Retro

Retro: Finaleraces Zandvoort 1988: De laatste meters op het circuit van Zandvoort?

480 oprukkende-huisjes


Circuitontwikkelingen deel 2
Het liep na de Finaleraces toch even anders. Peter Holm, de voorzitter van de 'Stichting Exploitatie Circuit Park' stapte op. Met de officiële erkenning van het circuit van Zandvoort als A-locatie voor de autosport achtte hij zijn taak volbracht en vervolgens besloot de 'crisismanager' elders een nieuwe uitdaging te gaan zoeken. Hans Ernst, al bijna 20 jaar actief als coureur, kon het allemaal niet meer aanzien en besloot zijn werkzaamheden over te nemen. Door een financieel wanbeleid was er geen gulden meer in kas. Een praktisch failliet circuit en de gemeentelijke plannen voor een vakantiepark op het circuitterrein zorgden voor een onzekere autosporttoekomst in Zandvoort.

480 bos-uit

Ondernemer Hans Ernst, eigenaar van een aantal optiekzaken in Nederland, werd als nieuwe manager ook nog geconfronteerd met Jim Vermeulen, de bekende ex-directeur van de Circuit Zandvoort BV. Vermeulen was inmiddels benoemd als directeur van het Vendorado bungalowpark en stond dus ineens letterlijk aan de andere kant van het hek. De driehoek Marlborobocht-Panoramabocht-Vermeulen-eind (!) is conflicterend met de Vendorado plannen en een spoedige oplossing is geboden. Een bijna onmogelijke opdracht voor Ernst en zijn racevriend Hans Kok, voorzitter van de net onafhankelijk geworden KNAF, om het roer drastisch om te gooien. Rekening houdend met de wankele financiële situatie van het circuit, de gemeentelijke voorkeur naar zoveel mogelijk ruimte voor de te bouwen bungalows en de eisen van Vermeulen namens Vendorado. Nog een flink aantal lastige maanden voor de boeg. (Wordt vervolgd)

480 oost-tunnel


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet