Supercar Challenge

Seizoensfinale Supercar Challenge komend weekend op TT Circuit Assen

131016 SuperGT

Na races in Slowakije en België keert de Supercar Challenge powered by Dunlop voor zijn seizoensfinale weer terug in Nederland. Het TT-Circuit van Assen is komend weekend het decor voor de grote ontknoping van 2013. Wie worden de nieuwe kampioenen van de Supercar Challenge? Dat zal blijken tijdens de Dunlop Finaleraces!

Tekst en foto's: PR

In de Super GT-divisie is het met nog twee races te gaan Glynn Geddie die het kampioenschap aanvoert. De bestuurder van de McLaren MP4-12C GT3 maakt tot op heden een zeer sterk jaar mee en is dan ook de topfavoriet voor de titel. Eerder dit jaar verliepen de races in Assen voor Geddie echter niet vlekkeloos. Toen ging namelijk de motor van de McLaren kapot, waardoor Geddie geen punten scoorde. Betrouwbaarheid is ditmaal dus het sleutelwoord voor hem, helemaal omdat de concurrentie op de loer ligt. Jan Versluis, Roger Grouwels en Henry Zumbrink zullen namelijk ook graag de titel opeisen.

131016 GT

In de GT-divisie waren er aan het begin van dit seizoen veel kanshebbers op de eindoverwinning. Lotus-coureur Jan van der Kooi, Wim Lumbeeck met een Viper GT1, het Engelse duo Craig Wilkins en Aaron Scott, het zijn enkele namen die allemaal kans maakten om kampioen te worden. Naarmate het seizoen vorderde werd het echter steeds meer duidelijk dat de strijd om de titel ging tussen Pierre-Etienne Bordet met een snelle Volvo S60 Silhouette en het Belgische duo Steve Vanbellingen en Ward Sluys met een BMW M3 Silhouette. In het kampioenschap gingen deze rijders tot aan het vorige evenement op Spa-Francorchamps zij aan zij, maar helaas zorgde een zware crash in de kwalificatie er daar voor dat de kampioenschapsaspiraties van Pierre-Etienne Bordet in de ijskast konden worden gezet. Bordet bleef bij deze crash ongedeerd, maar de Volvo liep bijna onherstelbare schade op. Het kampioenschap kan Steve Vanbellingen en Ward Sluys hierdoor bijna niet meer ontgaan, al liggen Craig Wilkins en Aaron Scott nog op de loer mocht er bij het Belgische duo nog iets fout gaan.

131016 GTB

De strijd om het kampioenschap in de GTB-divisie is nog uitermate spannend. Hier gaan Patrick Lamster en Marc Neyens aan de leiding in het kampioenschap, maar Charlie Frijns en René Wijnen zijn het Belgische duo tot op twee punten genaderd. Alles ligt dus nog open en geen van beide equipes kan zich ook maar een foutje veroorloven. Wat dat betreft moeten Marc Neyens en Patrick Lamster in Assen op hun tellen gaan letten, want daar verloren zij al kostbare punten. Charlie Frijns en René Wijnen hebben daarentegen de winning mood te pakken met twee snaarstrakke overwinningen op Spa-Francorchamps. Er kan echter nog van alles gebeuren en ook de teams zullen tot het uiterste moeten gaan om de coureurs een betrouwbare auto te geven.

131016 Supersport

De Supersport-divisie is elk jaar een van de spannendste divisies van de klasse. Dit jaar is dat niet anders en dat komt onder andere door het diverse deelnemersveld. Bijna elk evenement kent de Supersport-divisie meer dan twintig deelnemers, waardoor het al een hele prestatie is als je in de top vijf eindigt. Voor de titel in de Supersport-divisie zijn er nog drie kanshebbers. Koploper in het kampioenschap is momenteel de Belg Luc de Cock met 207 punten, maar hij deelt die eerste plaats na Spa-Francorchamps met Bas Schouten.

Luc de Cock kende tijdens het voorlaatste evenement op het Ardennencircuit een dramatisch weekend. Het begon met problemen met de versnellingsbak, daarna een verkeerde pitstop en in de race op zondag ook nog een verkeerde bandenkeuze. De voorsprong die De Cock in het kampioenschap had verdween hiermee als sneeuw voor de zon.

Bas Schouten deed het daarentegen stukken beter. De BMW-coureur had juist op Circuit Park Zandvoort begin september een moeilijk weekend door in de race op zondag uit te vallen na een touché met een andere deelnemer. Schouten had daarom op Spa-Francorchamps wat recht te zetten en deed dat met verve door in de race op zondag op een opdrogende baan een indrukwekkende overwinning te scoren. Het brengt hem hierdoor in de stand gelijk met Luc de Cock.

Ook Robin en Ferry Monster kenden op Spa-Francorchamps een goed weekend. De Riwal-coureurs presteerden in het verleden ook vaak sterk op het Ardennencircuit en dat was ditmaal dus niet anders. Met een overwinning in de race op zaterdag en een vierde plaats (die ook een eerste plaats had kunnen zijn ware het niet dat ze kampen kregen met een lekke band) in de race op zondag zijn zij ook weer helemaal terug in de strijd om het kampioenschap. De achterstand op Luc de Cock en Bas Schouten bedraagt slechts één schamel puntje, dat belooft dus wat!

131016 Sport

In de Sport-divisie van de Supercar Challenge powered by Dunlop torent er één coureur eigenlijk al het gehele seizoen boven de rest uit. Aart Bosman is hier namelijk de te kloppen man en heeft nog maar een paar punten nodig om het kampioenschap veilig te stellen. Mits de betrouwbaarheid hem niet in de steek laat, is de kans dan ook heel groot dat hij de nieuwe kampioen van de Sport-divisie gaat worden. Wie er op de tweede plaats gaat eindigen is nog wel een raadsel, want hier behoren Rob Nieman, het duo De Borst/De Kleijn en ook Frank Bédorf nog tot de kanshebbers. Nieman bezet momenteel deze tweede plaats maar zal deze positie met hand en tand moeten verdedigen om deze positie ook veilig te kunnen stellen.

De Superlights zijn binnen de Supercar Challenge eigenlijk onder te verdelen in drie divisies, namelijk de Radicals, de Praga's en de CN Prototypes. De Radicals zijn bovendien ook weer onder te verdelen in twee divisies namelijk de snelle Radical SR8's en de iets minder snelle Radical SR3's. Aan de buitenkant lijken de auto's hetzelfde, maar het geheim schuilt hem in de motor. De SR8 heeft namelijk veel meer vermogen en kan daardoor rondetijden noteren die niet onderdoen voor de snelste auto's in de GT-divisies van de Supercar Challenge.

Dit jaar zijn er bij de Radical SR8's twee coureurs die het elke keer weer met elkaar aan de stok hebben. Uit Nederland is dit Henk Thuis en uit Engeland is Martin Short afkomstig, die qua snelheid niet voor elkaar onderdoen. Het is elke race dan ook weer stuivertje wisselen tussen dit tweetal wie er met de overwinning vandoor gaat. Bij de Radical SR3's zijn er meer gegadigden voor de overwinning. Eén van die snelle mannen is Ko Koppejan, maar onder andere ook het duo Rademaker/Van Geffen en tv-presentator Rob Kamphues zijn namen die vaak op het podium te vinden zijn.


131016 Superlights

De Praga's zijn dit seizoen gloednieuw opgebouwde wagens afkomstig uit Slowakije. Ondanks dat het pas het eerste jaar is dat er met deze auto's geracet wordt genieten de wagens al veel aanzien. De bolides worden geroemd door hun lage gewicht, daardoor het late rempunt en de hoge bochtensnelheid en doen daarbij niet onder voor de Radical SR3's. Snelste coureur bij deze groep is vaak Danny van Dongen, maar dat is ook niet zo heel verrassend aangezien hij de officiële fabriekscoureur is van het merk en bijna al het testwerk op zich neemt. Daarnaast ondervindt Van Dongen steeds vaker concurrentie van andere snelle mannen zoals het duo Robert de Graaff en Philippe Ribbens.

De laatste groep bij de Superlights is die van de CN Prototypes. Dit zijn eigenlijk allerlei soorten lichtgewicht wagens die voorzien zijn van een tweeliter motor. Enkele merken die in deze divisie aan de start verschijnen zijn Norma, Wolf en Juno. Allemaal fabrikanten die auto's hebben gebouwd die iets weg hebben van Le Mans-bolides en evenals de Radicals en de Praga's zeer laag van gewicht zijn en daardoor laat kunnen remmen en een hoge bochtensnelheid hebben. Vaste deelnemers in dit veld zijn onder andere het Belgische duo Van Hover/Houthoofd, welke momenteel in deze divisie de meeste punten verzameld hebben, de Belg Benny Goossens en de Italiaanse gebroeders De Val.

Zorg dus dat je erbij bent voor de spannende ontknoping van de Supercar Challenge powered by Dunlop. Maar dat is niet het enige, want naast de Supercar Challenge komen ook de Superkarts en de Formule Renault 1.6 naar TT Circuit Assen. Tickets voor het evenement zijn verkrijgbaar voor slechts 20,- euro. Met dit ticket heeft u op zaterdag en zondag toegang tot de paddock en de tribunes. Tickets voor enkel de zaterdag zijn bovendien slechts 10,- euro. Tijdens de Dunlop Finaleraces vindt er weer een GRIDWALK plaats. Wees op tijd en bezichtig als bezoeker alle raceauto's op de startgrid van dichtbij. Tickets voor de Dunlop Finaleraces zijn te bestellen via www.finaleraces.nl en verkrijgbaar bij alle 400 Primera winkels in Nederland.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet