Formule 2

GP2: DAMS 1-2 in kwalificatie op Nürburgring, Frijns volgt op P3


Hoe dan ook, enkele momenten later schoot Marcus Ericsson naar pole, gevolgd door Frijns die P2 neerzette. In hun kielzog schoot Binder naar P5, Bird naar P4, waarna Calado zijn landgenoot een plekje terugdrong. De ART-auto's van Calado en Abt waren als enige aan het begin binnengebleven, een bandensparende tactiek waarvoor het team dit jaar al vaker heeft gekozen. Zo was de toptien vóór de bandenwissels: Ericsson, Frijns, Nasr, Calado, Bird, Richelmi, Binder, Coletti, Dillmann en Rossi. Quaife-Hobbs stond voor MP Motorsport 11e, terwijl Daniël de Jong een 20e tijd had genoteerd. Maar die was door het akkefietje met Canamasas nog even bezig. In de 'pauze', terwijl iedereen binnen stond voor nieuwe banden, schoof de Nederlander door naar P17.

 A8C5890

Verkeer speelde iedereen sterk parten in de laatste runs op de verse banden. Ericsson en Frijns wisten hun tijden niet meer te verbeteren. Maar uitschieters waren er toch nog te noteren: Mitch Evans verscheen opeens op P3 en kort daarna Leimer op P5. Verheugend voor MP Motorsport was dat Quaife-Hobbs vervolgens uit zijn slof schoot met een zesde tijd. Maar toen breidde Stéphane Richelmi drie sectoren prachtig aan elkaar, met pole als prachtige trui als resultaat. Frijns probeerde het nog, maar kwam opnieuw verkeer tegen. Hetzelfde gold voor De Jong, die op weg was naar wat een 12e tijd leek, maar in de laatste sector op langzamere auto's stuitte. Zo bleef de Nederlander 18e, omdat even eerder uitgerekend Sergio Canamasas P17 van hem had afgenomen.

 A8C6000

GP2, Nürburgring, kwalificatie, 5 juli 2013

1. Stéphane Richelmi - DAMS - 1'38"487
2. Marcus Ericsson - DAMS - 1'38"763
3. Robin Frijns - Hilmer - 1'38"804
4. Mitch Evans - Arden - 1'39"848
5. Felipe Nasr - Carlin - 1'38"897
6. Fabio Leimer - Racing Engineering - 1'38"997
7. Adrian Quaife-Hobbs - MP - 1'39"006
8. James Calado - ART - 1'39"018
9. Sam Bird - Russian Time - 1'39"089
10. Tom Dillmann - Russian Time - 1'39"186
11. Jolyon Palmer - Carlin - 1'39"193
12. René Binder - Lazarus - 1'39"243
13. Stefano Coletti - Rapax - 1'39"274
14. Alexander Rossi - Caterham - 1'39"320
15. Fabrizio Crestani - Lazarus - 1'39"374
16. Jon Lancaster - Hilmer - 1'39"379
17. Sergio Canamasas - Caterham - 1'39"465
18. Daniël de Jong - MP - 1'39"503
19. Johnny Cecotto - Arden - 1'39"723
20. Rio Haryanto - Addax - 1'39"780
21. Nathanael Berthon - Trident - 1'39"792
22. Daniel Abt - ART - 1'39"813
23. Kevin Ceccon - Trident - 1'39"876
24. Julian Leal - Racing Engineering - 1'39"986
25. Jake Rosenzweig - Addax - 1'40"064
26. Simon Trummer - Rapax - 1'40"311
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet