Sportscars

Sportscars: Van der Zande behaalt eerste ALMS-klassepole

130920 ALMS Quali Zande
Renger van der Zande behaalde zijn eerste ALMS-pole, hier samen met GT-pole-sitter Joey Hand

Weinig verrassend zette Lucas Luhr de Muscle Milk-HPD op pole voor de ALMS-race van morgen op het Circuit of the Americas in Austin, Texas. Ook de pole voor Marino Franchitti met de Level 5-HPD in de P2-klasse kwam niet echt als een verrassing. Des te opmerkelijker echter de prestatie van Renger van der Zande, die op een opdrogende baan met de DragonSpeed-auto zijn eerste ALMS-pole in de PC-klasse behaalde. Jeroen Bleekemolen reed met de WeatherTech/Alex Job Racing-Porsche de derde tijd in de GTC-divisie.

Tekst: René de Boer (vanuit Austin, Twitter: @renedeboer)
Foto: Rebocar Automotive Productions

"Vanmorgen reden we op een opdrogende baan al de snelste tijd in de eerste vrije training, terwijl we ook in de natte tweede vrije training bovenaan stonden. We wisten dus dat we op een natte baan snel zouden zijn, dus we hebben niks aan de afstelling gedaan, behalve een paar nieuwe banden erop. Ik reed een paar snelle ronden in de kwalificatie en stond daarmee al bovenaan. Toen reed ik één ronde iets langzamer om de banden te sparen, maar meteen kwam Dalziel nog een keer dichtbij. In mijn laatste ronde ging ik er weer voor en dat was genoeg voor de pole, met een flinke marge bovendien", aldus Van der Zande.

Jeroen Bleekemolen eindigde achter Damien Faulkner en Sean Edwards als derde in de GTC-klasse voor Porsche Cup-auto's. "We hadden de bandenspanning niet helemaal goed, waardoor het te lang duurde voordat de banden op de juiste temperatuur waren", aldus Bleekemolen, die uiteindelijk een tiende van een seconde op de pole tekort kwam.

In de P1-klasse was Lucas Luhr ruim vier seconden sneller dan Chris McMurry in de Dyson-Lola, terwijl Andy Meyrick met de gesloten DeltaWing slechts vier ronden reed en daarna stilviel vanwege een technisch defect. In de LMP2-klasse was er direct aan het begin een curieus incident toen bij de tweede Level 5-HPD van Ryan Briscoe het linker achterwiel van de naaf liep. Achter Marino Franchitti in de snelste auto van het team van Scott Tucker reed Johannes van Overbeek de tweede tijd in de klasse met de Extreme Speed-HPD, gevolgd door de zusterauto met Anthony Lazzaro.

In de GT-klasse was BMW-rijder Joey Hand het snelst. Aanvankelijk zou de Californiër niet eens in Austin rijden, maar omdat Maxime Martin in de Blancpain-serie op de Nürburgring werd ingezet, werd Hand aan Bill Auberlen in de zwarte BMW gekoppeld. Daarmee reed hij zonder problemen naar pole in de GT-klasse, gevolgd door de beide Corvette-rijders Antonio Garcia en Oliver Gavin. Daarachter eindigde John Edwards met de tweede RLL-BMW als vierde, voor de best geklasseerde Porsche, de CORE-911 van Patrick Long.

Uitslag:
1. Graf/Luhr, HPD-ARX 03a, 2:07,851
2. Tucker/Franchitti/Cosmo, HPD-ARX 03b, 2:10,573 (1e P2)
3. Brown/Van Overbeek, HPD-ARX 03b, 2:11,869
4. Sharp/Lazzaro, HPD-ARX 03b, 2:12,100
5. Burgess/McMurry, Lola B12/60, 2:12,837
6. Meyrick/Legge, DeltaWing DWC13, 2:15,845
7. Auberlen/Hand, BMW Z4 GTE, 2:17,178 (1e GT)
8. Magnussen/Garcia, Corvette C6 ZR1, 2:17,442
10. Schultis/Van der Zande, Oreca FLM09, 2:17,865 (1e PC)
26. Keating/Faulkner, Porsche 911 GT3 Cup, 2:27,816 (1e GTC)
28. MacNeil/Bleekemolen, Porsche 911 GT3 Cup, 2:27,920 (3e GTC)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet