DNRT

DNRT: Spanning naar kookpunt in Ribank Mazda MaX5 Cup met nog twee races te gaan

480 kopgroep

Met nog slechts twee races te gaan is de strijd om de titel in de Ribank Mazda MaX5 Cup naar een kookpunt gestegen. Na de twee races van gisteren op het circuit van Assen is het onderlinge puntverschil tussen de nummer 1 en 2 slechts één schamel puntje in het voordeel van oud-kampioen Rudy Schilders van IL Motorsport Racing. Zijn naaste belager is regerend kampioen Eric Sliphorst van Team Racing4Fun. Op 20 oktober vindt de apotheose plaats tijdens de Finaleraces van het DNRT op Circuit Park Zandvoort en wordt duidelijk of Sliphorst zijn titel behoudt of deze moet afstaan aan Schilders.

Tekst en foto's: PR

Het was de tweede keer dit seizoen dat de Ribank Mazda MaX5 Cup het dynamische TT Circuit van Assen aandeed. Na de reguliere races van het DNRT in mei van dit jaar was het nu de ACNN, Autosport Competitie Noord-Nederland, die haar races organiseerde op het 4,5 km lange circuit. De spanning in het kampioenschap was voorafgaand aan de twee races ook al te snijden, met slechts zes punten verschil in het voordeel van Schilders, zonder reglementaire aftrek van het slechtste resultaat. Ook in het teamkampioenschap waren de messen geslepen en ging het verdelen van de titel tussen de teams van SP Support en Beem Autoracing, waarbij het eerstgenoemde team voorafgaand aan de racedag van gisteren een nipte voorsprong van 1 punt had.

Kwalificatie
De kwalificatie en in feite de hele dag vond plaats onder een strakblauwe hemel, maar wel met een straffe oostenwind. Schilders was andermaal de snelste man op het circuit en zette zijn MaX5 met nummer 57 op de beste plek op de startgrid in een tijd van 2:08.329. Direct daarachter scoorde Sliphorst op slechts 0,292 sec de tweede tijd, gevolgd door de nummer drie in de tussenstand, Bart Wubben (B-Racing) en Yardy Hoogwerf (Hoogwerf Motorsport).

Race 1
Bij de start van de race zette Sliphorst de neus van zijn blauwe MaX5 meteen naast die van Schilders aan de binnenzijde van de baan, waardoor hij bij het ingaan van de eerste bocht net een beetje voordeel had en Schilders hem de ruimte moest geven en dat ook netjes deed.

480 dwars

In de paar bochten die daarop volgden ontstond er in het hele veld veel duw- en trekwerk om de beste posities, waardoor er her en der onderling contact was, wat kleine schades opleverde en een spin van Chris Woodger (IL Motorsport Racing 2) tot gevolg had. De Brit kwam dwars op de baan te staan en moest vrijwel het hele veld laten passeren. Hij kon aan een inhaalrace beginnen en deed dat met verve door uiteindelijk als 9e van de totaal 17 auto's over de finishlijn te gaan.

Dick van Rij (Smurfracing.nl 1) had een bijzonder goede start vanaf plek negen, reed naar positie vier en leek een mooie race te gaan rijden. Na veel overstuur in de kwalificatie had Van Rij de auto nu zoals hij moest zijn maar kwam door een ongelukkige manoeuvre naast de baan en verloor een fiks aantal plaatsen. Ook Pascal van Vugt (Garage Van Vugt Racing) begaf zich buiten het asfalt maar deed dat meteen in de eerste ronde op een zodanige wijze richting bandenstapel dat hij niet meer terug kon komen in de race.

Aan kop was het ongemeen spannend tussen Sliphorst in leidende positie en Schilders daar een autolengte achter of soms zelfs minder. Schilders probeerde vrijwel bij elke bocht voorbij Sliphorst te komen, maar de laatste reed een slimme race en wist met veel pijn en moeite Schilders achter zich te houden. Daardoor scoorde Sliphorst het maximale aantal punten en verhoogde daarmee opnieuw de spanning in het kampioenschap. Hoogwerf werd derde, gevolgd door Wubben, Ferry van Duivenvoorde (SP Support 2) en Thomas Middel (RAM Racing), die kampte met koelingsproblemen. In het teamkampioenschap deed het team van SP Support op deze wijze goede zaken door vóór de auto van John Jansen van Beem Autoracing (7e plek) over de streep te gaan en daarmee het onderlinge verschil in de tussenstand voorlopig te vergroten.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet