Formule 2

GP2: Ericsson eindelijk beloond met zege hoofdrace Nürburgring, Frijns in laatste bocht van P3 naar P6

 A8C6312

Gevallen GP2-titelfavoriet Marcus Ericsson heeft het pechduiveltje eindelijk om zeep geholpen. Beheerst en vol overtuiging reed de Zweedse DAMS-coureur naar zijn eerste zege van het seizoen. Robin Frijns had intussen de hele race uitzicht op de derde plaats, maar voor zijn banden duurde de race eigenlijk twee ronden te lang. Met verdedigend rijden dat af en toe op het randje was, wist hij de podiumplaats tot aan de laatste chicane te behouden, maar toen was Stefano Coletti – die andere ster van de race – er met enig trek- en duwwerk toch langs, net als Leimer en Richelmi. Daniël de Jong eindigde als 15e.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

De basis voor Ericssons overwinning werd gelegd bij de start, toen Mitch Evans vanaf de vierde plaats zich vol verremde in de eerste bocht. De doorschietende Australiër zorgde ervoor dat Ericsson zijn koppositie vrij eenvoudig kon behouden ten opzichte van poleman en teamgenoot Richelmi. De eveneens goed gestarte Robin Frijns moest zelfs een plaats toegeven aan Felipe Nasr. Meteen daarna hoefde het allemaal niet meer, want de safety car kwam naar buiten.

Met reden, want op het rechte stuk was Adrian Quaife-Hobbs stil blijven staan. Iedereen wist zijn auto te ontwijken, totdat hij toch werd geraakt door de auto van Kevin Ceccon. Maar dan wel vanuit een heel bijzondere hoek: Ceccon, als 23e gestart, kwam namelijk in de sandwich tussen zijn teamgenoot Nat Berthon en Daniel Abt, waarna zijn Dallara in een koprol werd gelanceerd. De oranje auto van AQH fungeerde vervolgens ongewild als landingsbaan. Rondenlang moest het veld door de pitstraat rijden terwijl de rotzooi werd opgeruimd. Dat gebeurde in de volgorde Ericsson, Richelmi, Nasr, Frijns, Calado, Leimer, Binder, Rossi, Dillmann, Palmer, waarbij Nasr, Frijns en Calado op de supersofts waren gestart.

 A8C5786

Die alternatieve bandenkeuze zou het verloop van de race flink bepalen, zeker omdat de andere band de medium was. Zouden Nasr, Frijns en Calado voordeel hebben van de safety car of was het snelste er daardoor juist al af zonder dat ze ervan konden profiteren? Het leek dat laatste toen Nasr al in de zesde ronde (dus bij de eerst toegestane mogelijkheid) naar binnen kwam voor mediums. Frijns en Calado kwamen twee ronden later binnen, terwijl Ericsson vooraan al een gaatje van 3 seconden had geslagen op Richelmi. Tegelijk hoorden we Richelmi al over zijn mediums klagen en werd Ericsson al in de negende ronde naar binnen gesommeerd! De Zweed wisselde zijn mediums in voor nieuwe mediums, waarmee hij duidelijk maakte dat hij nú voor de overwinning ging en dat de dag van morgen hem gestolen kon worden.

Zo ontstonden er twee races. Vooraan reden Richelmi, Leimer, Dillmann, Palmer en Coletti, in het middenveld was de virtuele stand van de vroege pitters Ericsson, Nasr, Calado, Frijns (die in de pits een plek verloren had met een moeizaam loskomend linkerachterwiel) en Rossi. Al snel gingen Leimer, Palmer en Richelmi ook de pits in, waarbij ook Richelmi tijd verloor. De Monegask kwam tegelijk met Nasr, Calado en Frijns de baan op, maar raakte op koude banden drie plaatsen in één bocht kwijt.

 A8C6595

De volgende ronden richtte de aandacht zich op het trio Nasr, Calado en Frijns, waarvan de laatste twee duidelijk sneller konden. Toch wilden ze niet alles van hun banden vragen om de Braziliaan te passeren. Totdat halverwege de race Nasr toch echt te langzaam begon te gaan – zijn vroege stop begon hem nu parten te spelen. In de zeventiende ronde wist Calado hem te passeren, vier ronden later lukte het Frijns na vele pogingen eindelijk ook. Meteen nam de Nederlander met zevenmijlslaarzen afstand van het achtervolgende groepje met Nasr, Richelmi, Leimer, Rossi, Coletti en Dillmann. Hij leek op koers naar een stevige derde plaats, al was dat nu nog een zevende plaats vanwege de lange doorrijders Evans, Cecotto, Trummer en Berthon vooraan. Mislukte pitstops voor de twee Arden-coureurs – twee keer dankzij een instortende krik – zorgden ervoor dat hun strategie niet ging werken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet