Formule 2

GP2: Sander Dorsman: “2014 wordt jaar van consolidatie”

sanderdorsman-1

Voor MP Motorsport, Neerlands meest internationale autosportteam, nadert de apotheose in de drie raceklassen waaraan het team uit Westmaas deelneemt. We spraken met teambaas Sander Dorsman over de plussen en minnen van MP's seizoen 2013.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mattijs Diepraam, GP2 Series, Auto GP, World Series by Renault

MP Motorsport heeft een flinke groei doorgemaakt sinds de tijd dat het met twee auto's actief was in de Formule Renault Benelux. Het groeiplan dat Sander Dorsman en Dick van der Wilt in 2006 uitzetten, culmineerde het afgelopen jaar in de entree tot de GP2. Weinig Nederlandse teams zijn op dat niveau actief in de autosport. Toch kiest Dorsman voor de prestaties van het Formule Renault-team als hoogtepunt van het seizoen tot nu toe. Niet moeilijk natuurlijk, want Oliver Rowland is met Tony Shaw en de zijnen op titelkoers in de Eurocup. Het NEC-uitstapje op Most leverde het afgelopen weekend ook weer twee zeges op.

480 rowland op kop

"Het Formule Renault-team heeft echt een mooie ontwikkeling doorgemaakt", zegt Sander. "De Eurocup is een van de meest competitieve kampioenschappen van Europa. Iedereen staat te trappelen om te winnen. Dus om daarin nu aan de leiding te gaan, is uitermate verheugend. Of ik het had verwacht? Iedereen in de autosport is heel kortzichtig. Vorig jaar draaiden we geen goed seizoen, velen hadden ons al afgeschreven. We moesten dus erg veel moeite doen om een rijder van het kaliber Rowland over de streep te trekken. Nu zegt iedereen: wat een goed team is 't toch! Maar we zijn altijd hetzelfde gebleven. Ik moet echt een compliment geven aan de engineers en natuurlijk aan Oli. In het begin moesten ze elkaar nog zoeken, maar die puntjes hebben we er vrij snel uitgehaald. Vanaf Spa is hij top."

Over teleurstellende seizoenen gesproken, het debuutjaar in de GP2 brengt MP niet wat het er vooraf van had gedacht, zeker niet na de veelbelovende resultaten in de wintertests. "Het seizoen verloopt inderdaad teleurstellend. De race van Daniël in Monaco was de grootste teleurstelling. Hij was daar zó snel. Als hij geen drivethrough penalty had gehad, had hij op zondag samen met Adrian op het podium gestaan. En zo hebben we dit seizoen wel meer gemiste kansen gehad. Niets aan te doen, de vraag is hoe je je eroverheen zet. Snel natuurlijk, je moet wel. Maar de vraag is: wat leer je ervan? GP2 is competitie op zo'n hoog niveau dat we door onze valse start dit jaar voortdurend achter de feiten aanlopen. GP2 kent maar een halfuur vrije training en geen testdagen. Als nieuw team heb je weinig kans om iets te leren."

de jong monaco

"Aan het begin van het jaar hebben we het echt voor onze kiezen gehad. Daar zat ook de nodige dosis pech bij. Maar we zitten nu in ons ritme, de teamstructuur is op orde en we hebben een sterke auto in de race. Ons racetempo is nu echt geweldig. Kijk naar Daniël op Spa. In de tweede race reed hij dezelfde rondetijden als de top-drie. Maar wat heb je eraan als je achteraan start? Doel nummer 1 is nu echt om de kwalificatie voor elkaar te krijgen."

Dorsman is alweer druk bezig met 2014: de GP2-aanvraag is net de deur uit. "We hebben dit jaar veel nieuws op ons af gehad, dus 2014 wordt een jaar van consolidatie. Dat zal de nodige rust geven, want in alle kampioenschappen kunnen we beter. In de GP2 gaan we voortbouwen op wat we hebben geleerd en dan hopelijk wel meteen een goede start van het seizoen maken. Idem voor de Auto GP. Het enige extraatje dat we ons gaan veroorloven, is om weer drie auto's volledig in te zetten in het NEC."

Buuren114 2053
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet