Porsche Carrera Cup Benelux

Persbericht: Driedubbele overwinning voor GT3.nl tijdens Porsche GT3 Cup Challenge Benelux op 50e verjaardag Circuit Zolder

300613 gt3 zolder 3

Max van Splunteren en Christiaan Frankenhout hebben op het circuit van Zolder alle drie de races van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux gewonnen. Zij wonnen elk zowel hun sprintrace als de afsluitende hoofdrace en dus was het groot feest bij Porsche Groep Zuid tijdens de 50e verjaardag van het Belgische circuit.


Vijftig jaar geleden, in 1963, werd circuit Zolder opgericht en daarom was het dit weekend feest op het enige Vlaamse circuit. Het jubileum werd gevierd met een mooi gevuld 'racing' event, waarbij de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux zoals gebruikelijk tijdens drie races in actie kwam. Max van Splunteren nam de eerste sprintrace op zaterdag voor zijn rekening, Christiaan Frankenhout reed zijn sprintrace op zondagochtend en de hoofdrace, waarin zij beide in actie kwamen, stond voor de zondagnamiddag geprogrammeerd.

Nadat Max van Splunteren op Zandvoort zo verrassend zijn beide races had gewonnen kwam de zoon van Porsche-dealer Paul van Splunteren vol vertrouwen naar België. Hoewel de 17-jarige coureur pas aan zijn tweede autosportseizoen bezig is en nog nooit eerder op het circuit van Zolder geracet had, trainde hij in zijn kwalificatiesessie naar de derde startpositie, achter coryfeeën als Jeffrey van Hooydonck op pole en Bert Longin. Daarmee kon Van Splunteren tevreden zijn, want beide Belgische coureurs kennen het circuit van Zolder als hun broekzak.

Van Splunteren had een uitstekende start en kon al direct Longin passeren, Van Hooydonck had zo mogelijk een nog betere start en ging aan de leiding. Van Splunteren kon het tempo van de veelvuldig kampioen goed volgen, Longin achter hem had daar moeite mee en werd al snel gepasseerd door Melroy Heemskerk. Zo ontstond een bijzondere situatie, want nu reed Heemskerk als coach achter zijn leerling aan.

 

300613 gt3 zolder 2

De voortvarende start van Van Hooydonck bleek een staartje te krijgen, want de wedstrijdleiding bestafte de raceleider met een drive-through-penalty vanwege een valse start. Zo ging de jonge Van Splunteren fier aan de leiding van de race, al leek de dreiging van Heemskerk achter hem nog roet in het eten te kunnen gooien. Waar iedereen verwachtte dat de voorsprong van de nieuwe raceleider snel zou afnemen, gebeurde echter het tegenovergestelde. Van Splunteren reed ronde na ronde iets van zijn coach weg om uiteindelijk met een voorsprong van ruim 16 seconden winnend over de finish te komen.

Christiaan Frankenhout had in zijn kwalificatiesessie met een tijd van 1:47.400 de allersnelste ronde gereden van het gehele veld en dus mocht hij zijn sprintrace vanaf poleposition vertrekken. De ervaren coureur pakte na de start de leiding om een strategische race te rijden. Eenmaal op kop zorgde hij ervoor zijn achtervolger Hunter Abbott voortdurend op ongeveer een seconde achter zich te houden. Door niet voortdurend te pushen kon Frankenhout zijn banden sparen, wat het team in de hoofdrace het voordeel van twee nieuwe banden zou opleveren. Die opzet slaagde bijzonder goed en zo was de tweede zege voor Team GT3.nl een feit.

 

300613 gt3 zolder 1

Vanaf de tweede startpositie stond Christiaan Frankenhout in de hoofdrace voor een zware taak, want niemand minder dan klassementsleider Hunter Abbott mocht vanaf pole vertrekken. Bij de start veranderde die volgorde niet, maar in de tweede ronde vond Frankenhout de mogelijkheid om de leiding over te nemen en deed dat onmiddellijk. Daarmee was de strijd echter niet gestreden, want Abbott bleef op zijn opponent jagen en loerde op een kans om de leiding terug te pakken.

In de beroemde Villeneuve-chicane dacht de Brit zijn kans schoon te zien, maar hij verremde zich. De schrik bij het team was groot toen de GT3.nl Porsche geraakt werd, maar gelukkig bleek Frankenhout de auto onder controle te houden, viel de schade mee en kon hij verder. Voor Abbott waren de rapen echter gaar, hij liep een defecte koeler op en dus was zijn race over. Achter de GT3.nl Porsche volgde Bert Longin op twee seconden met kort daarachter Melroy Heemskerk. Tot aan de pitstop veranderde er niets in de top drie.

De pitstop verliep uitstekend en Max van Splunteren kon zijn stint met een comfortabele voorsprong beginnen. Eenmaal in zijn ritme kreeg Porsche Groep Zuid te horen dat zij een 'stop and go penalty' kregen vanwege een te korte pitstop. Ook de equipes achter hen kregen dezelfde straf. Paul van Splunteren begreep de straf niet: "In principe kan het niet mis gaan, de pitstop wordt geheel voorgeprogrammeerd. Zodra de Porsche de lijn aan het begin van de pitstraat passeert gaat de pitlimiter lopen. We kunnen op het stuur precies zien wanneer we de baan weer op mogen en dat hebben we ook zo gedaan. Wanneer dan achteraf blijkt dat de pitstop maar liefst 10 seconden te kort was is er natuurlijk iets anders aan de hand, dan is de aangegeven lijn niet correct."

Omdat de gehele top drie dezelfde straf kreeg en de overige rijders inmiddels op grotere afstand lagen kwam de voorsprong van Max niet meer in gevaar en kon Porsche Groep Zuid de derde zege van het weekend op haar conto schrijven. "Een prachtig resultaat, fijn dat de combinative tussen Chris en Max ook zo succesvol blijkt, geweldig!"

De volgende races in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux vinden wederom plaats op de Belgische omloop van Circuit Zolder en wel op 30 en 31 augustus a.s.

Uitslagen Porsche GT3 Cup Challenge Benelux,
Zolder Grand Prix, 29 en 30 juni 2013

Race 1: 1. Max van Splunteren, 16 ronden in 26:05.777; 2. Melroy Heemskerk +16.021; 3. Bert Longin +21.452.

Race 2: 1. Christiaan Frankenhout, 16 ronden in 25:57.202; 2. Hunter Abbott, +0.713; 3. Fréderique Jonckheere +24.801.

Race 3: 1. Frankenhout-Van Splunteren, 21 ronden; 2. Heemskerk-Hodenius +28.195; 3. Longin-Belien +31.386.

Tussenstand kampioenschap Pro:
1. Hunter Abbott (GB) 132; 2. Jeffrey van Hooydonk (B) 130; 3. Melroy Heemskerk 121; 4. Christiaan Frankenhout 112; 8. Max van Splunteren 81; 10. Paul van Splunteren 59.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet