat
Foto: René de Boer

Ook Holden Commodore lijkt te verdwijnen
Ford kondigde eerder dit jaar al aan dat de Ford Falcon in Australië definitief in 2016 uit het modellengamma van het merk verdwijnt. Een zelfde lot lijkt nu ook het huidige Holden Commodore model beschoren te zijn. De "Adelaide Advertiser" heeft een vertrouwelijk overheidsreport gepubliceerd waarin staat dat de productie van het huidige achterwielaangedreven model tussen 2016-2018 niet gecontinueerd gaat worden. De opvolger van de Commodore gaat zeker niet over een V8 motor beschikken en zal grotendeels bestaan uit elders geproduceerde onderdelen. Ook zou het gaan om een voorwielaangedrevenmodel.
De Holden Commodore die dit jaar zijn 35-jarige bestaan vierde won maar liefst 22 maal op Bathurst en behaalde twaalf keer de V8 Supercartitel. Het einde van de huidige Commodore en Falcon V8 modellen betekent een gevoelige klap voor de V8 Supercar-organisatie. Onder het huidige reglement zal men een gat moeten gaan vinden om tweedeurs modellen toe te gaan laten. Bij Ford gaat de Falcon vervangen worden door de Ford Mustang. Dit is uiteraard een GT en met een eventuele toelating van dit model gaat de essentie van het toerwagenracen verloren.
Bij Nissan Motorsport racet men in Australië met een 5L V8 motor. Het productiemodel wordt echter met een V6 motor verkocht. Ook voor het nieuwe voorwielaangedreven Commodore zou dit een mogelijke optie kunnen zijn. De nieuwe VF Commodore debuteerde aan het begin van dit seizoen en Shane van Gisbergen bezorgde dit type de allereerste overwinning tijdens de Clipsal 500. Met de veranderingen bij GM en Ford in het modellenpakket maakt men zich behoorlijk veel zorgen.