Retro

Retro: Pinksterraces 1988: De Cups stelen de show

480 hin dedem

Groep A
Arthur van Dedem had slechts als zesde getraind en dat liet de weg vrij voor anderen om even de show te stelen. Jeroen Hin startte rustig van pole, Chris Bouwman kwam niet goed weg en dat liet Piet Dam en Freek Staal de mogelijkheid zich naar voren toe te werken. Maar in de Tarzanbocht raakten ze elkaar met als gevolg dat Staal in de banden vloog. Koploper Jeroen Hin had de grootste pech toen in de laatste ronde de koppakking uit de motor sloeg en hij alsnog werd ingehaald door de M3 van Van Dedem. De Cosworth van Chris Bouwman bleef wel de hele race heel en eidigde tweede in zijn klasse, ruimschoots voor de Ford Mustang van Bert Moritz.


480 nobels hulp

Voor Rob Nobels liep het dan toch nog goed af. Na zijn geweldige koprol tijdens de training in het Paasweekeinde staken een aantal rijders de koppen bij elkaar en gingen met de pet rond. Het resultaat werd vlak voor de clubraces aangeboden evenals het spatbord van het wrak waarop de namen van de gulle gevers vermeld stonden. Bij de Pinksterraces stond zijn Toyota Corolla er weer helemaal strak bij en bedankte iedereen door zijn klasse te winnen na een mooi gevecht met Peter Fontijn en Paul Welther.

Groep N
Fred Krab was, zoals gebruikelijk, als eerste in de Tarzanbocht en het duurde tot de vierde ronde voordat Ger van Krimpen de geelbruine Sierra Cosworth langs de blauwe M3 stuurde. Krab leek vervolgens ernstig bedreigd te worden door Henny Hemmes, maar die kwam er toch niet voorbij.

480 breier

Rein Breijer mocht na zijn straf weer rijden maar beleefde er alleen weinig plezier aan want al in de eerste ronde brak er een veer van de Cosworth die vervolgens de velg vernielde. De debutant voelt zich na zijn straf affaire op Zandvoort trouwens wel meer aangetrokken tot de rallysport.

480 bolderheij bok

Theo Koks en Paul Fauchey gaven met hun Renaults 5 GT Turbo nog wat kleur aan de zaak, evenals Berend Oeberius Kapteijn en Evert Bolderheij. Halverwege de race nam laatstgenoemde echter meer afstand. Michael Bleekemolen zakte na een sterk begin steeds verder terug doordat de turbodruk van de Renault 21 was weggevallen. 

 

480 visser amsing kleur

Klaas Visser was de hele race in hevig duel gewikkeld met Frans Amsing, maar wist uiteindelijk de BMW325i al eerste over de finish te sturen. Don van der Vaart was intussen steeds dichterbij geslopen. Van hem mag de komende tijd wat meer worden verwacht want hij zette de snelste ronde van zijn klasse neer.

Benelux Cup Renault 5 GT Turbo
Een goede zaak van de verantwoordelijke Renault-mensen om de Cup te splitsen in twee onderdelen. De rijders met een behoorlijke cup-ervaring worden gescheiden van de rijders met wat minder race ervaring. Deze Junior Cup rijdt voor een apart kampioenschap.

 

480 hjdevries


De naam Hendrik Jan de Vries lag na de eerste twee races op ieders lippen. Niet een gelouterde cuprijder, maar deze jongeling, nota bene in zijn eerste racejaar, voerde de stand aan in de Benelux Cup. Het werd hem al vroeg met de paplepel ingegoten aangezien vader Frans vroeger al met Dauphines en Gordini's de rally wegen af boenderde. Met Pinksteren kwam de junior er niet aan te pas na een koprol in de trainingen vooraf aan de Pinksterraces. De auto was helemaal krom zodat er een nieuw exemplaar moest worden aangeschaft.

480 matthe tweewielen

Matthé IJzerman, redacteur van het blad Auto & Sport, had alle geluk van de wereld nadat zijn wagen een eigen leven ging leiden en met twee wielen de Marlborobocht in ging. Gelukkig belandde zijn blauwe Auto & Sport Renault weer keurig op de vier wielen, waardoor een flinke portie schade voorkomen werd.
De verrassend snelle Zandvoorter Marco Keur verzorgde op zijn eigen Maxell Racefestival voor zijn sponsor Maxell de nodige publiciteit door vijf ronden voor de finish de leiding van Raymond Coronel over te nemen. Na het podium en veel publiciteit in de media werd na een paar dagen geconstateerd dat bij de motoren van de eerste drie algemeen en bij de Junior Cup, de turbodruk te hoog was. Alle betrokken rijders werden uit de uitslag gehaald, terwijl Marco Keur en Raymond Coronel de eerst volgende race niet mogen starten. Dat betekent dat Jan Scholten, Frank Caron en Jip Coronel als eerste drie werden geklasseerd.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet