Diversen Nationaal

DNRT: Syntix Winter Endurance Kampioenschap van start met Zandvoort 500

WEK-Syntix Zandvoort500-2013

Na de afsluitende races in het Dutch Power Pack, de DNRT en andere (inter)nationale kampioenschappen, maken veel coureurs en monteurs zich gereed voor het Syntix Winter Endurance Kampioenschap 2013-2014. Het kampioenschap start op zaterdag 9 november met de Syntix Zandvoort 500.

Tekst en foto's: PR

Met de Zandvoort 500 start het dertiende seizoen van het Syntix Winter Endurance Kampioenschap (WEK). Waar coureurs in de jaren '90 hun raceoverall nog voor een aantal maanden op mochten bergen, is het WEK, met races in november, januari en maart, inmiddels een "must" geworden voor elke coureur die ook in de winter wil racen. Veel bekende namen uit zowel het Dutch Power Pack, als de DNRT en internationale raceseries, grijpen het Syntix Winter Endurance Kampioenschap dan ook aan als een ideale voorbereiding op het nieuwe raceseizoen in 2014.

WEK-Syntix Zandvoort500-2013-3

De toonaangevende oliespecialist Syntix is deze winter de officiële partner en naamgever van het Syntix Winter Endurance Kampioenschap. Voor het winterseizoen 2013-2014 staan drie wedstrijden geprogrammeerd. Na de Zandvoort 500 volgt de populaire Nieuwjaarsrace, ditmaal op zaterdag 4 januari 2014. De eerste wedstrijd van het nieuwe jaar wordt wederom voor het laatste deel in de duisternis verreden. Het WEK sluit het winterseizoen af op zaterdag 8 maart 2014 met de Final 4. Hoofdsponsor Syntix zal bij alle drie de evenementen prominent aanwezig zijn.

Deelname aan de spectaculaire winterserie is dit jaar mogelijk in vier divisies. Divisie I is daarbij open voor Toerwagens en GT's met een cilinderinhoud hoger dan 3200cc. Verschillende GT bolides uit zowel de GT3 als GT4 categorieën hebben bewezen zeer geschikte strijdwapens voor deze divisie te zijn, evenals Special GT's zoals de Renault Mégane Trophy en V8STAR. Ook de snelle Porsche 911 GT3 cupracers zijn geduchte tegenstanders. Divisie I staat daarnaast open voor sportscars, waaronder de Saker Sportscar, Wolf GB08 en Radical SR3 en SR8.

Divisie II biedt deelnamemogelijkheden voor Toerwagens en GT's met een cilinderinhoud tussen de 3200cc en 2500cc. In het verleden heeft de SEAT Léon Supercopa bewezen een snelle en betrouwbare auto voor deze divisie te zijn. Maar ook met auto's als de Lotus Elise en de BMW M3 uit de DRDO M3 Cup kan worden gestreden om de zege. Daarnaast is een groot aantal auto's uit de DNRT geschikt voor deelname. Tevens zullen de snelste diesel-aangedreven bolides in deze klasse worden ingedeeld.

In divisie III verschijnen alle auto's met een cilinderinhoud tot 2500cc. De divisie is uitermate geschikt voor auto's uit de diverse merkencups, zoals de Dutch Renault Clio Cup en de Formido Swift Cup. Maar ook de populaire BMW Compact en BMW E30 bolides uit de DNRT kunnen bijzonder goed uit de voeten in dit klassement, evenals de snelle roadsters uit de Ribank Mazda MaX5 Cup. Divisie III is eveneens open voor alle diesel-aangedreven auto's die geschikt zijn voor DNRT wedstrijden, maar niet op de officiële Toyo banden rijden.

Divisie IV is gereserveerd voor alle diesels die volgens de bekende DNRT reglementen racen of voorheen actief waren in de Toerwagen Diesel Cup. De meest succesvolle auto's in dit klassement zijn de Volkswagen Golf 5 TDI, BMW 120d, BMW 320d Coupé en SEAT Ibiza TDI.

Dankzij het speciale puntensysteem komen alle deelnemers, ongeacht hun divisie, in aanmerking voor de titel in het Syntix Winter Endurance Kampionschap. Het is daarbij wel van belang dat in alle drie de wedstrijden, veel punten worden gescoord in de eigen divisie.

Tijdens de Syntix Zandvoort 500 hebben alle racefans gratis toegang tot het gehele terrein, inclusief hoofdtribune, paddocks en pitsdak. Parkeren achter hoofdtribune is mogelijk voor € 6,00 per voertuig.

WEK-Syntix Zandvoort500-2013-2

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet