Diversen

Div: Belgium Racing grote overwinnaar van MENZO 24 Hours of Zolder

Finish

De MENZO 24 Hours of Zolder doet wat het moet doen: autosport en feest gingen hand in hand. Met een schitterende sfeer in de paddock en op de piste een strijd die pas op de meet beslecht werd, kregen de 15.000 toeschouwers waren voor hun geld. Het cliché dat de 24-uursrace in Zolder de hardste in de wereld is, bleek weer waarheid, want alle favorieten kenden hun problemen. De zege na 24 uur was uiteindelijk, oververdiend, voor de Belgium Racing Porsche 997 Supercup van thuisrijder Dylan Derdaele, Bert Redant, Frank Thiers, de Duitser Kenneth Heyer en de razendsnelle Pool Kuba Giermaziak. Teammanager Patric Derdaele probeerde het jaren als rijder, maar slaagde er dus nu als teambaas in.

Tekst en foto's: PR

winnend team

"Schitterend", glunderde een ontroerde vader van Dylan Derdaele. "De Belgian Audi Club WRT Audi R8 Ultra LMS was de uitgesproken favoriet, maar de techniek besliste er anders over." Anthony Kumpen, Enzo Ide, Bert Longin en Laurens Vanthoor moesten zich met een vierde plek tevreden stellen. Voor hen finishten nog de JR Motorsport BMW M3 Silhouette (Vanbellingen-Sluys-Nelissen Grade-Dupont) en de tweede Porsche 997 (Kroll-Kroll-De Laet-Mattheus-Habets) van het winnende Belgium Racing.

"Wat een race hebben we gehad", waren de woorden van Algemeen Directeur Thierry Deflandre. "Iedereen voorspelde een race zonder spanning, maar de feiten bewijzen het tegendeel. Met vier verschillende leiders en een race die open was tot het einde, beantwoordde deze editie van de Menzo 24 Hours of Zolder meer dan aan de verwachtingen. Let ook op de internationale samenstelling van het podium en het groot aantal dames aan de finish, we hebben een complete race gehad."

De race begon meteen met een verrassing. De Wolf GB08 van de Italiaanse tweeling De Val, Henk Haane en Christophe Geoffroy hield gelijke tred met de Audi R8 LMS en nam dankzij een lager verbruik zelfs de leiding in handen, tot een race-incident een einde aan de wedstrijd van de prototype met Honda-krachtbron maakte. Overigens zou ook de GHK Racing Radical de leiding even in handen nemen.

Bij het vallen van de nacht hadden Kumpen en co goed acht ronden marge, maar een defecte versnellingsbak luidde het begin van een calvarietocht in. "We hebben de versnellingsbak, de ophanging en een roulement moeten vervangen en dan kan je zelfs met een verschrikkelijk ritme niet meer winnen", was de conclusie van Anthony Kumpen die op zes zeges blijft steken. WRT haalt dus geen drie op drie.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet