Formule 2

GP2: Leimer van pole naar zege in hoofdrace Bahrein, weinig vreugde voor Nederlanders


_r6t5274

Dat was nog net iets minder erg dan de race van Daniël de Jong: die was na één ronde al afgelopen, waarmee het rampweekend voor de coureur van MP Motorsport zich voortzette. Morgen start hij bovendien opnieuw van de laatste rij. Het bleek hetzelfde probleem dat gisteren ook zijn kwalificatie verpestte. “Helaas hebben we Daniël niet de auto kunnen geven waar hij recht op heeft”, zei teammanager Sander Dorsman na afloop tegen Autosport.nl. “Het hele weekend kampt hij al met een elektronisch probleem dat we nog steeds niet hebben gevonden. De auto houdt er telkens mee op en dat schiet natuurlijk niet op.”

_r6t5122

De Jongs teamgenoot Adrian Quaife-Hobbs liet wel van zich spreken. Hij hoorde met Dillmann, Leal, Giovesi, Binder, Evans, Calado en Abt tot de groep die op de harde banden was gestart. De Brit was uiteindelijk de succesvolste met die strategie: hij voerde in het midden van de race het veld aan en eindigde uiteindelijk als zevende. Morgen start hij daardoor vanaf de eerste rij, naast Tom Dillmann, die in zijn voetsporen achtste werd.

_a8c0305

Andere glansrollen waren weggelegd voor Jolyon Palmer en Sam Bird. Beide Britten bouwden hun race op een superstart, Bird van P9 naar P3, Palmer van P12 naar P5. Bird vroeg aan het eind te veel van zijn banden en zakte weg naar de zesde plaats. Palmer zag Rossi voorbijglippen tijdens de pitstops en moest aan het slot ook teamgenoot Nasr voorbijlaten. Verder waren er de nodige pitdrama’s: Julian Leal liet zijn motor afslaan en kwam daarna vooral naar buiten om de snelste ronde van Robin Frijns af te pakken, terwijl Mitch Evans bijna met de achterkrik wegreed. De talentvolle jonge Australiër, die in Maleisië schitterde, was een paar ronden later een van de weinige uitvallers.

Sergio Canamasas, na de kwalificatie naar de laatste startplaats teruggezet voor zijn onbesuisde actie jegens Giovesi, bleek hardleers. De Spanjaard werd opnieuw bestraft voor ‘het van de baan rijden van een andere coureur’, deze keer met een drivethrough.

_r6t5451

GP2, Sakhir, race 1, 20 april 2013

1. Fabio Leimer - Racing Engineering – 32 ronden, 57'21"528
2. Stefano Coletti - Rapax - 1"929
3. Alexander Rossi - Caterham - 9"038
4. Felipe Nasr - Carlin - 9"438
5. Jolyon Palmer - Carlin - 15"037
6. Sam Bird - Russian Time - 28"514
7. Adrian Quaife-Hobbs - MP - 33"067
8. Tom Dillmann - Russian Time - 33"589
9. Simon Trummer - Rapax - 36"246
10. Johnny Cecotto - Arden - 37"459
11. Kevin Ceccon - Trident - 42"582
12. James Calado - ART - 48"084
13. Marcus Ericsson - DAMS - 48"709
14. Daniel Abt - ART - 53"482
15. Rio Haryanto - Addax - 59"146
16. Jake Rosenzweig - Addax - 1'05"997
17. Nathanael Berthon - Trident - 1'10"696
18. René Binder - Lazarus - 1'11"776
19. Julian Leal - Racing Engineering - 1'29"886
20. Sergio Canamasas - Caterham - 1'29"456
21. Robin Frijns - Hilmer – 1 ronde

Snelste ronde: Julian Leal, 1’43”889

Uitgevallen

27e ronde – Kevin Giovesi
25e ronde - Mitch Evans
20e ronde - Stephane Richelmi
4e ronde - Pal Varhaug
1e ronde - Daniël de Jong

Tussenstand kampioenschap
1. Coletti, Leimer 54; 3. Nasr 34; 4. Calado, Palmer, Bird 18; 7. Rossi 15; 8. Richelmi 12; 9. Evans 11; 10. Leal 10.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet