Formule 3

F3: Duitse ATS F3 Cup keert terug van dwaalspoor

2013 Menezes voert groepje aan
De afgelopen twee seizoenen werd in de ATS F3 Cup de 'Volkswagen Power Engine' gebruikt.

De Formel-3-Vereinigung, organisator en promotor van de Duitse ATS Formule 3 Cup, lijkt eindelijk het licht te hebben gezien. Na twee seizoenen met de zogeheten 'Volkswagen Power Engine', voorzien van 'push-to-pass'-functie, staat deelname aan de serie volgend jaar weer open voor auto's van de vorige chassisgeneratie (308-311) met reguliere Formule 3-motoren volgens FIA-reglement. Daarmee komt de Duitse cup weer terug in lijn met de overige FIA-Formule 3-klassen, zoals ook het Brits kampioenschap, en profileert zich als onderbouw voor het FIA EK Formule 3. Dat lijkt ook de enige manier waarop de cup kan overleven.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: Willem J. Staat

De introductie van de 'Volkswagen Power Engine' als uniforme motor in de ATS F3 Cup was twee jaar geleden al bepaald niet onomstreden en in de praktijk bleek de motor een stuk duurder in gebruik dan de teams aanvankelijk was voorgespiegeld. Ook het feit dat er in deze specificatie niet onder normale omstandigheden aan buitenlandse evenementen kon worden deelgenomen – John Bryant-Meissner startte dit seizoen met zijn auto uit de Duitse cup eenmalig in het Brits kampioenschap en reed daar de concurrentie vanwege zijn krachtiger motor volledig zoek – hielp niet echt mee.

Aanvankelijk had er nog tot eind 2016 (!) met de Volkswagen Power Engine gereden zullen worden, maar onder het motto 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald' heeft de Formel-3-Vereinigung nu toch voor de internationale weg gekozen. Naast de bestaande Formule 3-motoren van Mercedes-HWA, Volkswagen-Spiess en de door ThreeBond ontwikkelde Nissan-motor mag ook de OPC-Challenge-krachtbron in de ATS-Cup worden ingezet. Deze motor, in de basis een Opel-blok, was al in de B-klasse van de Duitse cup toegestaan.

Gevraagd naar een reactie op het nieuws zegt Frits van Amersfoort, de enige Nederlandse teameigenaar die met zijn renstal in de ATS Formule 3 Cup actief is: "In principe begroeten we natuurlijk deze stap, want dit is iets waar we samen met de overige teams al een tijdlang om hebben gevraagd, maar we hebben nog wel een aantal vraagtekens rondom de financiering van het geheel, en daar hebben we voorlopig nog geen antwoord op."

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet