Sportscars

Sportscars: Eerste kennismaking Circuit of the Americas voor Bleekemolen en Van der Zande (en uw verslaggever)

130919 ALMS Jeroen Renger
Jeroen Bleekemolen en Renger van der Zande met de karakteristieke uitkijktoren van het 'Circuit of the Americas' op de achtergrond

Een nieuw circuit is altijd leuk om te ontdekken. Voor coureurs geldt dat evenzeer als voor verslaggevers. Jeroen Bleekemolen en Renger van der Zande komen dit weekeinde voor het eerst in actie op het 'Circuit of the Americas' in Austin, Texas. Ze rijden beide in de American Le Mans Series (ALMS), samen met het FIA World Endurance Championship (WEC) een van de twee hoofdnummers tijdens het 'International Sports Car Weekend'. Ook voor uw verslaggever is het zijn eerste bezoek aan het circuit, nummer 82 op de lijst. Een eerste kennismaking.

Tekst: René de Boer (vanuit Austin, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

"Wel een leuke baan, maar het zou net zo goed bijvoorbeeld ook Turkije of zo kunnen zijn", zegt Renger van der Zande over zijn eerste indruk van het circuit. "Het is gewoon weer zo'n nieuw, modern circuit, terwijl ik de afgelopen tijd juist zo heb genoten van die oude, typisch Amerikaanse banen als Road America of Mosport. Maar ja, voor de Amerikanen is dit natuurlijk wel heel mooi, want die kennen zoiets niet." Jeroen Bleekemolen is dat wel met hem eens: "Het is inderdaad allemaal heel mooi en strak, de faciliteiten zijn perfect, maar de uitloopstroken zijn enorm, en ik weet nu al dat er weer allerlei discussie ontstaat over de 'track limits', in plaats van dat je gewoon hard door de bocht kunt."

130919 ALMS Tower
Bleekemolen: ardige flow rondom de toren...

130919 ALMS Ssses

...en in de Esses

"Er zit wel een aardige flow in, met name in de Esses en rondom de toren, maar er zijn ook wel een paar echt langzame bochten, waar het zeker ook in het verkeer gemakkelijk tot de nodige aanrijdingen kan komen", zo schat Bleekemolen in. Van der Zande verklaart: "Het eerste gedeelte van de baan is wel leuk, maar daar kun je ook veel tijd verliezen. Je moet echt goed je lijnen rijden, anders heb je te weinig tractie en dan verlies je veel tijd."

130919 ALMS Turn 1
In het eerste gedeelte moet je volgens Van der Zande goed je lijnen rijden om niet teveel tractie en daarmee tijd te verliezen

Van der Zande rijdt dit weekeinde opnieuw samen met de Duitser Mirko Schultis in de DragonSpeed/dress-for-less.com-Oreca FLM09 in de PC-klasse van de ALMS. Bleekemolen deelt de Alex Job Racing/WeatherTech-Porsche 911 GT3 Cup in de GTC-klasse met de Amerikaan Cooper MacNeil. Ondertussen had ook uw verslaggever de gelegenheid om de baan te leren kennen tijdens twee ronden met de Amerikaanse coureur Tracy Krohn, die in het FIA WEC een Ferrari F458 Italia onder de vlag van zijn eigen team Krohn Racing bestuurt. Atijd een leuke ervaring! Op vrijdag staat de ALMS-kwalificatie op het programma, gevolgd door de race over twee uur en 45 minuten op zaterdag. De FIA WEC-kwalificatie is op zaterdag, gevolgd door de race over zes uur op zondag. AUTOSPORT.NL is ter plekke en doet verslag.

130919 ALMS Krohn
Rondje mee met FIA WEC-rijder Tracy Krohn in een Ferrari FF

130919 ALMS RdB
Circuit nummer 82 voor uw verslaggever (Foto: Gustav Büsing)

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Casey 20 september 2013 12:10

    Die toren heeft als bijnaam alweer 'mullet' gekregen... haha!

    • 0
    • 0
     
    Michael Drost 20 september 2013 12:41

    Heerlijk stukje en één van de vele redenen dat ik meerdere keren per dag even kom buurten op de site!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet