GT

Persbericht: Ardi van der Hoek opent seizoen net buiten ADAC Procar-podium

’s Gravendeel, 29 april 2013 – Ardi van der Hoek is het seizoen in zijn nieuwe klasse ADAC Procar begonnen met een vierde en een vijfde plaats. Het drukbezochte ADAC GT Masters Weekend op de Motorsport Arena Oschersleben stond voor de coureur uit ’s Gravendeel in het teken van wennen aan de nieuwe auto, de BMW 320si E90. Boven verwachting leek hij in zijn eerste Procar-race al naar het podium te rijden, maar een schakelfoutje in de laatste fase van de wedstrijd gooide roet in het eten. “Ik reed vrijdag pas mijn eerste meters in deze auto, dus ik wist vooraf dat het moeilijk zou worden om mij al in de strijd om de podiumplaatsen te mengen”, is Van der Hoek realistisch.

ardi-van-der-hoek-oschersleben

Vrije training en kwalificatie
Tijdens de vrije training op vrijdag reed Ardi van der Hoek voor het eerst in de voor hem nieuwe BMW 320s1 E90. “Het is een echte race-auto en hoewel ik inmiddels al in flink wat verschillende wagens heb geracet, moest ik erg wennen aan deze BMW. In de eerste plaats omdat de auto de helft van het vermogen heeft van de Corvette waarin ik afgelopen seizoen reed. Daarnaast schakelt de BMW heel anders. Hij heeft het zogenaamde A-patroon, maar je hoeft niet te ontkoppelen. Dat lijkt eenvoudig, maar gaat in de praktijk erg zwaar en het kostte mij de nodige moeite om hieraan te wennen. In de kwalificatie op zaterdag kwam ik daardoor niet verder dan de vijfde tijd.”

Net geen podium
De eerste ADAC Procar-race stond geprogrammeerd voor de vroege zondagochtend en met een temperatuur van slechts 7,2 graden Celsius was het moeilijk om de banden op temperatuur te krijgen. Toch slaagde Van der Hoek erin om van zijn vijfde startpositie op te stomen naar de derde plek en leek een verrassing in aantocht. “Het zag er goed uit, want we zaten inmiddels in de laatste fase van de race en ik had geen druk van achter. Plotseling ging er echter iets mis bij het terugschakelen en spinde de auto. Het kostte me helaas een positie, dus dat was erg jammer. Beginnen in een nieuwe klasse met een podiumplek had natuurlijk erg mooi geweest”, blikt Van der Hoek terug op zijn Procar-debuut.

ardi-van-der-hoek-oschersleben

Basisinstelling
De tweede race over het 3.696 meter lange circuit van Oschersleben werd in de middag gereden. De temperatuur was inmiddels gestegen naar ruim 15 graden Celsius, de baantemperatuur was door het intensieve gebruik tijdens de ADAC GT Masters zelfs opgelopen tot bijna 25 graden. Dit gaf Van der Hoek helaas geen voordeel, maar zorgde er juist voor dat zijn zeer ervaren concurrenten bij hem konden weglopen. Hierdoor zat er helaas niet meer in dan een vijfde plaats. “Ik heb dit hele weekend gereden met de basisinstellingen van BMW. Natuurlijk moet de auto ingesteld worden naar mijn rijstijl, maar daar ben ik nu nog in het geheel niet aan toegekomen. Ik zie dit weekend dan ook als een leerzame eerste kennismaking met de auto”, verklaart een toch teleurgestelde Ardi van der Hoek.

Testen
Gelukkig is er voor het volgende evenement tijd om de auto af te stellen. “Op 8 mei, de woensdag voor het volgende ADAC GT Masters Weekend op Spa-Francorchamps, kunnen we de auto flink aan de tand voelen tijdens een testdag. Dan kunnen we werken aan de wegligging en de motorinstellingen optimaliseren. Ik verwacht dat we daar goede stappen kunnen zetten, zodat ik tijdens de races op Spa goed voor de dag kan komen. Wellicht is dan een podiumplaats mogelijk in dit veld met zeer ervaren ADAC Procar-coureurs”, besluit Van der Hoek strijdvaardig.

ardi-van-der-hoek-oschersleben

Uitslag race 1 ADAC Procar - Oschersleben
1. Markus Huggler, 15 ronden in 25:37.266
2. Michael Bräutigam +0.392
3. Jens Weimann +3.491
4. Ardi van der Hoek +13.281

Uitslag race 2 ADAC Procar - Oschersleben
1. Jens Weimann, 14 ronden in 25:03.210
2. Johannes Leidinger +0.291
3. Markus Huggler +16.616
4. Michael Bräutigam +18.297
5. Ardi van der Hoek +23.283
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet