DRDO

DRDO: Competitie en gezelligheid in Gullwing Racing Insurance DRDO Dieselklasse

img_5341

De Dieselklasse van de Gullwing Racing Insurance DRDO is bij uitstek geschikt voor rijders met geen of weinig race-ervaring. De combinatie van een betaalbare raceauto, gunstige ‘running costs’ en veel rijtijd maken van de Dieselklasse een ideale instapklasse. Overige voordelen van racen bij de Gullwing Racing Insurance DRDO: de gezelligheid staat voorop en een leuke competitie is gegarandeerd.


Tekst en foto's: PR

De Dieselklasse van de Gullwing Racing Insurance Dutch Race Driver Organisation staat open voor dieselauto’s met een cilinderinhoud van maximaal twee en halve liter. Dat betekent dat bijna alle auto’s uit de voormalige Toerwagen Diesel Cup en de overbekende raceversies van de Seat Ibiza TDi en VW Golf TDi meer dan welkom zijn. Naast de Seats en VW’s zijn ook de dieselversies van de BMW 1- en 3-serie populair.
De auto’s zijn toegankelijk, leuk om mee te rijden en betaalbaar. Bovendien heb je voor de Dieselklasse genoeg aan een Clublicentie. Wie zijn auto deelt met een teamgenoot, kan ook de kosten en het plezier delen.

marloeschamp

Marloes Dijkhuis verdedigt titel
De ontknoping van het vorige seizoen was erg spannend. Na vijftien races werd Marloes Dijkhuis tot kampioen van de Dieselklasse gekroond. Ze won de titel met welgeteld één puntje voorsprong op runner-up Gerard van Schaijk. De als derde geklasseerde Martin de Weerd kwam drie punten tekort voor de titel.
Marloes is dit seizoen weer van de partij. Na twee seizoenen samen met een teamgenoot te hebben gereden, rijdt ze dit seizoen alleen in haar VW Golf TDi. “Zo kan ik extra veel meters maken”, aldus de jongedame.
De kampioene heeft er veel zin in. “Ik vind het belangrijk dat het gezellig is, ik rijd voor mijn plezier. De onderlinge sfeer is goed”, stelt ze vast.
De Dieselklasse is een uitstekende klasse om te debuteren, weet ze uit ervaring. “Een voordeel van de DRDO in het algemeen is dat er voor iedereen superveel rijtijd is. Zo leer je snel. Er is echt competitie. Tegelijkertijd staat iedereen voor elkaar klaar. Als je een keer hulp nodig hebt, komen ook monteurs van andere teams helpen.”
Marloes laat zien dat autosport geen mannensport is. Welke dames volgen haar voorbeeld? “Ik hoop dat er meer vrouwen in actie komen”, sluit ze af.

“Eerst aan het werk, dan ontspanning”
Gert-Jan Zantingh debuteerde in 2011 in de Dieselklasse van de DRDO. “Ik kwam via racende vrienden met de autosport in contact”, begint hij bij het begin. “Ik begon als sponsor, daarna heb ik mijn racelicentie gehaald bij de Dutch Race Driver Academy.” Inmiddels is hij een vaste deelnemer aan de evenementen van de Gullwing Racing Insurance DRDO.
Gert-Jan deelt zijn VW Golf TDi ook dit jaar weer met zijn teamgenoot Dik Groenhart. “Onze auto is competitief, Dik en ik moeten nog veel leren. Racen leer je door veel meters te maken en daar krijg je bij de DRDO alle gelegenheid voor. Ik ben ook lid van de Dutch Race Driver Business Club. Tijdens de circuitevenementen van de Business Club doe ik weer extra ervaring op.”
De meeste race-evenementen van de Gullwing Racing Insurance DRDO beginnen in de tweede helft van de middag. Voor ondernemer Zantingh is dat ideaal. “Op de dag van een evenement ben ik driekwart van de dag aan het werk, de rest staat in het teken van ontspanning. Dat is een leuke combinatie.”

“Mooie kalender”
Zantingh verwacht weer een leuk seizoen. “Ik vind het prachtig dat er ook evenementen op de circuits van Assen en Zolder gepland staan. Het spreekt mij aan dat de DRDO ons de kans geeft om ook daar in actie te komen.”
Ook op het gebied van competitie kijkt Gert-Jan uit naar het nieuwe seizoen. “Het startveld groeit, dus ik verwacht meer competitie. De ervaring leert dat wij ons verder naar voren kunnen rijden als het regent. Dan rijden we zomaar tussen de ‘dikke’ auto’s.”

drdodiesel


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet