Supercar Challenge

Supercar Challenge: Overwinning voor Glynn Geddie bij eerste race GT-en Supersport-divisie


130907 race1gtb1

In de GTB-divisie was de beste start voor Rudy Lemmens in de KTM X-Bow, gevolgd door Charlie Frijns en Marc Neyens beiden in een Porsche. Charlie Frijns was in deze groep de eerste ronden goed op stoom en kon in de tweede ronde de eerste plaats van Rudy Lemmens overnemen.

Het bleef hierna de eerste ronden spannend in deze groep, waarbij het toch weer Lemmens was die de eerste positie overnam. Het bleef hierna stuivertje wisselen tussen de beide bolides, waarbij het uiteindelijk toch Charlie Frijns was die met een miniem verschil op de eerste positie de pitstops aanving.

130907 wijnen

Na de pitstops kreeg Eric Qvick, die het stuur van Rudy Lemmens had overgenomen wat lucht, omdat zijn naaste concurrent René Wijnen langer stil had moeten staan tijdens de pitstops. De KTM-coureur had hierdoor meteen een voorsprong van twintig seconden op zijn achtervolgers. Marcel van Berlo was door alle resultaatseconden opgeklommen tot de tweede plaats, voor Patrick Lamster en René Wijnen.

Qvick leek hierna onbedreigd naar de overwinning te rijden, maar met nog tien minuten op de klok moest hij zijn KTM met een kapotte motor langs de baan parkeren. Hierdoor kwam de eerste plaats in handen van Marcel van Berlo, met daarachter op ruime afstand René Wijnen. Patrick Lamster lag met een derde plaats op podiumkoers, maar zag zijn podium in rook opgaan nadat Marco Poland, nota bene een auto uit de Supersport-divisie, zijn Porsche in de rondte tikte. Lamster eindigde hierna in de grindbak en kon zijn weg niet vervolgen.

130907 race1gtb2

Hierdoor kwam de derde plaats in de slotfase nog in handen van Daan Meijer, die hier door een problematische beginfase niet meer op had gerekend. "Mijn start was goed maar daarna kreeg ik te maken met een blaar op mijn band en moest ik een keer extra naar binnen. Hierdoor leken mijn kansen verkeken maar ik ben toch maar blijven rijden en heb er voor mezelf een leuke race van gemaakt", aldus Meijer. "Gelukkig voor mij kreeg de rest ook nog pech dus het was toch niet zo'n slechte keuze om door te rijden!"

130907 race1ss1

In de Supersport-divisie kon Luc de Cock bij de start zijn eerste positie behouden, maar hij moest in de eerste ronden alle zeilen bijzetten om zijn eerste positie vast te houden. Zo had Priscilla Speelman in de BMW 1-serie GTR een zeer goede start en kon ze haar tweede positie goed verdedigen.

Eric Qvick presteerde in de kwalificatie al sterk en deed dat ook in de race. De BMW-coureur, begonnen op de vierde positie, stoomde in de eerste ronden op naar de tweede plaats en kon zelfs dezelfde rondetijden rijden als koploper Luc de Cock. Achter Qvick lagen Ferry Monster en Priscilla Speelman op de posities drie en vier, gevolgd door Andy Dam en Menno Meijers op de plaatsen vijf en zes.

Qvick kreeg echter een lekke band en moest hierdoor een extra pitstop maken, wat de tweede positie weer in handen gaf van Ferry Monster. De Seat-coureur stond ondertussen wel flink onder druk van verschillende rijders, want achter hem zaten binnen twee seconden Priscilla Speelman, Andy Dam, Menno Meijers en Pieter van Soelen.

130907 race1ss2

Door de resultaatseconden was de rangschikking van de Supersport-divisie na de pitstops volledig omgegooid. Nu was het namelijk Koen Bogaerts die de eerste positie in handen had, gevolgd door Luc de Cock. Hierachter ontstond er al snel een groepje met Marco Poland, Robin Monster, Andy Dam en Bas Schouten.

Bij deze groep was Bas Schouten snel onderweg. Schouten kwam na de pitstops op de zesde positie terug de baan op maar kon met snelle rondetijden de ronden hierna door het inhalen van Andy Dam, Robin Monster en Marco Poland opklimmen naar de derde plaats.

De strijd om de eerste plaats werd in de laatste ronden nog zeer spannend. Koen Bogaerts lag nog steeds op de eerste positie maar kwam meer en meer onder druk te staan van Luc de Cock. Uiteindelijk slaagde Bogaerts er niet in om de eerste plaats te behouden, want met nog drie minuten op de klok haalde De Cock de BMW van Bogaerts in.

130907 race1ss3

De laatste ronde werd een sprint naar de finish tussen de top drie. Luc de Cock kon in die laatste ronde zijn eerste plaats behouden maar Koen Bogaerts, die veel hinder ondervond van GTB-coureur Marcel van Berlo, moest in de laatste ronde zijn tweede plaats nog prijsgeven aan Bas Schouten.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet