Formula Renault 2.0

Eurocup FR2.0: Steijn Schothorst: “Het is heel simpel: als ik goed genoeg ben, ga ik door”



schothorst-3

Op Motorland kwalificeerde Steijn zich op een natte baan als achtste, wat op zichzelf al prima was – maar Steijn baalde. "Ik had best wel pech. Ik had net een paarse sector gezet toen de rode vlag uitkwam. Maar toch, ik ben daarna van de achtste naar de zesde plaats gereden en dat waren toch goede punten. De tweede dag werd niks: 30e op een opdrogende baan. Van achteren kun je in de Eurocup niks begonnen." Daardoor stond hij na één weekend op gelijke hoogte met Nyck de Vries. Verraste hem dat? "Nee. Voor Nyck hoef ik niet onder te doen. Hij is natuurlijk een ongelooflijk goede karter, maar dit is geen karten. Qua constantheid is hij trouwens wel verder."

Ervaart hij intussen genoeg steun vanuit Nederland, waar autosport toch een marginale sport blijft? "Ik ben sowieso blij met mijn sponsors McGregor, Beelen.nl, DHL en AHC RiskStrategy en ik vind 't natuurlijk altijd leuk als er belangstelling uit Nederland is. Maar het maakt me eigenlijk niet uit hoeveel mensen me volgen. Ik doe 't vooral voor mezelf."

schothorst-2

Steijns weekend kreeg na ons gesprek helaas geen vrolijk vervolg. In de eerste kwalificatie knalde met nog acht minuten te gaan de koppeling eruit. "Ja, dan ben je kansloos op een opdrogende baan", zei hij na afloop gelaten. Dat bleek toen aan het eind van de twee sessies de balans werd opgemaakt: de 38e startplaats in een veld van 39 auto's. Terwijl Robin Frijns nog even gedag kwam zeggen bij de oude maatjes van Kaufmann, kwam teambaas Joseph Kaufmann niet voor niets Steijn iets belangrijks op het hart drukken: "Please beware of the idiots, Steijn! De gasten achteraan kunnen gekke dingen doen, dus hou 'm heel."

De waarschuwing had zijn effect, want Schothorst was wel naar de 23e plaats opgerukt toen hij moest opgeven. Toch verliep zijn zondag zo mogelijk nog desastreuzer. Toen eindigde zijn race al na twee ronden. De Huizenaar moet wachten op betere tijden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet