Dutch GT4

Persbericht: Huisman ook in de regen oppermachtig in HDI-Gerling Dutch GT Championship, teamgenoot Braams am-kampioen

20131013 Dutch GT

Duncan Huisman heeft vandaag laten zien waarom hij de nieuwe pro-kampioen van het HDI-Gerling Dutch GT Championship is geworden. De als derde gestarte Las Moras-coureur stuurde op Circuit Park Zandvoort onder regenachtige omstandigheden zijn Chevrolet Camaro langs de BMW M3's van Ricardo van der Ende en Jan Joris Verheul. Van der Ende finishte als tweede. Kelvin Snoeks reed een indrukwekkende inhaalrace. Als laatste gestart, vocht de Corvette C6-coureur zich knap naar het erepodium. De Formido Finaleraces werden voortijdig afgelast, door de barre weersomstandigheden op Circuit Park Zandvoort. De hoofdrace werd daardoor al na drie ronden beëindigd en niet meer hervat. Luc Braams hoefde zodoende maar kort te racen om tot kampioen in de am-categorie te worden uitgeroepen.

Tijdens de pro-race was 's ochtends de eerste startrij, met twee Racing Team Holland-BMW's, volledig oranje en tevens het enige kleurrijke op het bewolkte en verregende Circuit Park Zandvoort. Bij het doven van de lichten wisten Ricardo van der Ende en Jan Joris Verheul hun voorste posities te handhaven door als eerste de Tarzanbocht in te duiken. Regerend kampioen Duncan Huisman was ook goed op 'dreef'. Bij de start zag hij de Porsche 911 GT4 van Adam Christodoulou aan hem voorbij komen, maar Huisman wist de derde positie te heroveren. Hij slaagde er in om Verheul en later ook koploper Van der Ende in de Mastersbocht te passeren. "Ik ben dol op regen en de Camaro heeft in het nat een geweldige wegligging. Dan komen er twee goede dingen bij elkaar", zei Huisman. "In de eerste vier ronden was ik niet zo rap als de BMW's, maar halverwege zag ik dat zij begonnen te glijden en minder grip hadden. Toen wist ik dat het mijn kant op zou komen."

Ook de tweede positie van Ricardo van der Ende leek nog even in gevaar, maar hij trapte in de slotfase het gaspedaal nog iets dieper in, om de aanstormende Kelvin Snoeks achter zich te houden. De BMW M3-coureur toonde zich na de podiumceremonie content met zijn tweede positie: "Ik weet gewoon dat we onder half droge en half natte omstandigheden te snel door onze regenbanden gaan. In de beginfase doen we het goed, dus heb ik de kans aangegrepen om maar zoveel mogelijk afstand te nemen. Toen de baan droger werd, kwam Duncan heel rap dichterbij en was er geen houden meer aan."

Ondertussen reed Kelvin Snoeks achter het stuur van de Corvette C6 een knappe inhaalrace. Als laatste gestart wist Snoeks zich snel op te werken tot de vierde positie achter Jan Joris Verheul. In de achtste ronde wist Snoeks te profiteren van een foutje van de BMW M3-coureur en daarmee de laatste plek op het erepodium zeker te stellen. "Komend vanaf de laatste positie had ik van te voren niet gedacht dat ik op het podium zou belanden. Dus ik ben heel tevreden met het resultaat. Maar met een goede startplek had ik misschien zelfs voor de winst kunnen gaan. Maar goed, ik heb een leuke race en spannende gevechten gehad."

De Brit Adam Christodoulou vocht ondertussen ook spannende duels uit, maar bij zijn laatste inhaalactie was de Brit te enthousiast en belandde hij in de grindbak. Derhalve was de weg vrij voor Nissan GT Academy-teamgenoten Sandor van Es en Bertus Sanders om de vijfde en zesde positie binnen te halen. Fabian Lauda stuurde zijn Lotus Evora GT4 als zevende over de finish. Christodoulou werd uiteindelijk toch afgevlagd, zij het met een ronde achterstand. Zodoende bleef hij de Aston Martin Vantage van Mauro Marques voor.

De hoofdrace van het HDI-Gerling Dutch GT Championship werd met een rollende start en hevige regenval aangevangen. André de Vries en Pieter-Christiaan van Oranje stoven bij het doven van de lichten weg. Een misverstand tussen de rijders daarachter, zorgde ervoor dat zij pas veel later reageerden. De Vries en Van Oranje pakten bij de start daardoor direct een mooie voorsprong en leken op weg naar een mooie 1-2-klassering voor Racing Team Holland. Het enige dat hen kon achterhalen, bleken de slechte weersomstandigheden. Want door de hevige regenval, besloot de organisatie de race van het HDI-Gerling Dutch GT na drie ronden af te lasten. De hoofdrace werd niet meer hervat en er werden geen punten toegekend.

Luc Braams werd kampioen in de am-categorie van het HDI-Gerling Dutch GT Championship. "Als er dan toch iemand kampioen moet zijn, dan ik maar", zei Braams. "Al is het wel een aparte manier om kampioen te worden. Het liefst was ik dat natuurlijk op de baan geworden in een directe strijd met Bernhard van Oranje, die helaas eerder dit jaar door vervelende omstandigheden moest afhaken. Want het had spannend tussen ons kunnen worden."

Daarmee kwam er op bijzondere wijze een einde aan het HDI-Gerling Dutch GT Championship, in de vorm zoals die er in de afgelopen vijf jaar was. Want vanaf volgend seizoen fuseert het HDI-Gerling Dutch GT Championship met de European GT4 Trophy tot de European GT4 Series. Meer informatie hieromtrent kunt u vinden op www.gt4series.com.

Uitslag Formido Finaleraces 2013
Race 2 HDI-Gerling Dutch GT Championship:
1. Duncan Huisman, Chevrolet Camaro, 13 ronden in 26:54,500 minuten
2. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 3,461 seconden
3. Kelvin Snoeks, Corvette C6, op 4,154
4. Jan Joris Verheul, BMW M3 GT4, op 11,815
5. Sandor van Es, Nissan 370Z, op 21,783
6. Bertus Sanders, Nissan 370Z, op 38,224
7. Fabian Lauda, Lotus Evora GT4, op 40,960
8. Adam Christodoulou, Porsche 911 GT4, op 1 ronde
9. Mauro Marques, Aston Martin Vantage, op 1 ronde

Eindstand pro-categorie:
1. Duncan Huisman, 121 punten (kampioen)
2. Ricardo van der Ende, 79
3. Kelvin Snoeks, 57
4. Bertus Sanders, 53
5. Jan Joris Verheul, 50

Eindstand am-categorie:
1. Luc Braams, 74 punten (kampioen)
2. Bernhard van Oranje, 59
3. Pieter-Christiaan van Oranje, 47
4. Jörg Viebahn, 45
5. Marcel Nooren, 40
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet