VLN

VLN: Yelmer Buurman bereidt zich intensief voor op de 24-uur van de Nürburgring

buurman-voorbereiding-24h2

Op zondag eerste pinksterdag wordt in het Duitse Eifel-gebergte het startsein gegeven voor de 24-uurs race op de fameuze Nürburgring. Die race heeft waarschijnlijk de hoogste moeilijkheidsgraad van alle 24-uurs races. De voorbereidingen van het Marc VDS BMW Team van Yelmer Buurman liegen er dan ook niet om.


Tekst: PR

Je zal de 24-uur van Dubai en die grote klassieker in Le Mans op je cv hebben staan en dan toch nog een proeve van bekwaamheid moeten afleggen. Dat overkwam Yelmer Buurman. De Ubbergse coureur staat aan de vooravond van de etmaalrace op ‘De Ring’ maar wordt niet zonder meer aan de start toegelaten. Daarvoor is die race te specifiek, te anders, te gecompliceerd. Het bijna 30 kilometer lange, geasfalteerde ‘bospad’ slingert zich tussen de bomen door en de grote hoogteverschillen maken het er extra enerverend op. Bovendien beslaat het startveld van de race een tweehonderdtal equipes. Van een dikke Porsche tot een compacte Renault Clio, van een snelle BMW Z4 tot aan een kleine Polo, van alles rijdt er 24 uur in de rondte. Met de daarbij horende snelheidsverschillen en risico’s op onverwachte crashes. Voeg daar nog eens de vaak extreme weeromstandigheden aan toe en je krijgt een gevaarlijke autosportmix.

buurman-voorbereiding-24h

Voor Yelmer Buurman was de adembenemende Nordschleife tot voor kort nog onontgonnen terrein maar daar is intussen verandering in gekomen. Enkele weken geleden reed hij er al een dag met een particuliere auto en afgelopen weekend was het serieuzer. Zijn Marc VDS Team had drie BMW’s Z4 voor een 4 uur durende race aangemeld, met Buurman op twee auto’s tegelijk ingeschreven. Dat als gevolg van de eis dat iedere debutant in de 24 Uur minimaal twee rijbeurten in een van de voorafgaande races aldaar moet hebben afgewerkt. “Terecht”, oordeelt Buurman. “Allereerst moet je met je raceauto de baan onder de knie krijgen. Met zo’n honderd bochten is dat al een hele klus. Voeg daar nog de grote hoeveelheid langzamere auto’s bij, met vaak veel minder ervaren chauffeurs, en je begrijpt dat deze race er een van de buitencategorie is”. De 4-uurs race startte onder moeilijke omstandigheden want buiten een hardnekkige mist regende het ook nog eens. “De Ring is dan zo glad dat het niet met welk ander circuit dan ook te vergelijken is. Er crashen dan ook heel wat auto’s. Sommige zelfs vlak voor je neus waarbij je maar moet raden welke kant hij opschiet. Gelukkig heb ik niemand geraakt”, aldus de Ubbergenaar, die van de vier beschikbare uren er zo’n drie-en-een half achter het stuur zat. “Ik moest kilometers maken en dat is gelukt. In het begin keek ik het nog een beetje aan maar gaandeweg kon ik het tempo flink opschroeven. Ik heb in mijn eerste twee uur heel veel plaatsen gewonnen. Ondanks die slechte omstandigheden”.

Het commerciële belang van de 24-uur van de Nürburgring is de afgelopen jaren flink groter geworden met daarmee logischerwijze ook een toenemende bemoeienis van de autofabrikanten. Het Marc VDS Team is de officiële vertegenwoordiging van BMW. Het team wordt dan ook begeleid door een afvaardiging van BMW Motorsport. Yelmer Buurman is met ingang van dit jaar BMW fabriekscoureur en maakt dan ook lange dagen met de preparaties. Momenteel is het Marc VDS Team neergestreken op het circuit Paul Ricard, waar intensieve vierentwintig uurs racesimulaties worden afgewerkt. “Het is een hele drukke periode voor me maar ook des te interessanter. Ik ondervind geen problemen meer van mijn crash eind vorig jaar en voel me nu weer superscherp. Dat geeft vertrouwen voor de vierentwintig uur”.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet