Sportscars

Sportscars: Uitstekende kwalificaties RFH en Spyker op Le Mans

Het Spyker Squadron en RFH hebben zich voor de 74 editie van de 24 Uren van Le Mans uitstekend gekwalificeerd. De RFH Dome kwalificeerde zich als zesde algemeen, terwijl de Spykers zich als zesde en achtste in de LMGT2 klasse kwalificeerden. De Italiaan Dindo Capello veroverde met de Audi R10 TDI de pole.

tekst Willem J. Staat

 Stefan Johansson Q

Stefan Johansson in actie met de RFH Dome Judd. Foto: PR

RFH blij met zesde startplek
Tijdens de tweede kwalificatie gisteren waren de weersomstandigheden aanmerkelijk beter dan op woensdagavond. Jan Lammers liet tijdens zijn eerste run een vijfde tijd registreren, terwijl de Maleisiër Alex Yoong een volledige racestint voor zijn rekening nam. Johansson maakte zoveel mogelijk kilometers om aan de auto te wennen. Uiteindelijk moest RFH met een zesde startplek genoegen nemen.

Jan Lammers: 'We hadden wat sneller gekund, maar er spinde een Lola voor me,waarvan wij en de Pescarolos eigenlijk een beetje het slachtoffer waren. Alex Yoong: "Onze tijden en het tempo zijn competitief, ik ben erg blij met dit resultaat, ik reed een lange stint en de auto voelt erg goed aan." Stefan Johansson:"De auto voelt erg goed en is gemakkelijk te besturen, ik moet nog leren het maximum eruit te halen. Vandaag heb ik niet erg hard gepusht, want ik wilde in het donker geen risico nemen. Het resultaat is goed, we hadden natuurlijk vanaf een vijfde plek kunnen starten,maar na vijf ronden wedstrijd is dat hier van geen betekenis meer." In totaal legde de RFH Dome Judd S101 83 trainingsronden af.

 Spyker Turbovlam

Gaat Spyker in Le Mans vlammen? Foto: Pr

Tevredenheid bij het Spyker Squadron
Ook bij het Spyker Squadron heerst volop tevredenheid. De Spyker No.85 van Donny Crevels, Peter Dumbreck en Tom Coronel kwalificeerde zich als zesde in de LMGT2 categorie, terwijl de Spyker No.86 van Jeroen Bleekemolen, Mike Hezemans en Johnny Kane zich als achtste kwalificeerde. Bij Spyker concentreerde men zich voornamelijk op long runs en uitgebreide tests van de Michelin banden. Teammanager Roland van der Laar was dan ook erg optimistisch. "We hebben niet echt serieus problemen gehad, de tijden liggen dicht bij elkaar. Ik kan nu al zeggen dat we deze eerste missie succesvol volbracht hebben. Bij Spyker ziet men de 74e editie van de 24 Uren van Le Mans vol vertrouwen tegemoet.

Pole voor Dindo Capello
Met een tijd van 3.30.446 behaalde de Italiaan Dindo Capello zijn derde pole op Le Mans. De Italiaan behaalde voor Audi reeds in 2001 en 2002 de pole. De tweede Audi R10 TDI van Marco Werner was slechts 0.118 seconden langzamer. Met het behalen van de pole gaf de Italiaan zichzelf een aardig verjaardagscadeau. De Audi-coureur viert a.s. zaterdag zijn 42e verjaardag.Tom Kristensen: "De wereld heeft nu al gezien hoe sportief een diesel kan zijn."

 Poleman Capello

Dindo Capello op weg naar zijn derde pole op Le Mans. Foto: Audi.

Na afloop verraadde Dr. Ulrich zijn strategie: "Tijdens de kwalificaties hebben we ons alleen maar beziggehouden met het vinden van de juiste wedstrijdafstelling. Deze tijden hebben we dan ook met een wedstrijdafstelling gereden en met een zachte compound voor de race. Reeds bij de voortests constateerden dat we met deze banden drie of vier heel snelle ronden konden draaien. Met zachte kwalificatiebanden hadden we slechts één ronde gehad. We wilden niet het risico lopen om in het verkeer terecht te komen. Deze strategie is dan ook beloond, maar het belangrijkste ligt nog voor ons!"

Henri Pescarolo zag het iets anders. "Ze hebben gewoon een kwalificatie set-up gebruikt" mopperde de Fransman, wiens beide auto's zich respectievelijk als derde en vierde kwalificeerden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet