Belcar

BRCC: Edouard Mondron (Ginetta G50) rainmeister

Total 24 Hours - BRCC - Sprint 1

Meer dan veertig wagens stonden er aan de start voor de eerste van twee sprintwedstrijden voor het Belgian Racing Car Championship, die gepland staan in het kader van de Total 24 Hours of Spa. De deelnemers aan het Nederlandse HDi-Gerling Dutch GT en de GT4 Challenge Great Britain vervoegden voor de gelegenheid hun Belgische tegenhangers, die wel nog steeds het meest talrijk waren en dan ook het eerste peloton vormden op de startgrid.

Tekst en foto's: PR

Total 24 Hours - BRCC - Sprint 1 - Grammatico-Mondron

Die startgrid werd aangevoerd door André Grammatico, die warm en koud blies tijdens de kwalificatie, met de beste chrono in het BRCC, vooraleer hij van de baan ging in zijn laatste ronde: "Een concentratiefout in les Combes... die zich cash uitbetaalde met een contact met de bandenstapel", legde de poleman uit. De kwalificatieronden vonden plaats in droge omstandigheden, maar de regen was op de afspraak bij de start van de race. Christophe Anquetil en Michael Schmetz namen al snel de leiding over met beide GC-10 V6 bij het rempunt aan les Combes, maar André Grammatico nam al snel weer het heft in handen, om zo de eerste ronde vooraan af te sluiten, voor Christophe Anquetil en... Edouard Mondron, die met zijn Ginetta G50 een indrukwekkend wedstrijdbegin kende.

De Ginetta-rijder ging gewoon door op zijn elan, om zo enkele kilometers verder de maat te nemen van Christophe Anquetil en vrij gemakkelijk naar de leiding te gaan, eens de rijders voor de vierde keer de haarspeldbocht van la Source aansneden. Vanaf dat moment kon Edouard rustig zijn voorsprong uitbouwen, zonder fouten te maken, en naar de zege rijden. Een zege die meteen een revanche was voor de pech tijdens de Spa Euro Race.

Michael Schmetz kende minder geluk, aangezien hij de strijd moest staken met mechanische problemen, en zo ging de zilveren medaille naar Christophe Anquetil en de derde trede op het podium naar André Grammatico, die tot in de laatste bocht kon weerstaan aan de terugkeer van Pierre Piron (op de tweede Ginetta van het team Astur Car).

Vervolgens zagen we Italiaan David Scarpaccio, ook op een Ginetta van Nova Race, en de rallyman Bertrand Grooten, die meteen kon overtuigen bij zijn debuut aan het stuur van de Silhouette BMW van Tom 'MTE' Calmeyn. Aleksander Schjerpen vervolledigde het drietal bij Ginetta (ATS Racing) en kwam als zevende over de streep, voor Frank Radet (e-RACE Silhouette BMW) en Nicolas Jussy (SEAT Leon Supercopa)... die weliswaar werden gescheiden door Jamie Morrow, beste 'guest' aan het stuur van zijn Westfield.

We vermelden verder ook nog het succes van Max Braams (Chevrolet Camaro) in het HDi Gerling-kampioenschap en van Calum Lockie, voor de Belg Olivier Bouche (beiden op Aston Martin) in de GT4 Challenge Great Britain.

De tweede sprint zal zaterdag plaatsvinden op het middaguur, voor het debuut van de startprocedure van de Total 24 Hours of Spa.

Uitslag – Race 1: 1. Mondron, (Ginetta G50, 11 ronden in 32'46''135, 2. Anquetil (GC10-V6) op 11''633, 1ste in Silhouette Pro, 3. Grammatico (BMW M3 GT4) op 16''090, 4. Piron (Ginetta G50) op 19''108, 5. Scarpaccio (Ginetta G50) op 26''146, 6. Grooten (Silhouette BMW) op 40''818, 7. Schjerpen (Ginetta G50) op 55''445, 8. Radet (Silhouette BMW) op 56''811, 9. Morrow (Westfield Cup) op 58''325, 1ste 'Guest', 10. Jussy (SEAT Leon Supercopa) op 1'01''655, 1ste in Tourisme Pro, enz.

Kampioenschap (officieus), na Sprint 1: 1. Gregory Paisse 118, 2. Nicolas Jussy 106,5, 3. André Grammatico 106, 4. Edouard Mondron-Guillaume Mondron 100, 5. Michaël Schmetz 84, 6. Christophe Anquetil 71, 7. Christophe Pampel 58, 8. Philippe Huart, Bernard Dandrifosse 46, 10. Jo Lammens 45, 11. Pierre Piron 44, 12. Jacques Naniot-John Pilette 39, enz.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet