Diversen

Div: Commentaar: 'Motorsport is dangerous'

130824 Triumph
Het betreurde duo De Vos/Benning in actie met hun Triumph TR7 V8

Eigenlijk wilde ik vanavond nog even in het servicepark in Trier bij de historische rallyauto's gaan kijken. Ik heb een groot zwak voor de 'Slowly Sideways'-groep van rallyfotograaf Reinhard Klein, die ieder jaar de ADAC Rallye Deutschland opluistert. Rallyhistorie is iets prachtigs, en het is goed om te zien dat deze steeds groter wordende groep van liefhebbers deze historie levend houdt. Ze gebruiken de auto's, die zoveel mogelijk in originele bestickering en uitvoering zijn, precies voor datgene waarvoor ze bedoeld zijn: rijdend op verharde en onverharde rallypaden. De mensen die dat doen zijn geen professionele rijders. Velen van hen hebben niet eens een licentie, wat voor deze 'demonstratieritten', zoals ze genoemd worden, ook niet verplicht is. Het gaat niet om een wedstrijd. Ze willen gewoon zoveel mogelijk plezier beleven met hun auto's en anderen plezier gunnen door ernaar te kijken.

Er zijn ook aardig wat Nederlanders in de 'Slowly Sideways'-groep actief. Voor twee van hen werd het optreden bij de ADAC Rallye Deutschland hun laatste evenement. Rob de Vos en Marcel Benning, waren al een aantal jaren met een prachtig opgebouwde Triumph TR7 V8 uit 1980 actief. Vorige maand nog, tijdens het Eifel Rallye Festival, werd hun auto door een publieksjury tot mooiste auto in het deelnemersveld gekozen. Ze waren er ook dit jaar in het voorprogramma van de WK-rally weer bij. Het regende op de zaterdagmiddag, nadat het WRC-veld de 40 kilometer lange legendarische klassementsproef 'Arena Panzerplatte' al had afgelegd, maar dat mocht de pret niet drukken. De duizenden toeschouwers hadden recht op een goede show. Zeker bij de heuvel 'Gina' (bij Nederlandse rallyliefhebbers ook bekend als 'dikke Bertha') stonden extra veel bezoekers. Nergens springen de auto's immers hoger en verder... Voor De Vos en Benning ging het mis. Ze kwamen met hun auto van het parcours af. Reddingwerkers waren direct ter plekke, maar de verwondingen van rijder en bijrijder bleken fataal.

Het is het zoveelste dodelijke ongeval in de autosport dit jaar. Een ongeluk komt nooit alleen, zeggen ze. Dat blijkt. 'Motorsport is dangerous', staat er heel vaak op toegangskaarten bij evenementen. Als je, zoals ik, nagenoeg wekelijks bij een race of rally bent, lees je daar maar al te makkelijk overheen. Maar het is natuurlijk wel keiharde realiteit. Honderd procent veilige autosport bestaat niet. Net zoals er geen honderd procent veilig wegverkeer bestaat. De menselijke factor speelt altijd een rol, en mensen maken nu eenmaal fouten. Ook de techniek is niet perfect, hoewel we dat soms graag willen geloven. En zeker bij historisch materiaal is er sprake van een groter risico dan bij moderne auto's, hoe goed voorbereid, gerestaureerd of geprepareerd ook.

Het is tragisch dat het zover kwam, en ik spreek mijn oprechte deelneming uit aan alle betrokkenen. Maar ik hoop tevens dat dit ongeluk nu niet tot allerlei overtrokken en overhaaste maatregelen leidt. De Vos en Benning deden iets wat ze leuk vonden, waarvan ze genoten, en waardoor ze ook duizenden anderen lieten genieten. Dat deden ze geheel vrijwillig, niemand dwong ze ertoe. Of ze zich voldoende bewust waren van alle risico's die daarmee verbonden zijn, weet ik niet. Ik kende ze niet persoonlijk, al heb ik meer dan eens bij meerdere evenementen met veel bewondering naar hun auto gekeken. Natuurlijk staan de media nu meteen weer vol met meldingen als 'Doden bij WK-rally in Duitsland', compleet met foto's van moderne WK-auto's erbij, die er in feite niets mee te maken hebben. Ik hoop dan ook dat de autosport hierdoor niet tezeer in een slecht daglicht komt te staan. Dat zou onterecht zijn, en dat zouden De Vos en Benning ook zeker niet hebben gewild.

Mannen, bedankt voor het kijkplezier dat jullie hebben geboden. Vaarwel!

René de Boer


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet