Retro

Retro: Zandvoort Racefestival 1988: De klant was koning


Groep N: winst voor Henny Hemmes
Henny Hemmes had een fabelachtige start, maar moest tot haar verbazing constateren dat Klaas Visser met zijn BMW 325i zelfs nog sneller weg was. De regerende kampioene pakte echter snel de kop over en nam daarop afstand van het achtervolgende vijftal waarin Visser nog even de doorgang blokkeerde voor de beide andere snelle sportklassers Fred Krab en Ger van Krimpen, die ook nog eens Michael Bleekemolen voor zich moesten dulden. Al snel werden de kaarten geschud, haalde Van Krimpen de blauwe Compass Direct BMW in en zette de achtervolging op Hemmes in. Per ronde liep hij bijna een seconde in tot halverwege de opmars ineens stokte doordat zijn banden het langzaam begaven. In de laatste ronde ging hij in de Tarzanbocht nog even zacht de banden in, doch kon vlak voor de aanstormende Krab bijtijds de Cosworth weer in het juiste spoor krijgen.

480 bleekemolen visser

Klaas Visser en Michael Bleekemolen vochten een verbeten duel uit, de Renault duidelijk sneller op het rechte eind, de BMW weer sterker bij het remmen en in de bochten. Het ontbrak de Fries nog net aan dat beetje extra lef om zich langs de ervaren Bleekemolen te wurmen, maar hij gaf wel een heel duidelijk visitekaartje af. 

 

480 bolderheij


In de kleinste klasse bleef het viertal Bolderheij, Oeberius Kapteyn, Van 't Hoff en Van Esch lange tijd dicht bij elkaar, steeds van positie wisselend. Uiteindelijk werd vier ronden voor de finish orde op zaken gesteld en eindigde Bolderheij nog net in dezelfde ronde als de uiteindelijke winnares, die vanwege het uitgelopen programma slechts tien ronden mocht racen.

480 splunteren

Squadra Bianca / Opel Ascona
Commotie bij de Alfa's toen bleek dat er tijdens de opwarmronde spontaan brand was ontstaan onder de wagen van David Hart. Eénmaal het gevaar bezworen ging de Rotterdammer onverschrokken van start maar kon echter geen bedreiging vormen voor het leidende drietal Schippers, Gerhards en Van Splunteren, waarvan de laatste een overtuigende start-finish race reed en de overwinning pakte.

480 leerdam alfa zand
Een foutje van Erik Leerdam in de Tarzanbocht

In tegenstelling tot de behoorlijk ééntonige Alfa-optocht was de Ascona-klasse het aanzien zeker waard. Dit keer ging de strijd aanvankelijk tussen het viertal Post, Top, Rekelhof en Thung waarbij de laatste halverwege de race moest lossen, even later gevolg door de lijstaanvoerder. 

 

480 ascona plaatwerk

Erik Post maakte er samen met Egbert Top een spannende race van, waarbij de laatste net niet meer uit de slipstream kon toeslaan. Ook Franc ten Wolde en Robert Bulthuis streden op het scherpst van de snede tot eerstgenoemde met de haven in zicht toch de Ascona aan de kant moest zetten.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet