Formule 3

Formule 3: FIA World Council wijzigt EK-kalender, Macau alleen met oude motoren

130504 F3 R2 Start
Start van de tweede race op Hockenheim eerder dit jaar. Nu vindt ook de EK-finale op Hockenheim plaats.

De World Motorsport Council van de mondiale autosportfederatie FIA, vandaag bijeen op het statige Goodwood House in Groot-Brittannië, heeft een kalenderwijziging voor het FIA EK Formula 3 besloten. De seizoensfinale, die oorspronkelijk voor het weekeinde van 26 en 27 oktober op het Zuid-Franse circuit van Paul Ricard op het programma stond, is geschrapt. In plaats daarvan wordt het seizoen nu – zonder enige twijfel voor een veel groter publiek – afgesloten tijdens de DTM-seizoensfinale, een week eerder (19 en 20 oktober) op het circuit van Hockenheim. In plaats van het weekeinde op Paul Ricard komt het FIA EK F3 nu een week voor Hockenheim (12 en 13 oktober) in actie op het Autodromo di Vallelunga nabij Rome. Dat wordt het tweede EK-weekeinde in Italië, want de seizoensouverture vond medio maart op Monza plaats.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: Willem J. Staat

Sinds de start van het seizoen deden al geruchten de ronde over het mogelijk afblazen van de wedstrijden op Paul Ricard, waar het EK F3 samen met de Franse GT-Tour zou acteren. De EK-organisatie kon niet tot overeenstemming komen met de Franse federatie FFSA, waarbij ongetwijfeld nog wat oud zeer uit de afgelopen Euroserie-jaren een rol heeft gespeeld. Vervolgens waren er allerlei mogelijke alternatieven, van het DTM-weekeinde in Moskou tot aan het tot EK-status opwaarderen van de Britse F3-races in het voorprogramma van de 24 Uur van Francorchamps, eind juli, maar uiteindelijk is nu dus gekozen voor het weekeinde van de Italiaanse Superstars-serie op Vallelunga.

Oude F3-motoren voor Macau
Tevens besloot de World Motorsport Council dat er tijdens de Grand Prix van Macau op 17 november uitsluitend mag worden gereden met 'oude' Formule 3-motoren, lees: de huidige generatie motoren van Mercedes-Benz en Volkswagen, die momenteel in het EK en de Britse serie worden gebruikt. Officieel staat het FIA-reglement voor dit jaar immers ook al nieuwe motoren toe (restrictor 28 in plaats van 26 mm en niet meer noodzakelijkerwijs gebaseerd op een onderblok uit de serieproductie), maar in de praktijk worden die, behalve in Japan, verder nog nergens gebruikt. Om de Macau-organisatie, zeker voor de belangrijke 60e editie van de Grand Prix, niet met een halfleeg veld te confronteren, is er nu voor gekozen om alleen de oude motoren toe te laten. Vanaf 2014 komen dan de nieuwe Formule 3-motoren.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet