DTM

DTM: Zandvoort te snel - gebruik DRS voor DTM-coureurs verboden

130927 DTM Zandvoort DRS
De neergeklapte achtervleugel mogen we dit weekeinde op Zandvoort niet zien.

Blijkbaar zijn de rijders in de DTM, die toch als een van de betere toerwagenkampioenschappen in de wereld wordt beschouwd, niet in staat om de risico's zelf op juiste wijze te doseren. Per officieel bulletin maakte de Duitse auto- en motorsportfederatie DMSB bekend, dat de dit jaar in de DTM nieuw ingevoerde 'klapvleugel', ook wel bekend als 'Drag Reduction System', tijdens de race van aanstaande zondag op Zandvoort niet mag worden gebruikt. Dit gebeurde op verzoek van de fabrikanten Audi, BMW en Mercedes-Benz.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Als reden werd opgegeven dat door de bijzondere lay-out van het Circuit Park Zandvoort de mogelijkheid zou bestaan om de vleugel al op het voorlaatste rechte stuk, tussen Kumho- en Arie-Luyendijk-bocht, naar beneden te klappen, waardoor de auto's met neergeklapte vleugel in de Luyendijkbocht instabiel zouden kunnen worden. Daarom besloot de DMSB, per officieel uitgegeven bulletin, dat het DRS op Zandvoort niet wordt gebruikt.

Begin dit jaar was het systeem met de neerklapbare achtervleugel – in te schakelen wanneer de coureur in de voorgaande ronde maximaal twee seconden achter zijn voorligger rijdt – in de DTM ingevoerd om het inhalen te vergemakkelijken. Juist op Zandvoort, waar DTM-races in het verleden nou niet bepaald uitblonken door een overmaat aan inhaalacties, keken coureurs naar deze mogelijkheid uit. Zeker op het lange rechte stuk, waar de hoogste topsnelheden uit het hele DTM-seizoen worden gehaald, zou DRS een belangrijke rol kunnen spelen. Audi-coureur Mattias Ekström zag ook DRS-mogelijkheden in de passage vanaf de Hunserug richting Scheivlak. "Als het daar kan, dan wordt dat de opwindendste DRS-passage van het hele seizoen", zo werd de Zweed in het officiële persbericht van Audi voorafgaand aan de Nederlandse DTM-ronde geciteerd. Of dat lukt, zullen we dit weekeinde echter niet te weten komen. De fabrikanten durven het niet aan.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet