Diversen

Div: Mercedes-Benz presenteert nieuwe raceversie CLA 45 AMG

130905 MB CLA 45 AMG 1
Blijkbaar kun je er vlot mee over het industrieterrein, maar verdere racemogelijkheden zijn nog onduidelijk

AMG, de sportieve divisie van Mercedes-Benz, toont volgende week op de IAA in Frankfurt een studiemodel onder de naam CLA 45 AMG Racing Series. Naast de door AMG in Affalterbach ontwikkelde SLS AMG GT3, die wereldwijd successen viert in GT-wedstrijden, is dit de tweede competitieversie van een sportief AMG-model die het levenslicht ziet. Volgens Mercedes-Benz is de vierdeurs-auto "bedoeld voor de bij het publiek geliefde raceklassen met 2,0-liter-turbovoertuigen". Welke klassen dat dan precies zijn, wordt verder niet uit de doeken gedaan en is voor ons ook niet direct inzichtelijk. Er is weliswaar nog een (redelijk door uitsterven bedreigde) Super 2000-klasse, maar daarin zijn turbomotoren juist verboden, terwijl er bijvoorbeeld in het WTCC wél met turbo's gereden wordt, maar daar bedraagt de maximale cilinderinhoud dan weer 1.600 cc in plaats van twee liter. De enige serieuze opties lijken dan ook een eigen merkencup, danwel een van de divisies in de Duitse VLN Langstreckenmeisterschafzt Nürburgring of de 24H SERIES van CREVENTIC.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Het prototype dat in Frankfurt wordt getoond is voorzien van een automatische transmissie (!), net als bij de straatversie gaat het hier om de zeventraps AMG SPEEDSHIFT DCT. Mercedes-Benz stelt zelf nog dat de conceptversie van de CLA 45 AMG Racing Series "bij voldoende interesse in verschillende internationale raceseries kan worden ingezet, bijvoorbeeld bij nationale merkencups" (sic). Snapt u het nog? De technische specificaties zouden dan verschillen, "afhankelijk van het geldende regelement (wederom: sic) en de groepsindeling. Motorvermogen en krachtoverbrenging zijn variabel. Een permanente vierwielaandrijving zoals in de productieversie is mogelijk; hetzelfde geldt voor zuivere voorwielaandrijving."

130905 CLA 45 AMG 2
Sportief interieur met Recaro-stoel en hendel voor de automatische transmissie

Al op het eerste gezicht laat de CLA 45 AMG geen twijfel over zijn ambities. Voor- en achterspoiler, spatbordverbreders en dorpelbekleding geven de auto een stoer uiterlijk. Forse koelopeningen, snelsluitingen op motorkap en kofferdeksel doen de rest. Binnenin vinden we een solide rolkooi, Recaro-racestoelen (jawel, meervoud, althans volgens het persbericht) van carbon met HANS-voorbereiding en een geïntegreerde brandblusinstallatie. Verder is de auto voorzien van een speciaal raceonderstel met verstelbare hoogte, hardheid van de vering en demperherkenning, alsmede een AMG High Performance-reminstallatie met rondom geventileerde schijfremmen en ABS. De lichtmetalen wielen zijn voorzien van Dunlop-banden in de maat 265/660 R18. Verder nog iets? Oh ja, de wielen kunnen bij een pitstop snel worden gewisseld dankzij een in de bodem geïntegreerde hefinstallatie op perslucht. En ook het sturen wordt niet te zwaar, dankzij de elektromechanische AMG-sportparameterbesturing. Wat dat ook moge zijn. Bernd Schneider wordt genoemd als één van de coureurs uit het test- en ontwikkelingsprogramma. Dat klinkt in ieder geval positief.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet