Algemeen

Dragracing: European Finals zorgen voor afsluiting in stijl

tf nataas.4

Thomas Nataas en Jonnie Lindberg hebben tijdens de European Finals hun eerste FIA Europees Kampioenschap in de Top Fuel en Top Methanol Funny Car klasse veiliggesteld. Michael Gullqvist wist in de Pro Modified klasse zijn titel te prolongeren, terwijl Jimmy Alund na een jaar onderbreking nu voor de achtste keer de Pro Stock titel voor zich opeiste. Lindberg gaf zijn kampioenschap extra glans met een zege en een nieuw wereldrecord. De Nederlanders deden het in de Pro Modified klasse op Santa Pod meer dan uitstekend. Robert Joosten, Marc Meihuizen en David Vegter wisten alle drie tot de halve finales door te dringen, maar uiteindelijk ging de winst in de finale tussen Joosten en Bruno Bader naar de Zwitser. Bij de motoren schreef Elvira Karlsson geschiedenis door als eerste in Europa met een Pro Stock Bike de 7-secondengrens te doorbreken.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Met de European Finals op Santa Pod is het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing geheel in de lijn van dit jaar afgesloten. Opnieuw uiterst snelle tijden, spannende eliminaties, veel publiek en goede weersomstandigheden waardoor (en dat is al heel lang geleden) alle zes de wedstrijden van het kampioenschap zonder één verregende kwalificatie- of eliminatieronde konden worden afgewerkt. Dat de Scandinavische landen in de snelste tak van de auto- en motorsport in Europa 'leading' zijn, werd eens te meer duidelijk, want in de FIA klassen gingen van de vier titels er drie naar Zweden en één naar Noorwegen. Bij de motoren werden de drie titels opgeëist door een Noor, een Fin en een Engelsman.

tf nataas.1
Thomas Nataas

Eerste titel
In de Top Fuel klasse hoefde de Noor Thomas Nataas maar één kwalificatierun te rijden om de titel, de eerste in zijn carrière en al de zevende voor Andersen Racing, veilig te stellen. Uiteraard leverde dit geen probleem op, waarna Nataas in de tweede run met 4,01 seconden ook nog de eerste kwalificatietijd op de klokken zette. Anita Mäkelä, de nummer twee in de titelstrijd, kwam met 4,04 seconden nog het dichtst in de buurt, terwijl Jari Halinen zijn goede vorm van Tierp bevestigde en in 4,07 seconden de derde kwalificatiepositie voor zich opeiste.

tf polidano
Chris Polidano

Duncan Micallef maakte al eerder zijn debuut in de Top Fuel klasse, maar met Chris Polidano stond er op Santa Pod zelfs een tweede Maltees aan de start in de koningsklasse. De runner-up uit het FIA EK Top Methanol Dragster van vorig jaar voltooide in de week voor de Euro Finals zijn licentieruns en reed met een keurige 4,17 seconden in de eerder dit jaar door Antti Horto bestuurde Rune Fjeld Motorsport-auto naar de vierde tijd. Op vijf kampte Chris Andrews met de nodige problemen waardoor de thuisfavoriet met 4,29 seconden bleef steken op plaats vijf, op zes gevolgd door Micallef. Stig Neergaard werd na een goed seizoen nu opeens verrast door de nodige technische tegenslag en kwam in de kwalificatie niet verder dan 4,9 seconden en plaats zeven, terwijl Patrik Pers de rij sloot op plaats acht.

tf neergaard
Stig Neergaard

Teleurstelling
De eerste eliminatieronde leverde voor twee rijders een grote teleurstelling op. Polidano zag zijn eerste wedstrijd al na de burn out eindigen toen de gaskabel kuren vertoonde. Daarmee plaatste zijn tegenstander Andrews zich in 4,63 seconden probleemloos voor de halve finale.

tf makela.1
Op de voorgrond Anita Mäkelä met een plas olie voor de auto, terwijl op de achtergrond Stig Neergaard naar de overwinning rijdt

tf makela.2
Anita Mäkelä met het bekende gebaar, 'helaas, niets aan te doen'

Minstens zo groot was de teleurstelling voor publiekslieveling Mäkelä. De Top Fueler van de in Engeland door een filmploeg van Discovery Channel gevolgde Finse lekte in de burn out olie en werd stilgezet. Zonder tegenstander plaatste Neergaard zich zo probleemloos voor de halve finale. Een spectaculaire eerste ronde voor Nataas toen de motor van de Noor halverwege explodeerde. De net gekroonde kampioen hield de voet echter op het gas en passeerde in 4,29 seconden de finish, op ruime achterstand gevolgd door Pers die last had van wielspin. Voor Andersen Racing wachtte echter veel werk om de auto weer op tijd klaar te hebben voor de halve finale. Een verrassing bij de confrontatie tussen Halinen en Micallef, want in 4,31 seconden plaatste de Maltees zich ten koste van de Fin voor de halve eindstrijd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet