Porsche Cups

Persbericht: Generale repetitie Bas en Pieter Schothorst voor thuisrace

PCC713 AT0636

De twaalfde en 13e race in de Porsche Carrera Cup Deutschland werden verreden op het circuit van Oschersleben. Voor in totaal 70.500 bezoekers kwamen ook Pieter en Bas Schothorst met de beide McGregor/DHL-Porsches 911 GT3 Cup van het Team Bleekemolen in actie. De eerste race leverde voor de beide Nederlandse coureurs de beste resultaten van het weekeinde op: Bas Schothorst eindigde als zevende, Pieter Schothorst werd negende. In de tweede wedstrijd werd Bas Schothorst als elfde geklasseerd, Pieter Schothorst viel voortijdig uit met een defecte radiateur als gevolg van een aanrijding. Voor beide was het optreden op het circuit nabij Magdeburg de generale repetitie voor de thuisraces, want over twee weken (28 en 29 september) vinden de volgende twee wedstrijden in de Porsche Carrera Cup Deutschland plaats op Circuit Park Zandvoort.

Tekst en foto's: PR

Het circuit in Oschersleben, halverwege tussen Hannover en Berlijn, is één van de twee circuits die na de Duitse eenwording in de voormalige DDR werden gerealiseerd. De opening vond plaats in 1997, het jaarlijkse DTM-weekeinde waarbij ook de Porsche Carrera Cup Deutschland in actie komt is het hoogtepunt van het seizoen. Niet bij iedereen is de 'etropolis Motorsport Arena Oschersleben', zoals de officiële naam van de accommodatie in het altijd nog wat troosteloze agrarische gebied bij Magdeburg luidt, even geliefd. "De kwalificatie is hier erg belangrijk, want je kunt er nauwelijks inhalen", stelde Pieter Schothorst vast.

In de vrije training op vrijdagmiddag lagen de snelste rondetijden van Pieter en Bas Schothorst slechts vier honderdste van een seconde uit elkaar. De beide Nederlandse rijders werden daarmee als twaalfde en dertiende geklasseerd. "Daarmee moeten we tijdens de kwalificatie zeker in de top 15 terechtkomen, zodat we ook aan de tweede heat kunnen deelnemen. Dat is in ieder geval ons doel", liet Bas Schothorst weten. Die opzet lukte: in de eerste kwalificatie reed Pieter Schothorst de tiende tijd, Bas Schothorst werd 14e.

In de vrije training reed Pieter Schothorst de tiende tijd van de in totaal 34 deelnemers, Bas Schothorst werd als 15e geklasseerd. "Het ging prima en als het zo doorgaat, kunnen we ook in de tweede kwalificatieheat voor de beste 15 rijders terechtkomen", aldus Pieter Schothorst na afloop van de sessie. Die klassering bij de eerste 15 lukte inderdaad: Pieter Schothorst kwalificeerde zich als achtste, Bas Schothorst reed de 14e tijd. De tweede kwalificatie werd echter geschrapt, omdat de eerste sessie na een crash van een andere deelnemer moest worden onderbroken. In een dergelijke situatie schrijft het reglement voor dat de snelste tijd per rijder als basis voor de startopstelling van de tweede race wordt gebruikt en de op één na snelste rondetijd de startposities voor de eerste wedstrijd van het weekeinde bepaalt. Zo mochten Pieter en Bas Schothorst in de eerste race respectievelijk als negende en twaalfde vertrekken.

PCC713 TU2285

Race 1:
In de eerste race werd Bas Schothorst als zevende geklasseerd, waarmee hij zijn beste seizoensresultaat evenaarde. "Het was een enerverende race", berichte hij naderhand. "Ik kon bij de start meteen een paar plaatsen pakken en vond aansluiting bij een groepje met rijders voor me. Doordat de safety-car in de baan kwam, zat iedereen weer heel dicht bij elkaar. Nadat de race weer was vrijgegeven, heb ik weer een aantal plaatsen goedgemaakt, ondermeer ook door Pieter in te halen. We raakten elkaar wel even, maar uiteindelijk kwam ik er voorbij. In de slotfase zat ik vast achter een paar andere rijders en kon ik niet meer verder naar voren. Als geheel was het wel een goede race met een goed resultaat." Pieter Schothorst kwam als negende over de eindstreep en zei: "Een moeilijke race. Ik ben als zevende gestart, dus dan ben ik niet echt blij met de negende plaats. Ik miste de juiste balans in de auto, daar moest ik als het ware een beetje omheen rijden. Bas haalde me uiteindelijk in de eerste bocht in en daarna was ik een tijdlang in gevecht met Jeffrey Schmidt, die ik gelukkig wel voor kon blijven. Daarmee was ik in ieder geval de best geklasseerde rookie, wat voor mij ook het doel was. In de slotfase verloor ik nog een plek aan de Brit Sean Edwards, die helemaal van achteren kwam, maar een stuk sneller was."

Race 2:
Pieter Schothorst haalde in de tweede race de eindstreep niet, nadat een kapotte radiateur als gevolg van een aanrijding een voortijdig einde aan zijn wedstrijd maakte. "Ik had een heel goede start en kon aardig wat plaatsen pakken, maar toen reed ik achter de Oostenrijker Siedler, die opeens op de rem ging. Door die 'brake test' raakte ik zijn auto, waardoor bij mij de radiateur kapot ging en mijn race ten einde was. Jammer, maar dat zijn ook de trucjes die bij het Porsche-cupracen horen", aldus Schothorst. Bas Schothorst kwam als elfde over de eindstreep en zei: "Ik ben niet helemaal tevreden met het resultaat, want eigenlijk was een plaats bij de eerste tien voor mij het doel, maar ik heb wel flink mee kunnen strijden en merk dat ik het tempo in het voorste deel van het veld steeds beter kan volgen. Dat stemt positief."

De volgende races in de Porsche Carrera Cup worden verreden op 28 en 29 september op Circuit Park Zandvoort. Voor Bas en Pieter Schothorst een thuiswedstrijd, waar ze beide erg naar uitkijken.

PCC713 TU0957 TU

Uitslag race 1:
1. Kévin Estre (Fra), 15 r. in 26:24,841 (gem. 125,933 km/u)
2. Nicki Thiim (Den), op 5,763
3. Jaap van Lagen (Ned), op 7,168
7. Bas Schothorst (Ned), op 9,895
9. Pieter Schothorst (Ned), op 11,742

Uitslag race 2:
1. Kévin Estre (Fra), 22 r. in 35:32,524 (gem. 137,266 km/u)
2. Nicki Thiim (Den), op 0,777
3. Philipp Eng (Oos), op 10,730
11. Bas Schothorst (Ned), op 15,098
uitgevallen: Pieter Schothorst (Ned), technisch defect na aanrijding

Stand na 13 van 17 races:
1. Kévin Estre, 201 punten
2. Nicki Thiim, 184
3. Christian Engelhart, 165
12. Pieter Schothorst, 47
15. Bas Schothorst, 37

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet