Formule 2

GP2: Daniël de Jong: “Volgend jaar focus op één kampioenschap”

spa13-vrijdagochtend-33

Gisteren ging Daniël de Jong er hard af in Eau Rouge. Zijn verhaal over de crash vertelt hij in ons wedstrijdverslag, maar eerder spraken we de Nederlandse GP2- en Auto GP-coureur al over zijn jaar tot nu toe en zijn plannen voor volgend jaar. Samengevat: een jaar van gemiste kansen, maar toch ook enkele hoogtepunten. Voor 2014 wil hij zich exclusief richten op één kampioenschap.

Tekst: Mattijs Diepraam (vanuit Spa)
Foto's: Mattijs Diepraam en Paolo Pellegrini

We kunnen er niet omheen als we terugkijken op Daniëls seizoen: in de wintertests reed hij geweldige tijden en was hij regelmatig voorin te vinden. Vervolgens viel het in de wedstrijden behoorlijk tegen, zeker aan het begin van het seizoen. Testen is natuurlijk geen racen, maar toch, wat is er veranderd? "De banden!" roept Daniël meteen. "Aan het begin van het jaar heeft Pirelli nieuwe banden geïntroduceerd. Daarna was de auto een zeepkist. In het begin zijn we echt de weg kwijtgeraakt en moesten we het pad weer helemaal terugvinden. Zo liepen we lang achter de feiten aan. Het gaat nog steeds niet echt goed, maar we hebben in ieder geval de goede richting te pakken."

Het dieptepunt was zonder twijfel Barcelona, geeft De Jong toe. "Daar was ik in de winter het snelste, het is mijn favoriete circuit. Maar toen stonden we voorlaatste en laatste op de grid, met zes tienden achterstand op de auto's voor ons. Dat was echt het meest teleurstellende en frustrerende moment van het jaar."

YMIV3845

Op de circuits waar De Jong wel goed uit de voeten kwam, had hij meer kunnen scoren dan het ene punt dat hij nu heeft gepakt. Monaco en Hongarije waren volgens hem gemiste kansen. "In Monaco kreeg ik die drivethrough nadat ik nét over de doorgetrokken streep uit de pitstraat was gereden. Daardoor viel ik terug naar de 16e plaats, maar ik heb me daarna teruggevochten naar de 9e plaats." De Jong kijkt daardoor nog steeds met plezier én spijt terug op het weekend in Monaco. "Zo veel auto's inhalen op Monaco, dat was geweldig. Racen op Monaco was sowieso de leukste ervaring van dit jaar. Ik keek er enorm tegenop, maar het was geweldig. Maar ja, zonder die penalty had ik er vijfde of zesde kunnen worden."

Hetzelfde gold voor de races op de Hungaroring, vindt hij. "Hongarije had OK kunnen zijn, ons racetempo was ontzettend goed, maar we hadden er niets aan omdat we achteraan moesten starten." Zowel Daniël als teamgenoot Dani Clos lieten hun motor afslaan toen de start werd afgebroken. "Daar hebben we 't vergooid. We hadden dus zeker meer dan één punt kunnen scoren. Wel balen, het hadden er echt meer kunnen zijn. Na één punt hoop je dat je ban hebt gebroken en dat het daarna verder gaat."

YMIV4446

Het probleem van De Jong – en van MP Motorsport – zit duidelijk in de kwalificatie. "In de race zitten we echt bij de betere. We weten hoe we de banden moeten sparen. Maar we beginnen steeds op achterstand. De kwalificatie moet beter. Een deel daarvan zit in mezelf, een deel moet uit de auto komen. Maar als de auto niet goed is, heb ik er minder vertrouwen in en ga ik ook minder hard. Ik ben blij met Dani als nieuwe teamgenoot. Hij denkt hetzelfde over de auto, hij bevestigt precies wat ik ook over de auto vind. Er zitten zeker nog vier tienden in. We hebben nu wel een idee in welke richting we het moeten zoeken, maar de vraag is hoe we het oplossen. We hebben maar een halfuurtje vrije training. Dat is te weinig tijd om even goed te experimenteren. We missen echt testsessies."

In de Auto GP heeft De Jong inmiddels twee podiums veroverd. Is dat wat hij ervan had verwacht? "Nee, nee!" is meteen zijn reactie. "Dat had veel beter moeten zijn. Afgelopen jaar reden we steeds meer vooraan, reden we snelste racerondes. Maar die laatste circuits in Brazilië en de VS waren nogal aparte circuits: stoffig, met een paar rare bochten. Die set-up werkt niet zo goed op de Europese circuits. Ik leg het nu af tegen jongens die ik moet kunnen hebben. Ik voel ook aan de auto dat er meer in zit."

ZM2N0699

Natuurlijk kijkt hij wel met plezier terug op zijn goede prestaties in Marrakech en op de Nürburgring. In Marrakech reed hij naar de tweede plaats, terwijl hij in Duitsland als laatste startte en door een goede start en slimme strategie naar het podium reed. "In Marrakech hadden we echt de snelheid, dus dat was in dat opzicht de leukste ervaring van het jaar. Maar de Nürburgring was natuurlijk ook fantastisch omdat het zo verrassend was."

En 2014? "Sowieso ga ik maar één kampioenschap doen. Auto GP en GP2 zijn zó verschillend, ze zijn moeilijk te combineren. Het was wel leerzaam, maar ook nadelig. Ik moest iedere keer weer omschakelen. Zeker voor GP2 was het lastig, met dat halfuurtje vrije training voordat je meteen moet kwalificeren. Dus als ik volgend jaar mag kiezen, dan rij ik GP2. De reglementen zijn strikter, het maakt niet uit wie je bent: we krijgen allemaal dezelfde straf als we een fout maken. De auto is interessanter, je hebt meer tegenstand en ondanks de beperkte trainingstijd – of misschien wel dankzij – is het een grotere uitdaging."

ZM2N1776
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet