WTCC

WTCC: Fout tijdwaarneming kost Coronel pole (upd: reactie Tom Coronel)

130629 WTCC Quali Coronel links
Tom Coronels volle inzet werd niet geheel beloond

Om 20.04 uur, ruim drie uur na afloop van de kwalificatie kwam de Britse firma MST, die al sinds vele jaren in het FIA WTCC de tijdwaarneming voor zijn rekening neemt, met de officiële uitslag van de tijdtraining. Normaal gesproken een formaliteit, en vrijwel nooit afwijkend van de voorlopige uitslag, die om 17.17 uur in onze elektronische brievenbus belandde. Maar nu wel, want opeens blijkt niet Tom Coronel, maar James Nash als tiende te zijn geëindigd in de tweede en beslissende kwalificatieheat, en dat betekent dat dus niet onze landgenoot, maar de Brit vanaf de pole mag starten voor de tweede race. Coronel start beide races als elfde, en dat op het smalle Boavista-stratencircuit, waar inhalen bijzonder lastig is. Coronel is uiteraard 'not amused' over de gang van zaken: "Wat een amateurisme weer! De manier waarop dit is gegaan lijkt helemaal nergens op."

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: FIA WTCC/Photo4

Het verschil zit hem met name in de gemeten tijden voor Chevrolet-rijder Pepe Oriola. In de tweede heat werd de Spanjaard met een persoonlijke snelste tijd van 2:07,580 minuten als twaalfde geklasseerd. Zo stond het in de voorlopige uitslag, zo stond het op de schermen van de tijdwaarneming en zo was het ook op televisie te zien. Echter, vanwege een 'fout van de tijdwaarneming', zo de officiële lezing, kreeg Oriola in de definitieve uitslag opeens een tijd van 2:06,414 minuten toegekend, waarmee hij niet twaalfde, maar zesde was. Ook van Honda-rijder Gabriele Tarquini werd de tijd aangepast: in plaats van 2:06,601, waarmee hij zesde was, kreeg de Italiaan nu een snelste tijd van 2:06,172, waarmee hij een positie opklom en als vijfde werd geklasseerd. Een vreemde gang van zaken, vanuit Nederlands perspectief niet in de laatste plaats omdat het Tom Coronel de pole voor race twee kost.

Coronel maakt bepaald geen geheim van zijn ongenoegen over de gang van zaken. "Niemand heeft ons geïnformeerd dat er iets aan de hand zou zijn, en dan wordt er uren later een uitslag op het publicatiebord gehangen, op het moment dat alle teambazen en rijders in een bijeenkomst zitten waar over de toekomst van het kampioenschap in 2014 wordt gesproken. Dus toen we ontdekten wat er aan de hand was, was de protesttermijn van 30 minuten na publicatie van de uitslag al verstreken! Schandalig, zoals dat gegaan is. Dat heb ik ook tegen wat mensen in de FIA-truck gezegd, maar ja, die halen dan hun schouders op en zeggen dat ze er niks aan kunnen doen. Onze strategie was: één setje banden gebruiken en dan erop gokken dat het P10 zou worden. Dat was perfect gelukt, en opeens halen ze dan ergens ronden vandaan die niemand heeft gezien. Wie het snapt, mag het zeggen..."

Uitslag (gewijzigd):
1. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, 2:05,347 (gem 137,85 km/u)
2. Tom Chilton (GBr), Chevrolet Cruze, 2:05,545
3. Michel Nykjaer (Den), Chevrolet Cruze, 2:05,977
4. Norbert Michelisz (Hon), Honda Civic WTCC, 2:06,033
5. Gabriele Tarquini (Ita), Honda Civic WTCC, 2:06,172
6. Pepe Oriola (Spa), Chevrolet Cruze, 2:06,414
7. James Thompson (GBr), Lada Granta, 2:06,552
8. Robert Huff (GBr), SEAT Leon WTCC, 2:06,660
9. Marc Basseng (Dui), SEAT Leon WTCC, 2:06,663
10. James Nash (GBr), Chevrolet Cruze, 2:06,902
11. Tom Coronel (Ned), BMW 320 TC, 2:06,903
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet