IndyCar

Indycar: Indycar onthult technische lange termijn strategie in Detroit

Afgelopen weekend heeft Indycarseries President en Hoofd Operations Derrick Walker, een tipje van de sluier opgelicht betreffende de technische toekomst van Indycar de komende jaren.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2013 Derrick Walker Detroit
Derrick Walker kondigde de lange termijnstrategie van Indycar in Detroit aan.

Indycar onthult technische lange termijn strategie in Detroit
Tijdens een persconferentie in Detroit heeft Derrick Walker een aantal details bekend gemaakt betreffende de technische lange termijn strategie van Indycar de komende jaren.Met onmiddellijke ingang zullen zowel Indycar als Dallara proberen om de onderzijde van de DW12 te verkleinen. Dit om te voorkomen dat de auto's airborne gaan. Tevens zullen net als in het verleden aerokits voor de diverse circuitconfiguraties toegepast gaan worden. In het verleden waren er kits beschikbaar voor de short ovals, Superspeedways en Roadcourses. Indycar gaat deze aerokits in 2015 introduceren en deze zullen door externe fabrikanten geleverd gaan worden. Met de introductie van deze aerokits wil men bij Indycar de snelheden aanmerkelijk verhogen.

Voor de lange termijn heeft men bij Indycar de volgende doelstellingen
2014: Als onderdeel van het huidige homologatieproces worden er standaard motorupdates ingevoerd. Afhankelijk van de veiligheid en de verschillende circuits zal de downforce verminderd worden.
2015: De aerokits gaan definitief met diverse aanpassingen geïntroduceerd worden.
2016: In samenwerking met Firestone zullen er voor de nieuwe aanpassingen nieuwe banden ontwikkeld worden en wordt het motorvermogen misschien verhoogd.
2017: De mogelijkheid bestaat dat Indycar nieuwe motor upgrades en aanpassingen aan de aerokits toestaat. De teams krijgen eventueel de vrijheid om de auto's zelf door te ontwikkelen.
2018: Aanpassingen op het technische 2017 pakket
2019: De mogelijkheid bestaat dat Indycar een nieuwe auto en een nieuw motor reglement zal invoeren.
2020: Verbeteringen op basis van het 2019 pakket
2021: Mogelijke aërodynamische upgrades.

Al tijdens de Indy 500 waren geluiden te horen dat het nu eens tijd werd om het ronderecord van Arie Luyendijk uit 1996 te verbeteren. "Onze fans willen technologische innovatie" aldus Walker. De vraag is of de teams vanwege het kostenaspect hier werkelijk behoefte aan hebben. Verhoging van snelheid betekent op de ovals niet altijd een verhoging van de veiligheid zoals wij in het verleden gezien hebben. Het gemiddelde op Indy bedraagt nu 225 mijl. Indycar wil naar de 237 mijl in 2019.

2013 Detroit Indy Projectiel
Moeten de Indycars blijven zoals de DW12 nu of moeten ze weer evalueren naar de projectielen uit de negentiger jaren. Die vraag stellen wij graag aan
onze lezers.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet