DTM

DTM: Afscheid van Zandvoort, maar mogelijk niet voor altijd

130930 DTM Zandvoort Actie
Coureurs roemen het circuit in Zandvoort als 'uitdagend' en 'een echt rijderscircuit'

Het gerucht deed voorafgaand aan het weekeinde al de ronde, en tijdens het DTM-evenement op Zandvoort was allerwegen te horen dat dit toch wel de laatste keer zou zijn dat het Duitse toerwagencircus de Nederlandse racepiste bezocht. Hoewel de DTM-kalender voor 2014 nog niet definitief is vastgesteld, lijkt het er vooralsnog inderdaad op, dat Zandvoort daarop niet meer voorkomt. Daarmee komt er na 13 succesvolle edities een einde aan het Nederlandse gastoptreden van de prestigieuze klasse. Het hoeft echter geen afscheid voor altijd te zijn, zo begrepen we bij een rondgang door het rennerskwartier.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions, ITR e.V. en Co van der Gragt

Al eerder werd bekend dat de DTM volgend jaar weer een race in China wil. Dat werd al eerder geprobeerd in 2004 en 2010, en beide evenementen waren geen onverdeeld succes. Inmiddels is China voor de premium-autofabrikanten Audi, BMW en Mercedes-Benz echter een dusdanig belangrijke markt geworden – sommige merken zetten in de Volksrepubliek zelfs meer auto's af dan in Duitsland – dat men opnieuw richting het Verre Oosten wil. Omdat er vanwege budgettaire overwegingen wordt vastgehouden aan het huidige aantal van tien races, en Zandvoort de enige DTM-race is waarvan het bestaande contract dit jaar afloopt, lijkt het er dus op dat de Nederlandse ronde wordt vervangen door de race in China.

130930 DTM Zandvoort hospo
Hospitality-units van Audi, BMW en Mercedes-Benz in de Zandvoortse paddock

Favoriete circuit van vele coureurs
Wie zijn oor te luisteren legt bij de coureurs, hoort over het parcours in Zandvoort niets dan lof. Terwijl TV-expert en oud-rijder Manuel Reuter zich op de Duitse televisiezender ARD nogal negatief uitliet over de veiligheidsvoorzieningen in Zandvoort, ondermeer de korte uitloopstroken bij de Arie Luyendijkbocht (Reuter: "Daarom komen we volgend jaar ook niet meer op Zandvoort"), roemen de actieve coureurs Zandvoort juist als een 'echt rijderscircuit, dat nog de nodige uitdagingen biedt'. Kom daar eens om bij zielloze banen als Oschersleben of de Lausitzring...

480 dtm publiek 6982

Vrijwel zonder uitzondering noemen de rijders Zandvoort hun 'favoriete circuit'. Voeg daarbij de unieke locatie in de duinen, het plezierige centrum van Zandvoort met zijn vele uitgaansmogelijkheden en de nabijheid van steden als Haarlem en Amsterdam, en het wordt duidelijk dat velen het wegvallen van Zandvoort van de DTM-kalender betreuren.

130930 DTM Zandvoort strand
Waar vind je nou zoiets op loopafstand van een circuit?

Bovendien is Zandvoort sinds jaar en dag samen met Oostenrijk de enige DTM-race buiten Duitsland die goed functioneert. Ook dit weekeinde weer trok het evenement een flink aantal bezoekers (41.000 in totaal), wat schril afsteekt tegen bijvoorbeeld de 21.000 mensen die er dit jaar naar Brands Hatch kwamen (en dat ondanks de ruime aanwezigheid van Britse DTM-coureurs), of de 24.000 toeschouwers van vorig jaar in Valencia (waar er ook twee Spaanse DTM-rijders aan de start stonden).

480 dtm publiek 6976

480 tribune 9617

Naar we begrepen is het tafelkleed tussen de DTM-organisatie ITR en de directie van Circuit Park Zandvoort echter niet volledig doorgesneden. Zandvoort-C.O.O. Erik Weijers verklaarde, er goede hoop op te hebben dat het Nederlandse circuit als 'eerste reserve' op de lijst staat, en dat de mogelijkheid van een terugkeer van de DTM in 2014 of daarna zeker niet is uitgesloten. Wellicht is de race van afgelopen weekeinde dus niet het laatste hoofdstuk in de Zandvoortse DTM-historie.

130930 DTM Zandvoort Rockenfeller
Mike Rockenfeller bewaart goede herinneringen aan Zandvoort: eerste DTM-zege, eerste DTM-titel

Reacties

    • 1
    • 2
     
    Hendrik 30 september 2013 20:23

    Niks mis met de baan, daar moeten ze niks aan doen. Iig niet van die rare asfaltstroken en dat soort flauwekul. Wel moeten ze het paddock, parkeerterreinen en andere voorzieningen up-to-date brengen. Dan zie ik ze echt wel weer terugkomen. En dan direct dat gekke betaalde parkeren afschaffen, je betaald 2x als je naar CPZ gaat. Als dat zou verdwijnen komen er zeker weten meer mensen.

    • 3
    • 0
     
    evert87 30 september 2013 21:54

    @ Hendrik.Ik ben het zeker met jouw eens,op veel nieuwe Circuits zie je inderdaad erg veel uitloop stroken.Kijk bijvoorbeeld naar Paul Ricard,oorsprongkelijk een test circuit,met alleen maar uitloopstroken...wat mij betreft,de meest lelijke baan die er bestaat.Grindbakken heefd een nadeel,dat er erg veel puin tussen alle gaatje bij de auto,s komt...voor formule auto,s is dit 3 X zo erg,want dan kun je de Sidepods helemaal gaan schoonmaken...en ja het risico dat het bij de motor komt is wat groter.Het voordeel van grindbakken is wel,dat ze veilig zijn...als je kijkt naar situatie Green VS Werner op Zandvoort 7 rondjes voor het eind,die stond echt wel stil...ik denk zo,n situatie bij een uitloopstrook en je glijd gewoon door,met veel shade,en wellicht kun je dan weer een vangrail gaan vervangen,wat lang duurt.DTM is al 13 jaar een Traditie..(ben alle 13 keren geweest,met dank aan mijn Vader)Als klein jochie kwam ik eral...1985 stopte de F1 ermee op zandvoort,internationale autosport op hoog nivea,is lange tijd van de baan geweest,Topsport moet je behouden,en tradities niet kapot maken.En inderdaad,de infrastructuur kan stukken beter,als je kijkt wat betreft parkeren,en de verkeers opstoppingen,na afloop van de Racedag.2,5 uur over moeten doen,om weer in utrecht te komen is lang...maar na weer een topdag racerij op het hoogste nivea,heb i het daar wel voor over gehad.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet