Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Eerste startrij Nürburgring volledig voor BMW met Farfus voor Wittmann

130817 DTM Quali Farfus
BMW-coureur Augusto Farfus start morgen voor de derde keer in zijn DTM-loopbaan vanaf de pole-position

Augusto Farfus start morgen vanaf de pole-position voor de zevende DTM-race van het seizoen op de Nürburgring. In de kwalificatie op de 3,629 kilometer lange 'Kurzanbindung' van het Grand Prix-circuit reed de Braziliaan met zijn BMW M3 DTM van het BMW Team Schnitzer in 1:23.296 seconden de snelste tijd. Marco Wittmann completeerde met de M3 van het BMW Team MTEK de eerste startrij voor BMW, de Duitser reed een tijd van 1:23,445. De tweede rij is volledig in handen van Audi, met Miguel Molina op de derde plaats en Edoardo Mortara als vierde. Daarachter volgt Gary Paffett op de vijfde positie als de best geklasseerde Mercedes-Benz-rijder.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto: Jürgen Tap/ITR e.V.

Opmerkelijk was het relatief zwakke optreden van Audi-rijder Mike Rockenfeller en BMW-coureur Bruno Spengler, die respectievelijk als de leider en de runner-up in de tussenstand naar de Nürburgring kwamen. Rockenfeller kwalificeerde zich als elfde en was daarmee de eerste die de 'cut' voor Q3 miste. Spengler haalde weliswaar de derde heat, maar moest daarin genoegen nemen met de tiende en laatste plaats in deze heat. Ronduit dramatisch verliep de kwalificatie voor het BMW Team RMG, dat op de Nürburgring zijn thuiswedstrijd beleeft. Martin Tomczyk, die dit seizoen nog geen punten heeft gescooord (!) kwalificeerde zich als 20e, Andy Priaulx eindigde als 22e en laatste en kwam zelfs op Roberto Merhi, die 21e werd, bijna anderhalf tiende van een seconde tekort, wat in de DTM serieus veel is.

In de eerste heat reed Rockenfeller de snelste tijd, gevolgd door Mortara, Vietoris, Glock en Paffett. Albuquerque, die vanmorgen tijdens de vrije training nog de snelste was, was na deze sessie uitgeschakeld, evenals zijn Audi-merkgenoot Timo Scheider, die in de vrije training een half uur moest missen als gevolg van een kortsluiting die ontstond nadat de brandblusser in zijn auto in werking was gesteld. BMW-rijders Dirk Werner, Tomczyk en Priaulx en Mercedes-coureur Merhi waren ook na de eerste heat klaar.

Vietoris was de snelste man in Q2, voor Mortara, Juncadella, Molina, Wickens, Spengler, Wittmann, Farfus, Ekström en Paffett. Rockenfeller, Green, Glock, Tambay, Wehrlein en Hand waren na Q2 uit de strijd. In Q3 eindigde de sterk rijdende Wittmann als snelste, gevolgd door Farfus, Molina en Mortara. Deze vier mochten in Q4 voor één snelle ronde nog een keer aan de bak. Voor Paffett, Juncadella, Wickens, Vietoris, Ekström en Spengler stonden de startplaatsen vijf tot en met tien vast.

Uitslag:
1. Augusto Farfus (Bra), BMW M3 DTM, 1:23,296
2. Marco Wittmann (Dui), BMW M3 DTM, 1:23,445
3. Miguel Molina (Spa), Audi RS 5 DTM, 1:23,451
4. Edoardo Mortara (Ita), Audi RS 5 DTM, 1:23,648
5. Gary Paffett (GBr), AMG Mercedes C-Klasse
6. Daniel Juncadella (Spa), AMG Mercedes C-Klasse
7. Robert Wickens (Can), AMG Mercedes C-Klasse
8. Christian Vietoris (Dui), AMG Mercedes C-Klasse
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet