Formule 2

GP2: Robin Frijns racet in Bahrein

Robin Frijns gaat komend weekend toch GP2 racen. In Bahrein vervangt hij Conor Daly in een van de auto’s van Hilmer Motorsport. Nadat het hem aan het begin van het seizoen niet lukte om een stoeltje voor het hele seizoen te bemachtigen, grijpt hij nu de kans om zich alsnog te laten zien in de opstapklasse van de Formule 1. Frijns is ingegaan op de vraag van Hilmer om het team verder vooruit te helpen.

Tekst: Mattijs Diepraam

De deal met Hilmer is voorlopig alleen voor komende raceweekeinde in Bahrein. Daar vervangt Frijns de naar Amerika vertrokken Conor Daly, die er zich gaat voorbereiden op zijn debuut in de Indianapolis 500.

Het contact kwam tot stand via de manager van Frijns, Werner Heinz. Die regelde de overeenkomst met de nieuwe Duitse eigenaar van het team dat vorig jaar nog als Ocean Racing Technology (van WTCC-coureur Tiago Monteiro) van start ging. Hilmer Motorsport nam de inschrijving van Monteiro deze winter over en riep de hulp in van het Italiaanse team JD Engineering om de auto’s op de baan te brengen.

Frijns is erg blij dat hij alsnog in actie mag komen. Dat Hilmer geen topteam is, ziet hij juist als een extra uitdaging. “In de tests en de eerste races hebben ze ’t al goed gedaan. Het team heeft me nu gevraagd of ik ze wilde helpen om ze verder naar voren te brengen. Mijn doel is de top-8. Als me dat lukt, kan ik dankzij de ‘reversed grid’ in de sprintrace van zondag vooraan meedoen.”

Dat het geen gemakkelijke opgave zal worden, beseft Robin maar al te goed. “Om te beginnen ben ik nog nooit in Bahrein geweest. We hebben vrijdag maar een halfuur vrije training, dus in dat halfuur moet ik erg veel leren. Vooral over de banden natuurlijk, want ik heb begrepen dat die alweer zijn veranderd in vergelijking met de Pirelli’s waarop ik tijdens de tests op Jérez en Barcelona reed. Ik zal ’t niet makkelijk krijgen, want wie de banden heelhoudt, wint de wedstrijd.”

“Kijk naar Coletti in Maleisië: die had de eerste wedstrijd in zijn zak, maar zakte aan het eind weg naar de derde plaats. En die rijdt al jaren GP2. Je 100% geven zoals in de World Series ligt me meer, maar ik weet dat het omgaan met de Pirelli’s leerzaam is voor de Formule 1. Hoewel in de F1 de auto natuurlijk wel om de banden wordt heengebouwd. In de GP2 moet je ’t maar doen met de auto die je krijgt. Ik zal wel hard gaan, daar maak ik me geen zorgen over, maar de vraag blijft altijd: hoe lang? Dat moet ik gaan leren.”

Woensdag vliegt Frijns naar Bahrein, waar hij zich rustig gaat voorbereiden. Ziet hij kans op nog meer van deze GP2-optredens gedurende het seizoen? “Dat zou ik ontzettend graag willen, maar het heeft uiteindelijk maar met één ding te maken: geld. Ik wil in ieder geval laten zien dat ik het waard ben.”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet