IndyCar

IRL: Derde overwinning voor Spyderman

De Braziliaanse Marlboro Team Penske-coureur Helio Castoneves boekte op de Texas Motor Speedway zijn derde overwinning dit seizoen. Vrijwel alle coureurs reden een feilloze race. De pitcrews daarentegen lieten nogal wat steekjes vallen. Het kostte Ganassi wederom de overwinning.

tekst Willem J. Staat

 Spyderman Texas

Spyderman gaat het publiek begroeten. Foto: Honda

Ganassi-pitcrew wederom in de fout
De Brit Dan Wheldon vestigde op Texas een nieuw record. De Ganassi-coureur reed maar liefst 171 ronden aan de leiding en leek op de overwinning af te stevenen. Bij de laatste reguliere pitstop maakte een nieuw teamlid een catastrofale fout, hij liet een wielmoer uit zijn handen vallen en het kostte de Brit de overwinning. Marlboro Team Penske profiteerde en Helio Castroneves pakte de zege. De Braziliaanse Marlboro Team Penske-coureur versloeg Dixon's teamgenoot op de streep met 02.402 seconden.

Helio Castroneves: "Pitstops waren de factor en wij wonnen vandaag de pitstopcompetitie. Dit is geen individuele sport, maar een teamsport. Teams maken fouten en daarvan heb ik geprofiteerd." Dan Wheldon eindigde zwaar teleurgesteld als derde. Wheldon: "Het is moeilijk te accepteren dat wij deze overwinning gewoon aan Penske cadeau gedaan hebben. We hadden moeten winnen." Ook bij Wheldon's teamgenoot Scott Dixon ging Ganassi op dezelfde manier in de fout. Ook Roger Penske maakte een strategische fout. Hij liet Sam Hornish jr. te lang doorrijden, waardoor de Indy 500 winnaar tenslotte als vierde eindigde.

 Vuurwerk Texas

Spectaculaire vonkenregens op de Texas Motor Speedway. Foto: Honda

Geen typische Texas-race
De Texas Motor Speedway staat bekend om zijn angstaanjagende crashes. Maar in tegenstelling tot in de pitlane gebeurde er op de baan nauwelijks iets. Er waren slechts twee korte neutralisaties, en met een gemiddelde van 297.13 km/u. was het de derde snelste wedstrijd in de geschiedenis van de IRL. Zowel Scott Dixon als Tomas Scheckter waren het erover eens dat de race voor Texaanse begrippen vrij rustig was. Scheckter: "Eigenlijk was ik alleen maar methanol aan het sparen." Hardere banden en meer downforce zorgden ervoor dat de coureurs in de bochten iets moesten "liften", waardoor de bolides wat minder dicht bij elkaar reden.

Het team van Rahal Letterman is voor de rest van het seizoen van een Panoz naar een Dallara-chassis overgestapt, maar noch Danica Patrick noch Buddy Rice konden echt imponeren. Rice viel na 130 ronden met een technisch probleem uit, terwijl Patrick slechts als twaalfde eindigde.

UITSLAG
1. Helio Castroneves(BR) Dallara Honda 200 ronden
2. Scott Dixon(NZ) Dallara Honda 200 ronden
3. Dan Wheldon(GB) Dallara Honda 200 ronden
4. Sam Hornish jr.(USA) Dallara Honda 200 ronden
5. Scott Sharp(USA) Dallara Honda 200 ronden
6. Vitor Meira(BR) Dallara Honda 200 ronden
7. Tony Kanaan(BR) Dallara Honda 200 ronden
8. Kousuke Matsuura(J) Dallara Honda 200 ronden
9. Ed Carpenter(USA) Dallara Honda 200 ronden
10.Tomas Scheckter(ZA) Dallara Honda 199 ronden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet