Formule 1

Formule 1: Ferrari in 2014 met superduo Alonso - Räikkönen

kimi 2008

Kimi Räikkönen keert volgend seizoen terug bij zijn oude werkgever Ferrari. Daarmee haalt het Italiaanse team zijn laatste wereldkampioen terug. Naast Alonso vormt Räikkönen volgend jaar een superduo dat Red Bull en Sebastian Vettel van de troon moet stoten.

Tekst: Daan Jeuken

Vergeven en vergeten
Kimi Räikkönen is de laatste coureur die wereldkampioen werd met Ferrari. In 2007, in zijn eerste jaar voor Ferrari, ging de Fin er in de laatste race in Brazilië met de titel vandoor. De twee jaar daarna werd het steeds minder, met de derde en zesde plaats in het kampioenschap. Ondanks een doorlopend contract kocht Ferrari Räikkönen aan het eind van 2009 af, om hem te vervangen door Fernando Alonso. Hoewel de warmbloedige Spanjaard veel beter in het Italiaanse putje viel, heeft het nog niet tot titels geleid. En ook dit jaar lijkt dat niet te gaan gebeuren, gezien de overmacht van Sebastian Vettel. Daarom hebben Ferrari en Räikkönen zand over het verleden gegooid en beginnen ze volgend seizoen met een schone lei. Met twee van de beste rijders van het veld moet de wereldtitel terug naar Maranello.

Goed voor Alonso?
Of Fernando Alonso blij zal zijn met de komst van Räikkönen is een goede vraag. De afgelopen jaren moest hij in zijn eentje de strijd tegen Vettel opnemen en dat hielp hem niet bepaald. In de races dat Ferrari de beste auto had won Alonso vaak, maar werd Vettel meestal tweede, in plaats van Massa. De Spanjaard liet al eens ontvallen eigenlijk wel een teamgenoot te willen die ook punten van Vettel afsnoept. Dat lukt Massa de afgelopen jaar maar zelden. Räikkönen daarentegen bewijst sinds zijn rentree in de Formule 1 nog op het top van zijn kunnen te zijn.

Aan de andere kant gedijt Alonso wel als hij de onbetwiste nummer 1 binnen een team is. Bij Renault was hij dat en daar werd hij twee keer wereldkampioen. Bij McLaren moest hij de spotlight delen met Lewis Hamilton (die intern misschien zelfs wel een streepje voor had) en dat was Alonso na één seizoen zo beu dat hij met hangende pootjes terugging naar Renault. Sinds zijn komst bij Ferrari is Alonso ook duidelijk de eerste rijder; áls Massa een keer voor hem rijdt, moet die snel ruimte maken voor de Spanjaard. Zulke gestes hoeft Alonso volgend jaar niet van Räikkönen te verwachten: de Fin zal een geduchte concurrent zijn voor Alonso.

Ferrari zwaait trouwe werknemer uit
Felipe Massa had gisteren de eer om zelf zijn afscheid bij Ferrari aan te kondigen. Het is het eind van een lang huwelijk dat bijna tot de wereldtitel leidde. Na zijn debuutjaar in 2002 bij Sauber (waar hij de naar McLaren overgestapte Kimi Räikkönen verving) werd hij opgepikt door Ferrari. Hij mocht een jaar testen en werd daarna weer twee jaar bij Sauber geposteerd. In 2006 werd Massa rijp geacht en werd hij gepromoveerd tot teamgenoot (en beoogd opvolger) van Michael Schumacher die aan zijn laatste jaar bezig was. In 2007 werd Schumacher vervangen door Räikkönen, die er meteen met de wereldtitel vandoor ging. Het jaar daarop, 2008, was hét jaar van Felipe Massa. De Braziliaan leek nota bene op zijn thuisgrond op Interlagos wereldkampioen te worden, maar terwijl er in de Ferrari-garage al feest werd gevierd, haalde Lewis Hamilton in de allerlaatste bocht Timo Glock in, waardoor de titel naar de Brit ging.

ferrari vreugde

Het jaar daarop volgde het dieptepunt van Massa's carrière. Tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Hongarije brak er een veer van de wagen van Rubens Barrichello af, en die veer vloog door het vizier van Massa. Met een schedelbreuk, hersenschudding en snijwonden werd de Braziliaan enige tijd in kunstmatige coma gehouden, waarna hij de rest van het seizoen revalideerde. In 2010 keerde Massa terug in de Ferrari, maar vanaf dat moment waren de prestaties minder. In 3,5 seizoen haalde Massa nog maar acht keer het podium en wist hij niet meer te winnen. Of de Braziliaan nog toekomst heeft binnen de Formule 1 zal de komende tijd blijken. Lotus heeft hem al genoemd als potentieel opvolger van Räikkönen. Misschien stapt Massa als teamleider wel eindelijk uit de schaduw.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet