Belcar

BRCC: Div: Michael Schmetz (GC10) zegeviert in de laatste bocht!


brcc_2013_-_sprint_-_michal_schmetz

De vier eerste sprintwedstrijden van het Belgian Racing Car Championship, betwist op zondagmorgen in het kader van de FIA GT Series in Zolder, stonden garant voor een prachtig spektakel met geweldige inhaalbewegingen, waarbij er tot in de allerlaatste bocht strijd werd geleverd om de overwinning.


Tekst en foto's: PR


Tijdens de eerste manche van een kwartier verraste Pierre Piron bij de start de andere Astur Car Ginetta G50 van zijn teamgenoot Guillaume Mondron, om op kop de eerste bocht aan te snijden en vervolgens gemakkelijk naar de overwinning te rijden. Daarachter vond er echter een boeiend gevecht plaats voor de tweede podiumplek tussen de GC10-V6 van Michael Schmetz, de Porsche 997 GT4 van Philippe Huart en de Ginetta van de jongste van de twee broers Mondron, die helaas het slachtoffer werd van een gebroken cardan in de zesde ronde. Piron, Schmetz en Huart reden dus naar het eerste podium van het seizoen, voor de M3 GT4 van Grammatico en de tweede GC10 van Franck Radet en de Ginetta van Yvan Muller. In de SEAT Trophy deed de jonge Grégory Paisse het beter dan kampioen Nicolas Jussy.

Tweede sprint
Na één ronde achter de ‘leading car’, die het peloton hergroepeerde, werd een tweede sprint op gang getrokken. Hoewel Pierre Piron op weg leek naar een tweede succes, kwam hij na drie ronden de pits binnen met mechanische pech, om zo de leiding te laten aan Michael Schmetz, die de wedstrijd won voor de Porsche van Huart en de BMW van Grammatico.

Beide Ginetta mochten gelukkig achteraan vertrekken voor de tweede race. Vooraan verraste een opportunistische Jo Lammens bij het doven van de lichten de GC10 om enkele ronden vooraan post te vatten. Michael Schmetz zou echter al na de tweede doortocht zijn leidersplaats opnieuw innemen, maar hij zag ondertussen wel de Ginetta van Edouard Mondron als een raket terugkomen. Een ontketende Pierre Piron had ook graag vooraan meegespeeld, na een fout in de Jacky Ickx op het einde van de eerste ronde, maar de witte Ginetta kwam niet verder dan de zesde ronde.

brcc_2013_-_sprint_-_mondron-mondron

Aan de kop van de wedstrijd leverden Edouard Mondron en Michael Schmetz een heel spectaculair duel. Het ging er hard, maar sportief aan toe en de tweede geciteerde kon uiteindelijk de zege naar zich toe trekken. Hij mocht dus als eerste aansluiten bij de tweede interventie van de ‘leading car’. De GC10-V6 van Christophe Anquetil, viel vooraan weg na een schuiver en het was die andere Fransman, Grammatico (BMW), die als derde het podium op mocht, voor Jo Lammens (Porsche) en de SEAT van de jonge Kevin Caprasse, die de andere SEAT SuperCopa van de ervaren François Verbist voor bleef.

Vierde race

De vierde race was erg bevochten! Het waren opnieuw de Ginetta van Edouard Mondron en de Silhouette GC10-V6 van Michael Schmetz die vooraan stuivertje wisselden. Tot de laatste bocht was het heel erg spannend en de beide wagens raakten elkaar bijna in de allerlaatste passage in de Jacky Ickx chicane. Mondron deed de deur dicht, maar toch raakte Schmetz er langs en hij kwam over de meet met 161 duizendsten voorsprong op de nummer 2.

brcc_2013_-_sprint_-_huart-lammens

Zeer mooi! André Grammatico vervolledigde het podium voor Jo Lammens en de jonge Kevin Caprasse, die zijn titel van belofte 2012 alle eer aandeed met een 5de plek en de status van beste rijder in de SEAT Trophy.

“Uiteraard zijn we er ons van bewust dat we nog een aantal wagens missen”, geeft Marc Van Dalen van Kronos Events toe. “Die wagens komen er zeker. De Mazda, enkele Silhouettes en andere SEAT zullen er in Dijon al bij zijn. Het dynamische concept lijkt het publiek en ook de rijders aan te spreken. De wedstrijden waren bevochten en de laatste race werd in de allerlaatste meters beslecht. Dat is toch al even geleden. Bravo voor Michael Schmetz en aan alle andere mensen die in ons concept geloven.”

Einduitslag Race 4:
1. M. Schmetz (GC10 V6), 19 ronden in 34.02.879, 2. Mondron-Mondron (Ginetta G50) + 0.161 (1ste GTL), 3. Grammatico (Fra/BMW M3 GT4) + 8.826, 4. Huart-Lammens (Porsche 997 GT4) + 24.960, 5. Caprasse-Paisse (SEAT SuperCopa) + 26.957 (1ste TP), 6. Jussy-Verbist (SEAT SuperCopa) + 33.487, 7. Pampel (BMW M3) + 41.894, 8. Naniot-Pilette (SEAT SuperCopa) + 1.08.997

Het kampioenschap:

1. Michaël Schmetz 68 ; 2. Kevin Caprasse & Grégory Paisse 56 ; 3. Edouard Mondron & Guillaume Mondron 50 ; 5. André Grammatico 48 ; 6. Jo Lammens & Philippe Huart 46 ; 8. Nicolas Jussy & François Verbist 43 ; 10. Christophe Pampel 40 ; 11. Jacques Naniot & John Pilette 23 ; 13. Franck Radet & Christophe Anquetil 11 ; 15. Pierre Piron & Marc Jonckers 9 ; 17. Yvan Müller 1
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet