Belcar

Div: BRCC: De Audi R8 LMS van Kumpen-Longin-Makelberge… in de sprint


brcc_2013_-_endurance_-_fia_gt_series

De eerste uithoudingswedstrijd van het Belgian Racing Car Championship, verreden op het einde van de dag van de FIA GT Series in Zolder, heeft het publiek negentig minuten lang in spanning gehouden.


Tekst en foto's: PR

Een erg boeiende wedstrijd werd in eerste instantie gedomineerd door de Aston Martin DBRs9 GT3 van de beste sprinter van vandaag, de uitstekend presterende Michael Schmetz, die de Audi van Bert Longin, de Aston Vantage GT3 van Damien Dupont en de Porsche van Dylan Derdaele achter zich liet.

Die laatste profiteerde van de eerste pitstops en rijderswissels om zich na een halfuur de leiding toe te eigenen, maar een verkeerde berekening van de verplichte pitstoptijd zou hen ertoe dwingen om drie keer de pitlane op te zoeken. De jonge Limburger viel dan ook terug naar de 6de plaats, winnaar in GT Cup, in de Belgian Racing Porsche die hij deelt met Kenneth Heyer en Chris Mattheus.

Vooraan loste Anthony Kumpen zijn kompaan Bert Longin af. Na zijn mooie zesde plaats in de FIA GT Series zette de Hasselaar een erg mooie rijbeurt neer, en bracht de R8 LMS PK Carsport op de leidersplaats terug naar de pits. Maarten Makelberge slaagde in zijn opdracht om die knappe voorsprong te behouden, en behaalde zijn eerste succes in BRCC.
“Ik ben erg tevreden om dit prachtig weekend af te sluiten op de hoogste podiumtrede”, glimlachte een erg tevreden Anthony Kumpen. “Mijn teamgenoten en het team heeft de wedstrijd perfect aangepakt. Ik ben vol in de aanval getrokken om zoveel mogelijk voorsprong te nemen op de tegenstand.”

De ProSpeed Porsche GT3 RS, die voor een alternatieve strategie opteerde, met de eerste rijbeurten voor Didier Grandjean en Damien Coens, realiseerde in handen van Fred Bouvy een indrukwekkende inhaalrace en klom op van de 10de naar de 2de plaats. De regerend kampioen kwam slechts vier seconden tekort voor de overwinning.
“De wedstrijd was één of twee ronden te kort”, gaf de Brusselaar toe. “Maar ik heb me echt goed geamuseerd.”
Kumpen, Longin, Bouvy and co werden op het eindpodium vergezeld van Jeffrey Van Hooydonk, die instond voor een sterke dubbele stint op de Dodge Viper van Brass Racing. Zonder een fout en een onverwachte doortocht door de pitlane van Jerry De Weerdt was ook hier de zege speelbaar.

Een eervolle vermelding ook voor Pierre Grivegnée, die het stuur overnam van Michael Schmetz, held van de dag, en op drie minuten van het einde een podiumplaats zag verloren gaan. Dankzij het verschil in opgelegde pitstoptijd, ging de oude Aston bij het vallen van de vlag de nieuwe Vantage GPR van Dupont-Redant-Verbergt, de snelste wagen op de baan, vooraf.
Ondanks het feit dat de wagen 5’10” verplicht moest stilstaan in de pitlane, werden de polesitters knap vijfde, op 41 seconden van de winnende Audi.

De broers Thiers (Ferrari 458 Challenge), Michael Albert en Martin Van Hove (Porsche 997 Cup), Sarah Bovy en Jérémy Reymond (GC 10 V8, laureaten in Silhouette Pro Evo), en tot slot Koen Wauters en Dirk Van Elslander (Porsche 997 Cup) maakten de top 10 compleet.
In de kleinere categorieën noteren we verder ook de overwinning in GTL voor de Ginetta G50 van de broers Guillaume en Edouard Mondron (12de algemeen) en het succes in Tourisme Pro van de SEAT van Jussy-Verbist.

brcc_2013_-_endurance_-_kumpen-longin-makelberge

Uitslag:
1. Longin-Kumpen-Makelberge (Audi R8 LMS PK Carsport) 54 ronden, 2. Bouvy-Coens-Grandjean (Porsche GT3 RS Prospeed) op 4.876, 3. Van Hooydonk-De Weerdt (Brass Racing) op 18.023, 4. Schmetz-Grivegnée (Aston Martin DBRS9 GPR) op 19.538, 5. Verbergt-Redant-Dupont (Aston Martin Vantage GPR) op 41.842, 6. Derdaele-Mattheus-Heyer (Bel-Bel-Dui /Porsche 997 Belgian Racing) op 1.27.933 (1ste GT Cup), 7. Thiers-Thiers (Ferrari 458 Challenge Scuderia Monza) op 1 ronde, 8. Albert-Van Hove (Porsche 997 Cup Allure Team 3) op 1 ronde, 9. Reymond-Bovy (Fra-Bel/GC 10 V8 Gomez Automobile) op 1 ronde (1ste Sil Pro Evo), 10. Koen Wauters-Van Elslander (Porsche 997 Cup Mext),… 12. G. Mondron-E. Mondron (Ginetta G50 Astur Car) op 2 ronden (1ste GTL), 14. Jussy-Verbist (SEAT SuperCopa) op 4 ronden (1ste Tourisme Pro).

In het kampioenschap:

1. Kumpen-Longin-Makelberge 50, 2. Bouvy-Coens-Grandjean 42, 3. Derdaele-Heyer-Mattheus 40, 4. Albert-Van Hove 38, 5. Bovy-Reymond 37, 6. De Weerdt-Van Hooydonk 35, 7. Thiers-Thiers en Mondron-Mondron 34, 9. Jussy-Verbist 32. 10. Renmans-Vanaudenhove 30
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet