Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Audi wint wederom in Le Mans, negende zege Tom Kristensen

130623 LM24 winners pitlane
De winnende auto met Tom Kristensen, Allan McNish, Loïc Duval, Audi-sportbaas Dr. Wolfgang Ullrich en Joest-teambaas Ralf Jüttner

Audi heeft de bij de 15e deelname aan de 24 Uur van Le Mans de twaalfde overwinning behaald. Om iets over drie stuurde Tom Kristensen de Audi R18 e-tron quattro met het startnummer 2 als winnaar over de eindstreep. Samen met zijn teamgenoten Allan McNish en Loïc Duval kwam hij tot een totaal van 348 ronden. Voor Kristensen is het zijn negende overwinning in Le Mans, waarmee hij zijn eigen record verder verbetert. McNish mocht voor de derde maal op de hoogste trede van het podium plaatsnemen, terwijl Duval voor de eerste maal won. De Toyota met Anthony Davidson, Sébastien Buemi en Stéphane Sarrazin eindigde met een achterstand van één ronde als tweede na een spectaculaire laatste stont van Sébastien Buemi, die in de 343e ronde Kristensen passeerde en daarmee zijn ronde achterstand weer goedmaakte. Drie ronden later echter pakte Kristensen zijn ronde voorsprong terug. De derde plaats ging naar de nummer 3-Audi met Marc Gené, Lucas di Grassi en Oliver Jarvis.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto: Rebocar Automotive Productions

Een enorme stortbui, zo'n vijf kwartier voor het einde van de race, zorgde nog voot de nodige opwinding en veranderingen in het klassement, plus een safety-car-fase van drie kwartier. Zo raakte Nicolas Lapierre in de nummer 7-Toyota (Wurz/Lapierre/Nakajima) in de Porsche-bochten in de vangrails en beschadigde de frontpartij van zijn auto flink. Lapierre sprong meteen uit de auto en over de vangrails, maar zijn auto werd weer vlotgetrokken en later kon hij het zwaar gehavende prototype toch weer terugbrengen naar de pits voor reparatie. Die duurde een half uur, maar bracht de vierde plaats voor het Totoya-trio niet in gevaar, omdat de nummer 1-Audi op de vijfde plek (Lotterer/Fässler/Tréluyer) na de langdurige vervanging van de dynamo van gisteravond een te grote achterstand had.

Lapierre was niet de enige rijder die verrast werd door de plotselinge regen. Bertrand Baguette, leider in de LMP2-klasse met de nummer 35-OAK Racing-Morgan-Nissan (Baguette/Gonzalez/Plowman) spinde van de baan, maar kon de race wel voortzetten. Dat was niet het geval voor Ludovic Badey in de nummer 46-Thiriet by TDS Racing-Oreca-Nissan (Thiriet/Badey/Martin), die vrijwel op dezelfde plek als Baguette crashte, maar in tegenstelling tot de Belg wel hard in de vangrails belandde. Ondanks de problemen voor Baguette wist het OAK-team de dubbelzege in de LMP2-klasse wel naar huis te rijden, met de overwinning voor Baguette/Gonzalez/Plowman en de tweede plaats voor Pla/Heinemeier Hansson/Brundle in de zusterauto met het startnummer 24. De nummer 26-G-Drive Racing-Oreca-Nissan (Rusinov/Martin/Conway) eindigde als derde in de klasse. Jeroen Bleekemolen werd samen met zijn Zwitserse teamgenoten Michel Frey en Patric Niederhauser als tiende in LMP2 geklasseerd.

In de LMGTE-Pro streden Richard Lietz in de nummer 92-Porsche (Lieb/Lietz/Dumas) en Stefan Mücke in de nummer 97-Aston Martin (Dumbreck/Mücke/Turner) op het scherpst van de snede om de leiding toen de regen inzette. Mücke reed naar binnen voor een bandenwissel, terwijl Lietz buiten bleef en later tijdens de safety-car-fase banden kon wisselen, waardoor hij de leiding verstevigde, met de andere fabrieks-Porsche (Bergmeister/Pilet/Bernhard) op de tweede plaats in de klasse, en pas daarachter de Aston Martin op een ronde achterstand. Zo bleef de volgorde in het klassement. In de LMGTE-Am-klasse ging de overwinning naar de IMSA Performance-Matmut-Porsche (Narac/Bourret/Vernay), gevolgd door de beide AF Corse-Ferrari's nummer 55 (Perazzini/Case/O'Young) en 61 (Gerber/Griffin/Cioci).

Uitslag:
1. Kristensen/Duval/McNish (Den/Fra/GBr), Audi R18 e-tron quattro, 348 r. in 24.01:16,636
2. Davidson/Buemi/Sarrazin (GBr/Zwi/Fra), Toyota TS030-Hybrid, op 1 ronde
3. Gené/di Grassi/Jarvis (Spa/Bra/GBr), Audi R18 e-tron quattro, op 1 ronde
4. Wurz/Lapierre/Nakajima (Oos/Fra/Jap), Toyota TS030-Hybrid, op 7 ronden
5. Lotterer/Fässler/Tréluyer (Dui/Zwi/Fra), Audi R18 e-tron quattro, op 10 ronden
6. Leventis/Watts/Kane (GBr), HPD ARX 03c-Honda, op 16 ronden
7. Baguette/Gonzalez/Plowman (Bel/Mex/GBr), Morgan-Nissan, op 19 ronden (1e LMP2)
8. Pla/Heinemeier Hansson/Brundle (Fra/Den/GBr), Morgan-Nissan, op 20 ronden
16. Lieb/Lietz/Dumas (Dui/Oos/Fra), Porsche 911 RSR, op 33 ronden (1e LMGTE-Pro)
19. Frey/Niederhauser/J. Bleekemolen (Zwi/Zwi/Ned), Oreca 03-Judd, op 34 ronden (10e LMP2)
26. Narrac/Bourret/Vernay (Fra), Porsche 911 GT3 RSR, op 42 ronden (1e LMGTE-Am)

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet