Sportscars

Sportscars: Luhr/Graf zetten ALMS-zegereeks voort, problemen weerhouden Nederlanders van succes

130921 ALMS Veld
Lucas Luhr en Klaus Graf wonnen met de Muscle Milk-HPD de race

Lucas Luhr en Klaus Graf, die na de afgelopen race op het stratencircuit van Baltimore al als kampioen vaststonden, hebben ook de achtste ronde van de American Le Mans Series op het Circuit of the Americas in Austin, Texas gewonnen. In de race over de traditionele ALMS-duur van twee uur en 45 minuten had het Duitse duo met de HPD-ARX 03c van het team Muscle Milk Pickett Racing een voorsprong van twee ronden op Anthony Burgess en Chris McMurry in de Dyson Racing Lola B12/60-Mazda. Het Amerikaans/Australische duo Scott Tucker/Ryan Briscoe eindigde als derde algemeen en won de P2-klasse. De strijd in de GT-klasse was tot aan het slot ongemeen spannend en viel uiteindelijk uit in het voordeel van Antonio Garcia en Jan Magnussen met de fabrieks-Corvette. Voor Renger van der Zande in de PC-klasse en Jeroen Bleekemolen in de GTC-divisie waren er geen podiumsuccessen weggelegd. Van der Zande verloor veel tijd nadat zijn teamgenoot Schultis was gespind en viel later terug als gevolg van een kapotte schokdemper. Bleekemolen kon geen vuist maken omdat de motor van zijn Porsche op vijf cilinders liep.

Tekst: René de Boer (vanuit Austin, Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Alleen direct na de start moest Lucas Luhr de Dyson-Lola even voor zich dulden. Nog in de openingsronde van de wedstrijd herstelde de Duitser echter alweer de oorspronkelijke rangorde en reed vervolgens bijna twee uur lang een foutloze race. Teamgenoot Klaus Graf maakte in de resterende 53 minuten het karwei af, reed de overwinning naar huis en zette en passant ook nog de snelste rondetijd neer. Luhr kwam met zijn succes op een totaal van 48 klassezeges in de ALMS. "Mijn doel is natuurlijk om nu de 50 vol te maken in de twee ALMS-races die er nog op het programma staan, op Virginia en tijdens de 'Petit Le Mans' op Road Atlanta", aldus de Duitser. In de LMP2-klasse was de strijd om de zege een onderonsje tussen de beide Level 5-auto's van Scott Tucker/Ryan Briscoe en Scott Tucker/Marino Franchitti/Guy Cosmo. In eerste instantie leken Franchitti en Cosmo (Tucker reed niet op de tweede auto) op weg naar de overwinning, maar een lekke linker voorband in het laatste halfuur gaf de leiding in de klasse en daarmee de overwinning aan Tucker/Briscoe.

In de PC-klasse ging de overwinning naar Kyle Marcielli en Chris Cumming met de BAR 1 Motorsports-auto. Renger van der Zande en zijn Duitse DragonSpeed-teamgenoot Mirko Schultis konden hun pole-position in de klasse niet omzetten in een goed raceresultaat. Schultis, die die eerste stint voor zijn rekening nam, kwam qua tempo ten opzichte van de concurrentie het nodige tekort. Daarna ging hij een keer in de rondte, waarmee het duo nog meer tijd verloor. Ook een volledig versleten band en, naar achteraf bleek, een kapotte schokdemper hielpen niet mee bij het behalen van een goed resultaat. "Jammer, want we hadden na het goede kwalificatieresultaat en de snelste tijd vanmorgen in de warm-up alle vertrouwen in een goede afloop. In de race zat het er echter helaas niet in, waardoor we niet verder kwamen dan de vijfde plaats", aldus Van der Zande.

In de GT-klasse ging aanvankelijk de strijd tussen de beide fabrieks-Corvettes en de SRT-Viper van Bomarito/Wittmer. De Corvette van Gavin/Milner was met Milner achter het stuur na 29 ronden echter al uit de race vanwege een defecte versnellingsbak. Vervolgens mengden zich ook de beide RLL-BMW's van Hand/Auberlen en Müller/Edwards in de strijd. Met nog een half uur te gaan had Dirk Müller het gat naar de leidende Antonio Garcia in de nog resterende Corvette helemaal dichtgereden. Alles leek klaar voor een grootse finale. Garcia maakte handig gebruik van wat verkeer op de baan om weer een klein gaatje te slaan, waarna hij uiteindelijk de overwinning voor zichzelf en teamgenoot Jan Magnussen veiligstelde. De dominerende man in de slotfase was Jonathan Bomarito met de SRT-Viper, die eerst de Belg Marc Goossens met de andere Viper en vervolgens de beide BMW's met Joey Hand en Dirk Müller passeerde om zo nog heel sterk als tweede te eindigen. Müller werd derde, Hand vierde.

In de GTC-klasse leek Sean Edwards in de NGT-Momo-Porsche lange tijd op weg naar de zege, maar in de slotfase ontspon zich een fraai duel met Damien Faulkner in de TRG-Porsche. Uiteindelijk speelde GT-rijder Antonio Garcia hier scherprechter: met de Corvette raakte hij in het verkeer de auto van Edwards, die daardoor buitenom moest. Dat bracht Faulkner aan de leiding in de klasse en die kwam vervolgens ook als klassewinnaar over de streep. Edwards werd nog tweede, Patrick Dempsey en Andy Lally eindigden als derde. Jeroen Bleekemolen werd samen met zijn Amerikaanse teamgenoot Cooper MacNeil als zesde geklasserd. "Jammer, want de auto was vandaag supersnel. Daarmee hadden we gewoon kunnen winnen, maar we misten al snel één cilinder, waardoor we snelheid tekort kwamen", aldus Bleekemolen. "Omdat onze naaste concurrenten echter ook niet goed gescoord hebben, staan we in ieder geval nog wel bovenaan in de tussenstand van het kampioenschap in onze klasse."

Uitslag:
1. Graf/Luhr, HPD-ARX 03c, 83 r. in 2.45:05,710
2. Burgess/McMurry, Lola B12/60, op 2 ronden
3. Tucker/Briscoe, HPD-ARX 03b, op 3 ronden (1e P2)
4. Tucker/Franchitti/Cosmo, HPD-ARX 03b, op 3 ronden
5. Brown/van Overbeek, HPD-ARX 03b, op 4 ronden
6. Sharp/Lazzaro, HPD-ARX 03b, op 4 ronden
7. Marcielli/Cumming, Oreca FLM09, op 4 ronden (1e PC)
8. Guasch/Cameron, Oreca FLM09, op 4 ronden
11. Schultis/Van der Zande, Oreca FLM09, op 5 ronden (5e PC)
13. Magnussen/Garcia, Corvette C6 ZR1, op 5 ronden (1e GT)
21. Keating/Faulkner, Porsche 911 GT3 Cup, op 11 ronden (1e GTC)
26. MacNeil/Bleekemolen, Porsche 911 GT3 Cup, op 11 ronden (6e GTC)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet