GT

Brits GT: Rembert Berg keert met Audi terug naar Zandvoort

Berg-BritishGT2
Rembert Berg: de enige Nederlander in het Britse GT kampioenschap dit seizoen

Na races op Oulton Park, Rockingham, Silverstone, Snetterton en Brands Hatch komt het Avon Tyres British GT Championship dit weekeinde naar Zandvoort. Onder de deelnemers van het Britse kampioenschap bevindt zich dit jaar ook een Nederlandse coureur. De uit Amsterdam afkomstige, maar inmiddels in Zwitserland woonachtige Rembert Berg. Autosport.nl sprak met hem voorafgaand aan het Trophy of the Dunes weekeinde.

Tekst: Marcel ten Caat
Foto: PR / Jakob Ebrey

Bij het horen van de naam Rembert Berg zal niet direct bij iedereen een lampje gaan branden, toch is hij zeker geen onbekende op Zandvoort. De inmiddels 39-jarige Berg rijdt dit jaar samen met de ervaren coureur Warren Hughes in een Audi R8 LMS ultra en was de afgelopen jaren nauwelijks in Nederland te zien. "Na de races in de Megane Trophy eind jaren 90 heb ik in 2000 de Zandvoort 500 gereden. Het jaar daarop reed ik met een Audi in de Belcar voor het team van René Verbist, tegenwoordig de technisch directeur van WRT, mijn huidige team. Na dat seizoen ben ik gestopt, ik had er geen plezier meer in."

Na een pauze van acht jaar keerde Berg in 2008 terug in een Solution F in de 24 Uur van Dubai. Daarna was het weer even stil rondom Berg, tot hij vorig jaar een paar races reed in de BOSS GP met een GP2 Dallara en op de Nürburgring voor Algarve Pro Racing Team in de Eurocup Mégane Trophy reed. Via via kwam ik bij M-Sport terecht. M-Sport wilde ter voorbereiding op het komende seizoen met de nieuwe Bentley Continental in de Blancpain Endurance Series ervaring opdoen in de GT racerij. Ze schreven daarom een Audi in voor het Britse GT kampioenschap."

Berg-BritishGT5
De M-Sport Audi waarmee Rembert Berg de eerste vier races reed

Via Warren Hughes, die als eerste werd geselecteerd door M-Sport, kwam men vervolgens bij Berg terecht. "Ik kende Warren via zijn broer Mark (Grand Prix-editor bij het Britse Autosport magazine en een vriend van Berg). Hij vroeg me of ik interesse had en niet veel later zaten we in Cumbria te praten. Het was een zeer prettig gesprek en we besloten vier races voor M-Sport te gaan doen, Oulton Park, Rockingham, Silverstone en Snetterton. Daarna ging bij M-Sport de focus volledig op de ontwikkeling van de nieuwe auto."

Hoewel er in eerste instantie dus na vier races een einde aan de samenwerking tussen Hughes en Berg zou komen werd besloten ook na Snetterton te rijden. "Hoewel we het vanaf het eerste moment best goed deden, kwam het potentieel er simpelweg niet uit," legt Berg uit. "Op Oulton Park hadden we een nieuwe Audi volgens de 2013-specificatie, maar deze was niet gehomologeerd. Hierdoor reden we wel mee, maar konden we geen punten scoren. De eerste twee races gingen dus al verloren. Op Rockingham pakten we een tweede plaats en daarna ging op Silverstone een goede klassering verloren doordat Warren meer dan 100 minuten achter het stuur zat."

Berg-BritishGT3
Op Zandvoort zal Rembert Berg weer met de WRT Audi van start gaan

Ondanks dat het in de uitslagen niet altijd zichtbaar was, was het potentieel van het duo in de Audi zeker zichtbaar. Berg en Hughes besloten daarom om het seizoen voort te zetten en een andere auto te zoeken voor de races op Brands Hatch en Zandvoort. Ze kwamen vervolgens via Berg bij WRT uit.

Tot nu toe wist het duo twee keer op het podium te finishen. Berg en Hughes werden tweede op Rockingham en Snetterton. Begin augustus, voor de race op Brands Hatch, testte Berg al op Zandvoort, hopend op een goed resultaat tijdens de Trophy of the Dunes. "Het klopt dat we hier begin augustus al getest hebben. Hoewel ik het circuit nog van jaren geleden kende gaat het om de kleine details. Ik heb dan ook geen echt voordeel ten opzichte van de andere coureurs op Zandvoort. We moeten hier een mooi resultaat kunnen neerzetten, maar dan moet wel alles goed gaan. Er kan echter van alles gebeuren."

Berg-BritishGT1
Rembert Berg en Warren Hughes na hun eerste podium finish op Rockingham

Racen zit overigens in het bloed van Rembert Berg. Vader Ernst Berg reed in de jaren 70 met een Ford Escort in het Nederlands Toerwagen Kampioenschap en reed in 1977 met een Lola T294S op Le Mans en in enkele ronden van het World Sportscar Championship. "Vanaf kleins af aan volgde ik wel de racerij, maar mijn vader was al gestopt toen ik het echt doorhad. De triggers voor dit seizoen waren het team, de Audi en mijn teamgenoot Warren Hughes. Ik had er weer zin in, het was simpelweg de juiste timing," besluit Berg.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet