V8 Supercars: Ingelaste bandentest op Philip Island. Tekno-engineer Bruce Jenkins stapt op
De V8 Supercar-organisatie heeft besloten om a.s. donderdag een extra bandentest te houden. Dit naar aanleiding van de MotoGP-wedstrijd op Philip Island afgelopen maand toen er vanwege de hoge bandenslijtage extra pitstops ingelast moesten worden.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden

De COTF Holden wordt voor een extra "emergency test" weer van stal gehaald. MotoGP op Philip Island was de oorzaak.
Ingelaste bandentest op Philip Island
De V8 Supercar-organisatie heeft besloten om a.s. donderdag een extra bandentest te houden. Dit naar aanleiding van de MotoGP wedstrijd op Philip Island afgelopen maand toen er vanwege de hoge bandenslijtage extra pitstops ingelast moesten worden.
V8 Supercar-coureur Nick Percat zal met het eerste COTF Holden Prototype twee volledige wedstrijdafstanden simuleren. Deze bestaan uit twee 60 km Super/Sprint runs en een 100 KM run. De data zullen aan alle andere teams ter beschikking worden gesteld.
Jamie Whincup: "Een goede zaak. Motoren zijn natuurlijk volledig anders dan auto's. Op vier wielen betekent meer grip meer snelheid en minder glijden. Dit betekent dat de levensduur van de band iets langer is omdat er minder gegleden is. Wij hebben allemaal gezien wat er in de MotoGP gebeurd is. Zeker een reden tot bezorgdheid maar ik zie dit in onze auto's niet gebeuren. Het is uitstekend dat de V8 Supercar-organisatie dit doet om te voorkomen dat we zonder banden komen te zitten."
Suggesties dat Holden bij deze test voordeel zou hebben worden door HRT-coureur Garth Tander ontkend. "Het COTF Prototype is totaal verschillend van de wedstrijdversie waarmee wij nu racen. Omdat BJR, Triple Eight en HRT over verschillende set-up strategieën beschikken hebben zij hier geen voordeel bij. Het COTF prototype beschikt wel over hetzelfde aantal pk's, gewichtsdistributie en wielophanging. En dit bezorgt Dunlop natuurlijk de nodige informatie voorafgaande aan de wedstrijd op Philip Island.

Steve Hallam van TWR naar Tekno Autosports?
Bruce Jenkins weg bij Tekno Autosports
Voormalig McLaren engineer Bruce Jenkins heeft Tekno Autosports met onmiddellijke ingang verlaten. "Het was geen gemakkelijke beslissing" aldus Jenkins. Hoewel er geen reden voor het opstappen van Jenkins werd gegeven verwacht men dat Steve Hallam(nu nog bij TWR) diens rol gaat overnemen. Jenkins heeft wel te kennen gegeven dat hij in de V8 Supercarwereld werkzaam wil blijven.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden

De COTF Holden wordt voor een extra "emergency test" weer van stal gehaald. MotoGP op Philip Island was de oorzaak.
Ingelaste bandentest op Philip Island
De V8 Supercar-organisatie heeft besloten om a.s. donderdag een extra bandentest te houden. Dit naar aanleiding van de MotoGP wedstrijd op Philip Island afgelopen maand toen er vanwege de hoge bandenslijtage extra pitstops ingelast moesten worden.
V8 Supercar-coureur Nick Percat zal met het eerste COTF Holden Prototype twee volledige wedstrijdafstanden simuleren. Deze bestaan uit twee 60 km Super/Sprint runs en een 100 KM run. De data zullen aan alle andere teams ter beschikking worden gesteld.
Jamie Whincup: "Een goede zaak. Motoren zijn natuurlijk volledig anders dan auto's. Op vier wielen betekent meer grip meer snelheid en minder glijden. Dit betekent dat de levensduur van de band iets langer is omdat er minder gegleden is. Wij hebben allemaal gezien wat er in de MotoGP gebeurd is. Zeker een reden tot bezorgdheid maar ik zie dit in onze auto's niet gebeuren. Het is uitstekend dat de V8 Supercar-organisatie dit doet om te voorkomen dat we zonder banden komen te zitten."
Suggesties dat Holden bij deze test voordeel zou hebben worden door HRT-coureur Garth Tander ontkend. "Het COTF Prototype is totaal verschillend van de wedstrijdversie waarmee wij nu racen. Omdat BJR, Triple Eight en HRT over verschillende set-up strategieën beschikken hebben zij hier geen voordeel bij. Het COTF prototype beschikt wel over hetzelfde aantal pk's, gewichtsdistributie en wielophanging. En dit bezorgt Dunlop natuurlijk de nodige informatie voorafgaande aan de wedstrijd op Philip Island.

Steve Hallam van TWR naar Tekno Autosports?
Bruce Jenkins weg bij Tekno Autosports
Voormalig McLaren engineer Bruce Jenkins heeft Tekno Autosports met onmiddellijke ingang verlaten. "Het was geen gemakkelijke beslissing" aldus Jenkins. Hoewel er geen reden voor het opstappen van Jenkins werd gegeven verwacht men dat Steve Hallam(nu nog bij TWR) diens rol gaat overnemen. Jenkins heeft wel te kennen gegeven dat hij in de V8 Supercarwereld werkzaam wil blijven.