Formule 2

GP2: Lancaster steelt show met winst in sprintrace Nürburgring, Nederlanders vallen uit met schade



Maar het is ook verraderlijk als je zó veel meer snelheid met je meedraagt. Dat ontdekte Frijns toen hij een ronde later op de derde bocht afkwam en nog een klein gaatje links naast Bird zag. Zijn auto was zó veel sneller, dus het leek zonde om de kans te laten liggen. Maar het gat was ook zo klein en werd door Bird – zelf in de slag met Ericsson – zo scherp dichtgegooid dat de inhaalactie eigenlijk al kansloos was voordat Frijns eraan begon. Frijns' rechtervoorwiel haakte in het linkerachterwiel van Bird en de Limburger stond in één keer dwars. De tik tegen de ophanging bleek genoeg voor opgave.

 R6T6454

Opnieuw een gemiste kans voor Frijns, die zijn teamgenoot vooraan de show zag stelen. Beheerst controleerde Jon Lancaster de afstand tot James Calado, die tot aan de streep eigenlijk weinig meer had in te brengen. Na Silverstone schreef de eigenlijk al afgeschreven Lancaster dus opnieuw een sprintrace op zijn naam.

Leimer zette intussen een meesterlijke prestatie neer op weg naar zijn derde plaats. Net als Dillmann, Ericsson en Coletti had de Zwitser gisteren ervoor gekozen om beide sets mediums te gebruiken en daarmee zijn sprintrace op te offeren. Maar in de vrije ruimte tussen Lancaster en Calado vooraan en het groepje Ericsson achter hem wist hij de banden zó lang goed te houden dat hij aan het eind de aanval van Felipe Nasr nog wist af te slaan. De Zwitser was stomverbaasd dat hij op het podium stond.

 89P8516

Minder voortvarend ging het Leimers lotgenoten Coletti en Ericsson. Coletti zakte als baksteen door het veld en ging halverwege maar supersofts halen, omdat hij toch niets te verliezen had. Ericsson hield het nog verrassend lang vol op de vierde plaats, maar tuimelde in de laatste ronde alsnog naar de 13e plaats. De zege en de podiumplaats van gisteren nemen ze die twee echter niet meer af. Het was een ingecalculeerd risico.

GP2, Nürburgring, race 2, 7 juli 2013

1. Jon Lancaster - Hilmer - 24 ronden, 42'37"665
2. James Calado - ART - 1"528
3. Fabio Leimer - Racing Engineering - 25"797
4. Felipe Nasr - Carlin - 27"527
5. Johnny Cecotto - Arden - 32"336
6. Alexander Rossi - Caterham - 34"479
7. Mitch Evans - Arden - 34"751
8. Sam Bird - Russian Time - 35"535
9. Simon Trummer - Rapax - 40"088
10. René Binder - Lazarus - 40"237
11. Jolyon Palmer - Carlin - 41"402
12. Julian Leal - Racing Engineering - 42"434
13. Marcus Ericsson - DAMS - 43"482
14. Rio Haryanto - Addax - 43"806
15. Nathanael Berthon - Trident - 43"979
16. Adrian Quaife-Hobbs - MP - 53"763
17. Sergio Canamasas - Caterham - 54"039
18. Jake Rosenzweig - Addax - 59"684
19. Daniel Abt - ART - 1'01"093
20. Stefano Coletti - Rapax - 1'09"152
21. Fabrizio Crestani - Lazarus - 1 ronde

Snelste ronde: Fabrizio Crestani, 1'41"626

Uitgevallen
14e ronde - Tom Dillmann
10e ronde - Robin Frijns
2e ronde - Daniël de Jong
1e ronde - Stéphane Richelmi

Klassement
1.Coletti 135; 2.Nasr 108; 3.Bird 90; 4.Leimer 88; 5.Calado 84; 6.Lancaster 65; 7.Richelmi, Dillmann 47; 9.Frijns 45; 10.Palmer 39

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet