Formula E

FIA Formule E rijdt 2015 in Berlijn

130711 FormulaE BrandenburgerTor
Formule E voor de Brandenburger Tor

Als tiende en laatste stad voor het eerste seizoen van de Formule E, het door de FIA gepropageerde kampioenschap met elektrisch aangedreven formuleauto's, is vanmiddag de Duitse hoofdstad Berlijn gepresenteerd. Niet in de binnenstad, zoals de goed gekozen locatie van de presentatie pal voor de wereldberoemde Brandenburger Tor zou doen vermoeden, maar op het terrein van het voormalige vliegveld Tempelhof. De Duitse race wordt in mei of juni 2015 gehouden, in de slotfase van het eerste seizoen 2014/2015. Berlijn maakt het rijtje van tien steden vol, nadat eerder al Londen, Rome, Los Angeles, Miami, Peking, Rio de Janeiro, Buenos Aires, Putrajaya en Bangkok werden aangekondigd. De defintieve kalender voor het seizoen, dat in september 2014 van start gaat, moet in september van dit jaar worden goedgekeurd door de World Motorsport Council van de FIA.

Tekst: René de Boer (vanuit Berlijn, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

130711 FormulaE Grassi Yzer Agag
De Berlijnse senator voor economische zaken, techniek en onderzoek, Cornelia Yzer, tussen Formule E-promotor Alejandro Agag (r.) en testrijder Lucas di Grassi

Zoals in vele grote steden worden ook in Berlijn initiatieven op het gebied van elektrische mobiliteit met veel belangstelling gevolgd en deels ondersteund. "Vandaar dat we ook snel enthousiast waren over het idee van Alejandro Agag", verklaarde Cornelia Yzer, senator in het Berlijnse stadsbestuur voor economische zaken, techniek en onderzoek. Agag benadrukte op zijn beurt dat er geen publieke gelden in het evenement worden gestoken en dat Formule E geheel privé gefinancierd wordt, maar waar de geldstromen dan vandaan komen, bleef onduidelijk. Wel benadrukte de voormalige Spaanse politicus dat zijn organisatie als promotor de revenuen uit ticketverkoop, horeca-concessies en merchandise ontvangt.

130711 FormulaE-Agag
Alejandro Agag, die als vertrouweling van Bernie Ecclestone en Flavio Briatore geldt, is de promotor van de Formule E

Consortium met Dallara, McLaren, Williams en Renault
In Berlijn stond een formulewagen met elektromotor voor promotiedoeleinden opgesteld, maar die heeft weinig tot niets te maken met hoe de uiteindelijke Formule E-auto eruit gaat zien. De auto voor het eerste seizoen wordt ontwikkeld door een consortium, waarbij Dallara het chassis bouwt, McLaren voor de motor en de electronica zorgt, Williams de accu's levert en Renault verantwoordelijk is voor de integratie van alle componenten. "Voor de toekomst verwachten we meer fabrikanten", aldus Agag, die al kwijt wilde dat hij ondermeer met "een aantal Duitse merken" spreekt. "Er is al een serie waarin de competitie op het gebied van chassis en aerodynamica centraal staat, dat is de Formule 1. In de Formule E moet het gaan om efficiëntie, opslag van energie en snel opladen."

130711 FormulaE-DiGrassi
Lucas di Grassi reed al een aantal testritten en verzorgde in Berlijn een demonstratie

Pitstops voor autowissel
Oud-F1-coureur Lucas di Grassi verzorgde in Berlijn een demonstratie en reed al een aantal testritten met de auto. "Het opmerkelijkste is dat je bijna niks hoort. Alleen de banden en de ophanging", stelde hij vast. Voor de Formule E-races is een tijdsduur van 50 minuten gepland, inclusief twee verplichte pitstops. Daarbij moeten de coureurs eenmaal van auto wisselen, want bij de verwachte snelheden van rond de 200, 225 km/u kan er volgens promotor Agag maximaal 25 minuten met een volle set accu's worden gereden. "Natuurlijk zou het makkelijker zijn om de accu's te verwisselen in plaats van de auto, maar om veiligheidsredenen schrijft de FIA voor dat de accu's in een gesloten behuizing in de auto moeten zijn aangebracht, dus die kun je niet zomaar even wisselen", legde hij uit.

130711 FormulaE demo Grassi
Lucas di Grassi neemt plaats in de auto (op regenbanden!) voor een demonstratie

130711 FormulaE demo rear
Microfoons erbij, maar te horen viel er (natuurlijk) niks

130711 FormulaE Demo groep
Flink wat belangstelling voor de demonstratie van Di Grassi

130711 FormulaE Hetzer
De Berlijnse rallyrijdster Heidi Hetzer, 76 jaar jong en nog steeds actief, was er ook

130711 FormulaE Avus
En natuurlijk moesten we op de terugweg even over de AVUS, waar naar alle waarschijnlijkheid nooit meer wordt geracet. Het gras staat inmiddels op de tribnes, die onder monumentenzorg vallen
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet